Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
افتتاح خط آهن اسفنجی جهان فولاد سیرجان در آینده نزدیک
 

افتتاح خط آهن اسفنجی جهان فولاد سیرجان در آینده نزدیک

ﺳﻪشنبه، 01 اردیبهشت 1394 | Article Rating
مدیرعامل شرکت جهان فولاد سیرجان گفت: پروژه اول این مجتمع تولید یک میلیون تن آهن اسفنجی است که در حال حاضر به مرحله تولید رسیده و از اوایل سال 93 تست گرم و سرد آن شروع شده است و به رغم تمام سختی ها و مشکلات پیش رو مثل تحریم ها و انتقال ارز، توانستیم پروژه را به سرانجام برسانیم که به زودی توسط مقامات رسمی کشور افتتاح رسمی خواهد شد.


علی عباسلو درباره عملکرد مجتمع جهان فولاد سیرجان در سال 93 گفت: این مجتمع تاکنون طوری راهبرد توسعه خود را تدوین کرده که از امسال تا سه سال دیگر سالانه یک پروژه را راه اندازی کند.

وی درباره پروژه های این مجتمع نیز گفت: پروژه اول که تولید یک میلیون تن آهن اسفنجی است، در حال حاضر به مرحله تولید رسیده و از اوایل سال 93 تست گرم و سرد آن شروع شد، به رغم تمام سختی ها و مشکلات پیش رو مثل تحریم ها و انتقال ارز، توانستیم پروژه را به سرانجام برسانیم که به زودی توسط مقامات رسمی کشور افتتاح رسمی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت جهان فولاد سیرجان افزود: ما مجموعا شش پروژه در دست اقدام داریم که پروژه اول تولید یک میلیون تن آهن اسفنجی است، پروژه دوم ادامه خط تولید و اجرای یک میلیون تن شمش فولادی است، با اجرای این پروژه زنجیره تولید از سنگ آهن تا شمش، در یک منطقه یعنی شهرستان سیرجان شکل می گیرد که کنار هم بودن این زنجیره در ایران بی سابقه است.

عباسلو در توضیح اهداف در نظرگرفته شده جهان فولاد نیز گفت: تولید دو میلیون تن آهن اسفنجی، تولید دو میلیون تن شمش فولادی و دو میلیون تن میلگرد و محصولات طویل در برنامه این شرکت است.

وی ادامه داد: در این راستا در مورد آهن اسفنجی، بیشتر به هدفمان نزدیک شدیم، به طوری که در حال حاضر تولید یک میلیون تن آهن اسفنجی در حال بهره برداری آزمایشی است و در اجرای یک میلیون تن دوم نیز 25 درصد پیشرفت داشتیم. در مورد فولاد، زیربناها برای دو میلیون تن اجرا شده و در یک میلیون تن اول، 35 درصد پیشرفت حاصل شده است. برای میلگرد هم 500 هزار تن اول در شهرستان محروم بردسیر در حال اجرا است و حدودا 50 درصد آن انجام شده است.

مدیرعامل شرکت جهان فولاد سیرجان با اشاره به موانع توسعه صنعت در کشور، اظهار کرد: طبیعی است صنعت فولاد نیز به عنوان بخشی از این جامعه، با موانعی نظیر بحث های ارزی، تامین ارز، انتقال ارز و واردات کالاها که برای سایر بخش ها وجود دارد مواجه باشد، اما ما سعی کردیم این موانع را پشت سر بگذاریم. بنابراین در این رابطه در حال حاضر مشکل خاصی نداریم و در حال اجرای پروژه های در دست اقدام هستیم.

وی با اشاره به هدف تولید 55 میلیون تنی فولادخام در سال 1404، اظهار کرد: ظرفیت تعریف شده بر اساس مطالعات و محاسبات مهندسی شده که بخشی از آن برای مصرف داخلی و بخشی هم برای صادرات در نظر گرفته شده است. البته بین 42 تا 55 میلیون تن اختلاف نظر وجود دارد. ظرفیت ها را باید براساس توانمندی استخراج سنگ آهن و محدودیت ذخایر در نظر گرفت و با احتساب میزان ذخایر سنگ آهن، تولید 42 میلیون تن به نظر منطقی تر می رسد.

به گزارش استیل ایران به نقل از ایسنا، عباسلو درمورد ابهامات تامین سنگ آهن برای تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 تصریح کرد: ذخایر و طرح هایی که تاکنون تعریف شده، ظرفیت تامین مواد اولیه برای حداقل 25 تا 30 سال را دارد، ضمن اینکه در این مسیر اکتشافات جدید هم انجام می شود.

وی افزود: در حال حاضر مشکل، کسری برنامه های اکتشافی و جایگزینی ذخایر جدید به جای ذخایری است که در حال مصرف هستند. ولی باید بر سرمایه گذاری در اکتشافات به عنوان عاملی برای دستیابی به ذخایر جدید تاکید کرد تا اکتشافات حین استخراج جدی تر گرفته شود. به هرحال ذخایر معدنی پتانسیلی است که در کشور وجود دارد، ضمن اینکه به اعتقاد خیلی ها ذخایر واقعی هنوز کشف نشده است.

مدیرعامل جهان فولاد سیرجان با اشاره به امکانات زیرساخت ها در صنعت فولاد، اظهار کرد: خوشبختانه در سطح استان کرمان از طریق همکاری اتاق بازرگانی، تامین زیرساخت بخش های مربوطه در اولویت قرار گرفته است، خصوصا در بخش حمل و نقل، نیروگاه ها و انرژی. بخشی از این فرآیند هم توسط خود شرکت های منطقه انجام می شود. در این رابطه در منطقه گل گهر سیرجان یک طرح جامع تعریف شده که تمام زیرساخت ها نظیر آب، برق و گاز در آن مشترکا پیش بینی شده است.

وی با تاکید بر مسئله آب در صنعت فولاد ادامه داد: اصلی ترین بحث که در صدر برنامه های صنایع معدنی و فلزی استان کرمان قرار دارد، بحث تامین آب است. در این زمینه شرکت هایی در حال اجرای طرح عملیاتی تامین آب از طریق خلیج فارس هستند. در زمینه برق هم نیروگاه های محلی، در دست اجراست که اولین پروژه، سال جاری به مرحله بهره برداری می رسد. گاز هم از طریق پالایشگاه بندرعباس تامین می شود که در حال حاضر خط اول آن که از قبل اجرا شده و برای طرح هایی که اکنون به بهره برداری می رسند، کافی است.

عباسلو در توضیح منابع آبی تامین کننده شرکت جهان فولاد سیرجان نیز گفت: صنایع این مجتمع در حال حاضر از چاه های غیرشرب تامین آب می شود که پمپاژ شده و در مصارف صنعتی به کار می رود. در آینده نیز آب مورد نیاز از محل پروژه انتقال آب از بندرعباس تامین خواهد شد. این پروژه که توسط سه شرکت چادرملو، گل گهر و شرکت ملی صنایع مس ایران پشتیبانی و اجرا می شود، فاز اول آن همزمان با پروژه های ذوب برای سال 96 به بهره برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: از آنجا که تامین آب در تولید فولاد مهم است، نیاز است طرح جامعی در این مورد ارائه شود و برای توسعه منابع آبی و استفاده از فاضلاب های صنعتی و شهری سرمایه گذاری انجام شود.

مدیرعامل جهان فولاد سیرجان در توضیح منابع موجود برای تامین مالی پروژه های این شرکت اظهار کرد: برنامه ریزی ما در تامین مالی پروژه ها، دریافت وام از داخل و خارج و همچنین از درآمد فروش محصولات و آورده های سهامداران است. سهامداران این شرکت، شرکت گل گهر با 51 درصد و صندوق بازنشستگی کارکنان مس ایران است و درواقع اولین کار مشترک دومجموعه عظیم صنعتی در استان کرمان است.

عباسلو با اشاره به کمبود گندله و کنسانتره در زنجیره تولید فولاد، معتقد است توازن لازم در این چرخه رعایت نشده است اما در حال حاضر با مدیریت و طرح هایی مثل طرح گندله گل گهر و سایرطرح هایی که در مناطق مختلف در حال اجرا هستند و به تدریج به بهره برداری خواهند رسید، توازن برقرار و این کسری از سال آینده به تدریج کم خواهد شد.

وی در مورد به دست آوردن بازارهای صادراتی اظهار کرد: بیش از یک سوم تولید آهن اسفنجی به صادرات اختصاص یافته است و به همین منظور ما باید به سمت محصولات پایانی مثل ورق حرکت کنیم. در این صورت، می توانیم در بازارهایی مثل عراق و افغانستان که ساخت و ساز آنها در آستانه شروع است، جایی پیدا کنیم.

عباسلو اولین شرط حضور در بازارها را کاهش قیمت تمام شده دانست و اظهار کرد: با ارتقاء بهره وری از طریق آموزش نیروی انسانی و استفاده درست و بهینه از منابع موجود قیمت تمام شده را می توان بسیار کاهش داد. در واقع باید بر استفاده از طراحی، تکنولوژی و ظرفیت هایی که قیمت تمام شده را کاهش می دهد، متمرکز بود تا بتوان قدرت رقابت در بازارهای جهانی را به دست آورد.

مدیرعامل جهان فولاد سیرجان کاهش و افت قیمت جهانی نفت را بر قیمت تمام شده محصولات فولادی تاثیرگذار دانست و اظهار کرد: این متغیر قطعا در کاهش قیمت ها تاثیرگذار است و رکودی که به دنبال دارد، به این صنعت آسیب خواهد زد و قیمت تمام شده آن، از قیمت بازار خواهد کاست. اما این تاثیر در جاهایی که سوخت را با قیمت بالاتر مصرف می کردند، بسیار محسوس تر است و از این منظر کشور ما خیلی نمی تواند متاثر از این موضوع قرار گیرد.

وی با اشاره به رکود بازار فولاد تصریح کرد: رکود یک عنصر همیشگی است و بازار هیچگاه روند خطی مستقیمی به خود ندیده و همواره با حرکت سینوسی همراه بوده است اما این دوره های سینوسی متفاوت و گاهی همراه با دامنه رکود بیشتر و گاهی کمتر بوده است. این طبیعت بازار است. برای مثال دربازار مس، قیمت ها در سال 1376، در هر تن تا 1200 دلار بر تن سقوط کرد اما بعد قیمت تا 8500 هزار دلار افزایش یافت و هم اکنون 5500 دلار بر تن است. بنابراین طبیعی است ایران هم به عنوان بخشی از دنیا، همیشه با این رکودها و نوسانات روبه رو باشد.

عباسلو همچنین در توضیح بازارهای هدف مصرف داخلی محصولات جهان فولاد سیرجان گفت: در حال حاضر فولادسازی ها، به محصولات ما نیاز دارند و بعد از راه اندازی کارخانه ذوب و ریخته گری، کارخانجات نورد مصرف کننده تولیدات ما هستند.

مدیرعامل جهان فولاد سیرجان با پیش بینی وضعیت شرکت در سال 94 اظهار کرد: وضعیت جهان فولاد در سال 94 نسبت به سال 93 در شرایط بهتری خواهد بود و در اجرای برنامه های این شرکت تغییر زیادی ایجاد نمی شود. ما در آغاز فعالیت، پروژه را با شرایط سختی شروع کردیم، به طوری که کل سرمایه ما در این پروژه در زمان شروع عملیات اجرایی 5.1 میلیارد تومان بود ولی با استفاده از اعتبارات و تسهیلات بانک ها و آورده سهامداران؛ پروژه اول به بهره برداری رسید و سه پروژه دیگر اجرایی شده اند، اکنون شرایطمان نسبت به گذشته بهتر است زیرا پروژه اول به تولید رسیده و از ناحیه فروش محصول آن، درآمد داریم اما سال های قبل حتی این درآمد را هم نداشتیم.

تصاویر
  • افتتاح خط آهن اسفنجی جهان فولاد سیرجان در آینده نزدیک
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها