Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

بورس، تاوان سیاست کنترل تورم را می‌دهد

یکشنبه، 20 اردیبهشت 1394 | Article Rating

بهروز خدارحمی در گفت‌وگویی در خصوص چرایی افت پی‌درپی شاخص و قیمتها در بورس طی روزهای گذشته گفت: به طور کلی همیشه از بازار سرمایه به عنوان نماینده‌ و نبض و آیینه اقتصاد کشور یاد می‌شود که اوضاع کلی اقتصادی را نشان می‌دهد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران افزود: بر این اساس نیز شاهد این هستیم که در یکسال و نیم گذشته شاخص بورس و قیمتها در بازار سرمایه افت تدریجی را در پیش گرفته‌اند که نشان می دهد بازار سرمایه تافته جدا بافته‌ای از شرایط کلی اقتصاد نیست و این فرضیه قابل قبول نخواهد بود که اقتصاد کشور در وضعیت نامناسب و در مقابل اوضاع بورس رو به رشد و رونق باشد.

وی با اشاره به این که البته به صورت مقطعی تحت تاثیر مواردی چون افزایش نرخ ارز و قیمت نفت ممکن است بورس در کوتاه مدت رونق پیدا کند تصریح کرد: جای تعجب دارد در حالی که در شرایط کنونی هیچ یک از شاخصه‌های اقتصاد خوب نیستند، رونق و شرایط مثبت در بورس را انتظار داشت.

وضعیت بورس نگران کننده نیست
خدارحمی در ادامه با اشاره به این که در صورت رسیدن به تفاهم در مذاکرات هسته ای نیز نباید انتظار اثر عملی و بنیادی در وضعیت صنایع و بنگاهها در کوتاه مدت را داشت گفت: در حال حاضر بازارهای رقیب مانند مسکن، خودرو و ارز هم شرایط پررونقی ندارند و بدلیل این که اولویت اول دولت مهار تورم است، بنابراین تاوان این سیاست در کوتاه و میان مدت رکودی است که بر اقتصاد حاکم شده و بدلیل رکود اقتصادی می توان این گونه استدلال کرد که وضعیت منفی بورس طبیعی است و بازار سرمایه در شرایط نگران کننده‌ای بسر نمی‌برد.

استراتژی سهامداران در شرایط کنونی
وی در خصوص استراتژی سهامداران در شرایط کنونی بازار سرمایه نیز تاکید کرد: بسته به نیاز و شرایط، معامله گران می‌توانند نسبت به نگهداری یا فروش سهام خود اقدام کنند؛ به عنوان مثال اگر شرایط بازار مسکن در یک سال و نیم گذشته خوب نیست و کسی در این بازار، سرمایه‌گذاری کرده است، یا باید استقامت کند و با شرایط رکودی و کاهشی قیمت مسکن بسازد و یا این که تحت فشار مالی مسکن خود را زیر قیمت بفروشد تا به نقدینگی برسد.
وی اضافه کرد: شرایط کنونی بورس نیز برای سهامدارن همین گونه است، چرا که بازار سرمایه در یکسال گذشته تحت تاثیر روانی خبرهای گوناگون شاهد کاهش یا توقف قیمتها بوده است که چشم‌انداز این خبرها بالاخره روزی اثر خواهد داشت و در عمل روزهای خوشی را برای بازار سرمایه در آینده خواهیم دید.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران افزود: پس از روزهای ابتدایی امسال بازار سرمایه حساسیت خود را نسبت به خبرهای مثبت هم از دست داده است و در عمل دیگر هیچ واکنشی به خبرهای خوب نیز نمی‌دهد.

چرایی منفی بودن این روزهای بورس
وی در خصوص چرایی منفی بودن شاخص، قیمتها و شرایط بازار در شرایط کنونی گفت: آنچه در مقطع کنونی موجب منفی شدن بازار شده است نه خبرهای منفی است و نه فرضیه و توهم آینده مبهم برای بازار؛ بلکه شرایط به گونه ای شده است که سرمایه گذارانی که تاکنون صبوری کرده اند، یا صبرشان لبریز شده و یا این که به نقدینگی خود نیاز مبرم دارند در بازار منفی اقدام به فروش سهام می کنند و فشار عرضه این روزها موجب پایین آمدن قیمت و شاخص در بورس شده است.

خدارحمی در خصوص شفافیت بازار نیز گفت: در سالهای گذشته فضای باز و دموکراسی در بازار کمتر دیده می شد که خوشبختانه در مقطع کنونی این فضا بهتر شده است و با توجه به فضای باز بوجود آمده، قضاوتهای افراطی نیز در این خصوص بیان می شود؛ چرا که بازار امروز با بازار دو سال پیش به لحاظ افزایش یا کاهش شفافیت فرقی نکرده و این فضای آزاد بوجود آمده است که موجب شده برخی به صورت افراطی صحبت از نبود شفافیت در بورس کنند.

وی در توصیه به سهامدارن نیز تاکید کرد: با توجه به این که امسال شرایط سخت اقتصادی را در پیش داریم برای کسانی که با چشم انداز بلندمدت در بورس سرمایه گذاری کرده اند جای نگرانی نیست و نباید به کسب سود در کوتاه مدت فکر کنند؛ چرا که بدبین ترین تحلیل‌ها هم حکایت از شرایط خوب اقتصادی در آینده دارد، بنابراین سهامداران باید ازلذت سود کوتاه مدت در بورس چشم پوشی کنند و با صبوری به سرمایه گذاری خود در بازار به صورت بلندمدت نگاه کنند.





منبع:تسنیم

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها