Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

سه دلیل عمده کاهش نرخ ارز در بازار اعلام شد

دوشنبه، 25 اسفند 1393 | Article Rating

دبیرکل کانون صرافان کشور درخصوص دلایلکاهش نرخ ارز در بازار آزاد، گفت: اعلام خبرهای مثبت هسته ای و به نتیجه رسیدن توافقات،کاهش چشمگیر تقاضا برای خرید ارز و همچنین مدیریت مطلوب بانک مرکزی سبب کاهش نرخ ارزدر بازار در روزهای اخیر شده است.

احمد لواسانی افزود: البته در طول دو تا سه سال گذشته نیز میزان تقاضا برای خرید ارز در روزهای پایانی سال و شب عید به دلیل رشد قیمت ها در این بازار با کاهش مواجه شده بود، هرچند در آن دوران نیز نرخ ارز به طور معمول با تغییرات زیادی مواجه نمی شد و افزایش نمی یافت.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود سرازیر شدن دلارهای انباری و خانگی به بازار ارز در روزهای اخیر منجر به کاهش نرخ ها شده است، گفت: به طور معمول در تمام بخش ها هر زمان که عرضه به بازار بیش از تقاضا باشد، قیمت ها نزولی می شود.

دبیرکل کانون صرافان کشور تصریح کرد: در حال حاضر فروشندگان ارز در بازار افزایش یافته و در مقابل تعداد خریداران با کاهش مواجه شده است.

به گزارش استیل ایران به نقل از ایرنا، لواسانی با اشاره به سهم مدیریت بانک مرکزی در کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، گفت: بانک مرکزی وضعیت بازار را در روزهای پایانی سال به گونه ای برنامه ریزی کرده که قیمت ها با کاهش مواجه شوند که البته یکی از این راهکارها تزریق ارز به بازار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر کاهش قیمت ها در بازار بدون برنامه انجام شود باید پس از یک دوره منتظر افزایش نرخ ها بود، اظهار داشت: در همین حال بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز برنامه دارد و بازار را مدیریت می کند.

گفتنی است، پس از کاهش شدید قیمت یورو و رسیدن نرخ ارز واحد اروپا به 3520 تومان، دلار آمریکا که وضعیت باثبات تری داشت نیز سقوط کرد و از 3400 به 3185 تومان رسید و بدنبال آن قیمت دیگر ارزها نیز به همین نسبت کاهش یافت.

کارشناسان معتقدند: شیب تند کاهش قیمت این ارز علاوه بر آنکه به واسطه کاهش ارزش جهانی یورو در مقابل دلار است، به واسطه انتظار بازار برای کاهش قیمت دلار پس از توافق صورت پذیرفته و افزایش نشانه های توافق و همچنین عرضه زیاد ارز در بازار، برخلاف روال معمول و در آخرین روزهای سال شاهد کاهش زیاد قیمت این ارزها در بازار هستیم.

یادآور می شود، بازار ارز در حالی روز گذشته به کار خود پایان داد که نرخ دلار 3185 تومان، نرخ یورو 3 هزار و 490 و پوند نیز 4 هزار و 937 تومان تعیین شد.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها