Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
کاهش نیاز به نقدینگی با لغو تحریم سوئیفت
 

کاهش نیاز به نقدینگی با لغو تحریم سوئیفت

ﺳﻪشنبه، 18 فروردین 1394 | Article Rating
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت‌: حل مشکل سوئیفت و انتقال منابع مالی، قیمت تمام شده و نقدینگی مورد نیاز تولید فولاد را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد.


محمدرضا رحیمی‌زاده با اشاره به انتشار بیانیه لوزان اظهار داشت: در صورت عملی شدن توافق بین ایران و کشورهای 1+5 مسایل بانکی و سوئیفت تا حد زیادی برطرف خواهد شد و این موضوع به نفع بخش صنعت خواهد بود.

وی ادامه داد: رفع تحریم‌ها، حل مشکل سوئیفت و باز شدن مسایل بانکی می‌تواند قیمت تمام شده تولید را کاهش دهد و به این ترتیب نیازی نیست برای واردات مواد اولیه با پرداخت 130 درصدی برای گشایش اعتبار اقدام کنیم بلکه این کار با پرداخت 10 تا 20 درصدی قابل انجام خواهد بود.

رحیمی زاده اظهار داشت: گشایش در مسایل بانکی باعث می‌شود میزان نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی کاهش یابد و این رقم به یک پنجم میزان فعلی برسد.

به گفته وی، بسته شدن ارتباطات بانکی و مشکل گشایش اعتبار باعث شده نیاز صنعت به نقدینگی چند برابر شود و همین مسئله، رکود را در بازار به همراه داشته است و این رکود اجازه نمی‌دهد که تولید با استفاده از منابع گران‌قیمت بانکی، توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه 2 تا 3 ماه پس از حل مشکل سوئیفت، در تولید کشور شاهد جهش خواهیم بود، گفت: در حال حاضر وام‌های بانکی گران‌ قیمت جوابگوی تولید نیست و این در حالی است که در برخی صنایع مانند فولاد، تولید در شیفت‌های کم توجیه اقتصادی ندارد.

به گزارش استیل ایران به نقل ازفارس، عضو انجمن فولاد با اشاره به مشکل برخی واحدهای تولید فولاد در پایین بودن تعداد شیفت‌های تولید، اظهار داشت: نرخ سود بانکی بالا باعث ایجاد مشکل در تأمین نقدینگی کارخانه‌ها شده، هر چند بحث‌هایی در مورد کاهش این نرخ مطرح است که اگر عملی شود، کاهش 4 تا 5 درصدی نرخ سود بانکی گشایش بزرگی را برای تولید ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس چشم‌انداز 1404 میزان تولید فولاد در کشور باید به 50 میلیون تن برسد که تحقق این هدف نیازمند دستیابی به تکنولوژی روز دنیا و بهره‌مندی از امکانات مالی مناسب و منابع معدنی است.

وی افزود: افزایش نرخ ارز باعث شده اجرای برخی طرح‌ها گران تمام شود و همین موضوع، رکود را در صنعت به همراه داشته است.

به گفته رحیمی‌زاده، مسائل بانکی طی 2، 3 ماه اخیر باعث شد مشکلات بزرگی در بخش تولید اتفاق بیفتد و رشد مورد انتظار در صنعت فولاد محقق نشود.

تصاویر
  • کاهش نیاز به نقدینگی با لغو تحریم سوئیفت
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها