Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
فولاد گلستان ۵۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند
 

فولاد گلستان ۵۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند

شنبه، 05 اردیبهشت 1394 | Article Rating
مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان گلستان تصویب سازمان منطقه آزاد اینچه برون را مهمترین برنامه این اداره کل بیان کرد و گفت: فولاد گلستان ۵۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند.

حسینقلی قوانلو عمده ترین برنامه خود در سال ۹۴ را پیگیری اجرایی شدن منطقه آزاد اینچه برون اعلام کرد و گفت: زحمات زیادی در سال ۹۳ کشیده شد تا این طرح به تایید رئیس جمهور رسید و خیلی جلوتر از طرح استان های دیگر در دبیرخانه شورای ملی مناطق آزاد به تصویب رسید.

وی به ادامه مراحل اجرایی طرح منطقه آزاد اشاره کرد و با بیان اینکه منطقه آزاد اینچه برون فقط باید به شکل یک لایحه امضا شود و به مجلس رود، گفت: تمام تلاش خود را انجام می دهیم و پیگیری می کنیم این طرح زودتر به مجلس رود.

وی با بیان این که کمیسیون مرتبط مناطق آزاد کمیسیون صنایع معادن است، افزود: تلاش می کنیم اعضای این کمیسیون را با توجه به روابط قبلی دعوت کنیم تا به استان بیایند و از نزدیک گزارش های ما را درباره ضرورت های اینچه برون ببینند تا زودتر تصویب شده و به صحن برود. 

قوانلو اضافه کرد: لایحه مناطق آزاد به شکل عادی به صحن می رود و علاوه بر کمیسیون صنعت و معدن، چند کمیسیون دیگر هم بررسی می کنند.

وی ادامه داد: اگر مسئولان استانی هم حمایت کنند، بین ۶ تا ۹ ماه طرح تصویب خواهد شد و پس از تایید شورای نگهبان و ابلاغ، سازمان منطقه آزاد شکل می گیرد.

وی با بیان این که ریاست جمهور فردی را به عنوان رئیس سازمان منطقه آزاد معرفی می کند و پس از آن سازمان در استان فعالیت ها را آغاز می کند، گفت: الان هم برای تسریع در شروع، برخی اقدامات را آغاز کرده ایم و در همین راستا برخی زمین ها که در محدوده طرح است را به تملک دولت در می آوریم.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت گلستان در پاسخ به این سوال که «ابتدای تصویب این طرح قیمت زمین های منطقه اینچه برون افزایش یافت، شما چه تدبیری برای کنترل و نظارت بر خرید فروش زمین های محدوده طرح دارید» گفت: ما با این افزایش مخالفتی نداریم، زیرا اولا محدوده این طرح محرمانه است و جز برخی مسئولان ارشد استانی کسی نمی داند و تا سازمان هم تشکیل نشود کسی نمی تواند خط کشی کند.

وی ادامه داد: دوما طرح در محدوده زمین های افراد نیست و بیش از ۷۰ درصد آن برای منابع طبیعی است؛ در قانون هم آورده شده که ۷۰ درصد نباید معارض نداشته باشد و سعی کردیم به ۱۰۰ درصد برسانیم.

وی تاکید کرد: جا زیاد داریم و حدود ۱۸۰ هزار هکتار زمین است که درصدی از آن برای طرح تصویب خواهد شد.

منطقه آزاد اینچه برون برای واردات کالا نیست

قوانلو با تاکید مجدد بر این که اولین هدف امسال ما تشکیل سازمان منطقه آزاد است، به مخالفت ریاست جمهور با تشکیل منطقه آزاد جدید در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه مناطق آزاد جایی برای واردات شده اند. اما ما اینجا توجیه کردیم کشورهای هم مرز چیزی برای عرضه صادراتی ندارند که بخواهد منبع واردات ما باشد، از سویی از اروپا هم چیزی نمی توان از این منطقه وارد کرد.

وی بیان کرد: ما تاکید کردیم که در تولیدات صنعتی از کشورهای منطقه پیشرفته تریم و منطقه اینجه برون نمی تواند پایگاهی برای واردات باشد؛ لذا طرح را بر اساس ظرفیت های قزاقستان منطقه آزاد کردیم.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت گلستان، ادامه داد: قزاقستان با ۱۷ میلیون نفر جمعیت و وسعتی دو برابر ایران، کشوری بکر و معروف به جدول مندلیف است؛ زیرا منابع معدنی زیادی دارد و در اکثر مواد معدنی جزو ۱۰ کشور برتر جهان است.

وی اتصال خط آهن با ظرفیت ۱۲ میلیون تن از قزاقستان به ایران را ظرفیت خوبی برای استان بر شمرد و گفت: اینجا زمین خوب، زیربنای مناسب و منابع انرژی ارزان داریم و همه این موارد باعث توسعه و رونق منطقه آزاد می شود.

قرار است مواد معدنی قزاقستان به گلستان بیاید و شهرک متالورژی بزنیم و در این شهرک صنایعی مانند فولاد، سرب، روی و فروآلیاژها را مستقر کنیم.

قوانلو دسترسی به دریای خزر را یکی از ظرفیت های مهم استان و کشور دانست و گفت: مانند دیگر صنایع کشور در گلستان مشکل آب برای فولاد نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا الزامات محیط زیستی برای استفاده از آب خزر در فولاد در نظر گرفته شده است؟» از نبود مشکل در این مساله خبر داد و گفت: ما خیلی از مصرف آب خزر عقبیم زیرا کشورهای حاشیه خزر خیلی برداشت می کنند، از طرفی قرار نیست برداشت کنیم و چیزی به جای آب به دریا برگردانیم.

وی که معتقد است میزان برداشت فولاد گلستان به اندازه دو رودخانه ورودی به دریای خزر هم نیست، گفت: کشورهای حاشیه خزر برداشت می کنند و این حق ما است که برداشت کنیم؛ از طرفی چون پروتکلی نداریم باید زودتر برداشت کنیم چون ممکن است در آینده قانون بگذارند و نیاز به مجوز باشد.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت گلستان ادامه داد: در کشور ما هم نخستین بار برای گلستان می خواهیم از آب خزر برداشت کنیم و قرار هم نیست آب بگیریم نمک را برگردانیم. آب به بیابان های اترک می رود و تاثیری در محیط زیست خزر ندارد.

وی درباره اهداف این منطقه آزاد گفت: قرار است مواد معدنی قزاقستان به گلستان بیاید و شهرک متالورژی بزنیم و در این شهرک صنایعی مانند فولاد، سرب، روی و فروآلیاژها را مستقر کنیم.

فولاد دو میلیون تنی اردیبهشت ماه کلنگ زنی می شود

وی بیان کرد: نخست هم فولاد ۲ میلیون تنی راه اندازی می شود که در اردیبهشت ماه کلنگ زنی خواهد شد، چون کارها و جواز تاسیس آن صادر شده است.

قوانلو ادامه داد: سایر صنایع هم بعد از شکل گیری منطقه آزاد سرمایه گذران ورود خواهند داشت. وقتی منطقه آزاد شود مزیت هایی مانند نبود بیمه تامین اجتماعی و مالیات، ورود سرمایه خارجی و نقل و انتقال پول را خواهیم داشت.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت گلستان توضیح داد: با ایجاد این منطقه در اصل یک سرزمین بین المللی در گلستان ایجاد و با قوانین بین المللی کار می شود، لذا سرمایه گذاران حتما کار خواهند کرد و ۱۰۰ درصد هجوم سرمایه گذاران خارجی را خواهیم داشت.

وی بیان کرد: همه منتظر تفاهم هستیم و ۱۰۰ درصد مطمئن هستم این تفاهم انجام خواهد شد زیرا همه به این نتیجه رسیده اند راهی جز تفاهم با ایران ندارند. این اراده هم در دو طرف ایجاد شده و اولین تاثیر هم در مناطق آزاد می گذارند.

با ایجاد این منطقه در اصل یک سرزمین بین المللی در گلستان ایجاد و با قوانین بین المللی کار می شود، لذا سرمایه گذاران حتما کار خواهند کرد و ۱۰۰ درصد هجوم سرمایه گذاران خارجی را خواهیم داشت.

وی با بیان این که صنعت و معدن یکی از دستگاه های اصلی کمک در ایجاد منطقه آزاد است، به زیرساخت های مورد نیاز آن اشاره کرد و گفت: راه آهن مهمترین زیرساخت است و در مسیر ریلی ظرفیت یک و میلیون تن هیچ مشکلی نداریم.

به گزارش استیل ایران به نقل از مهر، قوانلو در پاسخ به این سوال که «چه تدابیری برای اختلاف عرض ریل راه آهن بین المللی و ایران در نظر گرفته اید»، گفت: برای مواد معدنی و سایر صنایع ۴ سال فرصت داریم، در حال حاضر هم ریل عریض در مرز داریم و از مرز هم به طول ۳۵ کیلو متر برای شهرک متالورژی نیاز است، در این شهرک قرار است میلیاردها دلار سرمایه گذاری شود لذا حتما این ریل گذاری انجام می شود.

وی اجرای این مسیر را وظیفه راه آهن دانست و گفت: در صورتی که راه آهن اجرا نکند به طور قطع برای سرمایه گذاران به صرفه است که خودشان هزینه کنند. حداکثر ۳۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری می خواهد.

وی تاکید کرد: ما جزو شرح وظایف راه آهن گذاشتیم تا این کار را انجام دهد. چون ۴ سال فرصت داریم باید ریل عریض بیاید و حتما دولت این کار را انجام خواهد داد.

قوانلو افزود: در بخش دریایی هم پیگیری می کنیم بندر خواجه نفس به جایی برسد. سرمایه گذار جدید کارش را خوب انجام می دهد ولی به یک سری مطالعات تکمیلی نیاز است و امیدواریم همراه با فولاد کلنگ اجرایی شدن فاز اول بندرخواجه نفس را هم بزنیم.

فولاد دومیلیون تنی بیش از ۵۵هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می کند

وی درباره میزان اشتغال ایجاد شده توسط فولاد هم گفت: هر یک میلیون تن فولاد ۲ هزار نفر اشتغال مستقیم دارد و فولاد دو میلیون تنی گلستان حدود ۵ هزار نفر اشتغال مستقیم دارد.

وی با بیان این که فولاد صدها صنعت پایین دست و بالادست مانند کارخانه جات نورد و کنستانتره دارد، اضافه کرد: فولاد حدود ۱۰ برابر اشتغال غیر مستقیم، شغل ایجاد می کند و ۱۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی ایجاد می کند. این ده هزار میلیارد تومان گردش مالی استان را متحول می کند زیرا کل گردش استان الان این رقم نیست.

قوانلو درباره تاثیر تحریم در اجرای این طرح گفت: فولاد فقط از نظر فنی و طراحی در داخل اجرا می شود ولی دستگاه ها خارجی است. برای واردات هم چون منطقه آزاد است مشکلی نداریم و اگر تحریم ها هم باقی بماند چون تحریم نیست ممنوعیتی ندارد.


تصاویر
  • فولاد گلستان ۵۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها