Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

ایران همچنان دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه

شنبه، 19 اردیبهشت 1394 | Article Rating

صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد ایران با تولید ناخالص داخلی ۳۹۳ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۵، دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به شمار می رود.

به گزارش استیل ایران به نقل از اکونیوز، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین بررسی خود از وضعیت اقتصادی منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی، اعلام کرد، ایران همچنان دومین اقتصاد بزرگ این منطقه است.
این نهاد بین‌المللی کل تولید ناخالص داخلی ایران در سال ٢٠١٥ را ٣٩٣,٥ میلیارد دلار برآورد کرده است که به این ترتیب ایران در میان ٣٠ کشور خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی، همچنان دومین اقتصاد بزرگ این منطقه به شمار می‌رود.
بر اساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی ایران در سال ٢٠١٤ بالغ بر ٤٠٤,١ میلیارد دلار بوده است که به این ترتیب رقم تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری میلادی با ١٠.٦ میلیارد دلار کاهش نسبت به سال گذشته مواجه می‌شود.
در عین حال، صندوق بین‌المللی پول تولید ناخالص داخلی ایران برای سال ٢٠١٦ را بالغ بر ٤٠٤,٥ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده است.
بر اساس این گزارش، عربستان سعودی با تولید ناخالص داخلی ٦٤٩ میلیارد دلاری در رتبه نخست این منطقه قرار گرفته است که نسبت به سال گذشته ١٠٣,٥ میلیارد دلار کاهش یافته است. تولید ناخالص داخلی عربستان در سال گذشته ٧٥٢.٥ میلیارد دلار بوده است.
روز گذشته صندوق بین‌المللی پول به عربستان در رابطه با کاهش هزینه‌های خود با توجه به کاهش قیمت نفت هشدار داد و اعلام کرد که این کشور نیازمند اجرای اقدامات چشمگیری برای کاهش هزینه‌های عمومی و وابستگی به درآمدهای نفتی است.
بر اساس آمارهای این نهاد بین‌المللی، امارات با تولید ناخالص داخلی ٣٦٣,٧ میلیارد دلاری، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
کل تولید ناخالص داخلی این منطقه در سال جاری میلادی ٢٦١٤,٨ میلیارد دلار برآورد شده است که سهم کشورهای صادرکننده نفت از این رقم ٢٢٧٠.٢ میلیارد دلار عنوان شده است.
میزان تولید ناخالص داخلی برخی دیگر از کشورهای منطقه در سال ٢٠١٥ به این شرح اعلام شده است(میلیارد دلار): الجزایر ١٨٧,٢، بحرین ٣١.٣، عراق ١٧٣.٨، کویت ١٣٤.٥، لیبی ٣٤.٢، افغانستان ٢١.٥، آذربایجان ٦٢.٢.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها