Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

ادامه روند مثبت تراز بازرگانی

ﺳﻪشنبه، 29 اردیبهشت 1394 | Article Rating
با توجه به این‌که در فروردین‌ماه سال جاری طبق آمار گمرک اعلام شد که تراز تجاری ایران در این ماه مثبت بوده است، رییس کل گمرک از افزون‌بودن صادرات و واردات تا 28 اردیبهشت‌ماه خبر داد، این در حالی است که همچنان روند کاهشی در هر دو بخش‌های صادراتی و وارداتی وجود دارد.

به گزارش استیل ایران به نقل از ایسنا، مسعود کرباسیان در حاشیه مراسم رونمایی سامانه جامع گمرکی اظهار کرد: میزان صادرات از اول سال تا بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه معادل هفت میلیارد و 700 میلیون دلار و میزان واردات در این مدت معادل پنج میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است.


وی با اشاره به کاهش هفت درصدی صادرات و کاهش 25 درصدی واردات در دو ماهه اول سال درباره‌ی پیش‌بینی صادرات و واردات در سال 1394 تصریح کرد: پیش‌بینی بودجه در سال 1394 این است که بتوانیم به رقم 50 میلیارد دلار در واردات و صادرات دست پیدا کنیم که البته این رقم دور از ذهن نیست، چرا که در مدت اخیر روند صادرات رشد داشته است و واردات نیز روند معمول خود را طی کرده است.

رییس کل گمرک افزود: کاهش صادرات در این دو ماهه عمدتا کاهش ارزشی بوده است که بیشتر مربوط به قیمت میعانات گازی می شود که آن هم به دلیل اثر‌گذاری کاهش قیمت نفت روی کالا است.

کرباسیان افزود: اقلام عمده کالاهای صادراتی شامل میعانات گازی، محصولات پتروشیمی، کالاهای صنعتی و همچنین کالاهای سنتی و فرش بوده است.

رییس کل گمرک همچنین عنوان کرد: اقلام عمده وارداتی نیز شامل کالاهای اساسی و خودرو در دو ماهه اول سال بود.

وی همچنین درباره‌ی آمار ترانزیت در این مدت گفت: به میزان دو میلیون و 670 هزار تن تا 28 اردیبهشت‌ماه میزان اقلام ترانزیت خارجی بوده است.

رییس کل گمرک همچنین درباره‌ی رشد درآمدهای گمرکی در سال گذشته اعلام کرد: راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی، پرداخت الکترونیکی، شفاف‌سازی و همچنین ارائه‌ی تسهیلاتی که به کاهش معطلی‌ها و افزایش سرعت منجر شده است، باعث افزایش درآمد‌های گمرکی در سال گذشته بود.

کرباسیان درباره کیفیت سامانه جامع گمرکی با اشاره به این‌که نزدیک به 95 درصد از عملیات گمرکی در کشور در حال حاضر از طریق این سامانه صورت می‌گیرد، گفت: این سامانه باید هر روز نسبت به گیرندگان خدمت متحول شود.

وی افزود: نسبت به قبل این سامانه پیشرفت زیادی کرده است و هر روز لازم است این سامانه با نوع تکنولوژی و مقررات جدید تغییر پیدا کند.

رییس کل گمرک یکی از دلایل قاچاق در کشور را کندی سیستم و معطلی و تعرفه‌ها و تفاوت‌های قیمت دانست و تصریح کرد: عدم شفافیت باعث می‌شود قاچاقچیان بتوانند از مسیر‌های دیگری کالا را وارد کنند و اگر ما بتوانیم خود را در مسیر آزمون و سرعت قرار دهیم می‌توانیم آمار قاچاق را کاهش دهیم و افراد نیز در این صورت به مسیر‌های قاچاق که برای خودشان نیز مشکل‌زا می‌شود روی نمی‌آورند.

کرباسیان همچنین با تاکید بر این‌که بیش‌اظهاری در گمرک بیشتر از کم‌اظهاری است، درباره علت این امر عنوان کرد: این بیش‌اظهاری مربوط به کسانی می شود که از مابه‌التفاوت قیمت ارز استفاده می‌کنند و امیدواریم بتوانیم با سامانه گمرکی جلوی این امر را نیز بگیریم.

وی ادامه داد: این مشکل در همه‌جا وجود دارد، اما در کشور ما به این دلیل که نرخ برخی تعرفه‌ها بعضا بالا است بیش‌اظهاری جذابیت بیشتری دارد.

رییس کل گمرک با اشاره به قانون اخیری که در جهت رفع موانع تولید تصویب شد، اظهار کرد: امیدواریم در کنار این قانون و با سپرده‌شدن تجارت فرامرزی به گمرک بتوانیم کل مشکل قاچاق را برطرف کنیم.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها