Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
نیاز فولادی‌های ایران به گندله
 

نیاز فولادی‌های ایران به گندله

یکشنبه، 06 اردیبهشت 1394 | Article Rating
نصیرالدین ضوئی، تحلیلگر جهانی فولاد و مدیر فروش و بازاریابی شرکت دانیلی در ایران درباره کامل شدن چرخه تولید مواد اولیه مورد نیاز فولاد توسط تولیدکنندگان فولادی و تاثیر آن بر صنعت فولاد کشور گفت: به‌طور طبیعی زمانی که شرکت‌های تولیدکننده فولاد زنجیره تولید فولاد از ابتدا یعنی تهیه و تولید مواد معدنی تا تولید محصول نهایی را تکمیل کنند، کاهش هزینه‌ها را به دنبال داشته و مدیریت بهتری روی هزینه‌ها به وجود خواهد آمد.

وی گفت: کارخانه‌های فولادسازی که از کوره قوس الکتریکی استفاده می‌کنند، مواد اولیه مورد نیازشان گندله و آهن اسفنجی است و از آنجایی که گندله تولیدی در ایران قادر به تامین نیاز فولادی‌های کشور نیست، به همین دلیل بخش عمده گندله مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود. از سوی دیگر رقیبان ایران در صنعت فولاد در صورتی که احساس کنند ایران در تولید فولاد از آنها پیشی می‌گیرد، امکان اینکه از فروش این محصول به ایران خودداری کنند یا با نرخ بالاتری این محصول را بفروشند، وجود دارد که در این صورت این موضوع باعث توقف چرخه تولید شده و خسارات هنگفت و قابل توجهی را برای فعالان و سرمایه‌گذاران فولادی به همراه خواهد داشت.

ضوئی درباره خودکفایی در زنجیره تولید فولاد گفت: تمام فولادسازان ایرانی، جز ذوب‌آهن اصفهان که از کوره بلند استفاده می‌کند، کوره القایی و قوس الکتریکی را به کار می‌گیرند و گندله خوراک اصلی و مهم آنها است. به همین دلیل این فولادی‌های وابسته به گندله، مایل هستند خود در تولید گندله و کنسانتره سرمایه‌گذاری کنند و در این زمینه خودکفا شوند تا مواد اولیه مورد نیازشان با حاشیه خطر کمتری مواجه شود و علاوه بر تحقق خودکفایی، هزینه‌های تولیدشان کاهش یابد.

این تحلیلگر فولادی به ظرفیت‌های تولید گندله در کشور اشاره کرد و افزود: همچنین با توجه به چشم‌انداز ۱۴۰۴ برای تولید ۴۵میلیون تن فولاد، برنامه‌ای برای تکمیل زنجیره تولید تدوین شده است تا با تامین نیاز فولادی‌ها راه رسیدن به این اهداف چشم‌انداز هموار شود.

وی به یکی دیگر از مزیت‌های تولید مواد اولیه در صنعت فولاد اشاره کرد و افزود: با راه‌اندازی واحدهای تولیدی مواد اولیه همچون گندله می‌توان به صادرات این محصول به کشورهای مصرف‌کننده اقدام کرده و به سود رسید. چرا که در آینده نه‌چندان دور میزان ارزش‌افزوده حاصل از مواد اولیه بیشتر از خود محصول نهایی یعنی فولاد خواهد بود و این امر را می‌توان به دلیل در اختیار نداشتن سنگ‌آهن برای تولید گندله و کنسانتره دانست.

به گزارش استیل ایران به نقل از گسترش صمت، همچنین در صورتی که صادرات سنگ‌آهن خام متوقف و در مقابل مواد فرآوری شده آن یعنی گندله صادر شود، به‌طور قطع ارزش‌افزوده بالایی را به دنبال داشته و از خام‌فروشی نیز جلوگیری خواهد شد.


وی معتقد است؛ دامپینگ‌های فولادی که امروزه توسط چین و روسیه برای فروش محصولات نهایی فولاد در دنیا انجام می‌شود، به قدری قوی است که ممکن است ایران قدرت رقابت برای حضور در بازار جهانی را نداشته باشد. حال از آنجایی که بسیاری از کشورها معادن سنگ‌آهن که ماده اولیه و مهم برای تولید گندله به شمار می‌آید را در اختیار ندارند، ایران می‌تواند با استفاده از ذخایر سنگ‌آهن موجود نسبت به تولید گندله اقدام کرده و به بازار رقابتی که برای فروش این مواد وجود دارد، وارد شود. همچنین از آنجایی که ذخایر بالایی از سنگ‌آهن در کشور وجود دارد، می‌توان با افزایش میزان تولید این محصول به‌عنوان یکی از قدرت‌های تولیدکننده تبدیل شده و قیمت بازار را تعیین کرد.
تصاویر
  • نیاز فولادی‌های ایران به گندله
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها