Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

تعدد فعالان بازار پول نشانه عدم انحصار

ﺳﻪشنبه، 15 اردیبهشت 1394 | Article Rating
مدیرعامل بانک پارسیان در رابطه با انحصاری بودن بازار پول، گفت: بازار پول ایران در حال حاضر شامل چندین بانک دولتی، بانک خصوصی، موسسات مجاز و غیرمجاز است که نفس حضور و فعالیت آنها نشانه عدم انحصار در بازار پول ایران است.

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادنیوز، کوروش پرویزیان با بیان این که باید به جزییات بازار پول توجه داشت، اظهار کرد: فعالیت بانکی و بانکداری همچون گردش پول و ارائه تسهیلات در ایران و دنیا تابع قوانین تعیین‌شده‌ای است که خود بر نبود انحصار در بازار پولی صحه می‌گذارد. 

او ادامه داد: همان‌طور که گفته شد بازار پول در ایران دارای بازیگران مختلفی است که به صورت قانونی و غیرقانونی فعالیت می‌کنند. حدود 20 تا 25 درصد نقدینگی اقتصاد در بین موسسات غیرمجاز در حال گردش است که نظارت و سیاستگذاری‌های بانک مرکزی و شورای پول ‌و اعتبار بر آن تاثیری ندارد. 

وی خاطرنشان کرد: زمانی که شبکه بانکی قانونی، دارای یک سیاست واحد است، اما برخی موسسات غیرمجاز در چارچوب این سیاست پولی قدم برنمی‌دارند تفاوت رویه‌هایی ایجاد می‌شود و ادعای انحصاری بودن بازار پول ایران رد می‌شود.
  
پرویزیان افزود: از سوی دیگر، ادعای مقاومت بانک‌ها در برابر کاهش یا تعدیل نرخ سود، قابل قبول نیست؛ زیرا بانک‌ها مشکلی با کاهش نرخ سود ندارند و تنها به دنبال آن هستند تا برخی الزامات برای ثبات اقتصاد و سیستم بانکی با کاهش نرخ سود بانکی رعایت شود.

او تاکید کرد: موضوع عدم افزایش سرمایه بانک‌ها؛ ادعا می‌شود بانک‌ها با عدم افزایش سرمایه و قدرت وام‌دهی، خود را با شرایط بازار منطبق نکرده و به انحصار در بازار پول دامن زده‌اند، اما میزان سرمایه بانک‌ها دارای معیارهای خاصی است.

مدیرعامل بانک پارسیان بیان کرد: به‌طور کلی افزایش سرمایه بانک‌های دولتی نیاز به مصوبه دولت و افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی نیاز به مصوبه سهامداران دارد. ضمن اینکه در سال‌های نه‌چندان دور، سرمایه بانک‌ها از طریق فعالیت‌های بین‌المللی بین‌بانکی و فعالیت‌هایی همچون فاینانس و ری‌فاینانس برای تامین مالی پروژه‌های گوناگون استفاده می‌شد.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها