Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
اجلاس معدن می تواند سبب توازن در صنعت فولاد شود
 

اجلاس معدن می تواند سبب توازن در صنعت فولاد شود

چهارشنبه، 30 اردیبهشت 1394 | Article Rating
اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران که اواخر خرداد ماه امسال برگزار می شودسبب افزایش ارتباطات فنی، بازرگانی و اقتصادی در این بخش ها شده که تاثیرات مثبت آن غیرقابل انکار است.


مرتضی آقاجانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با بیان این مطلب گفت: امیدواریم این اجلاس بتواند توازنی بین صنعت و معدن که در سال های گذشته بهم خورده بود دوباره به حالت عادی بر گرداند.

وی افزود: بهم خوردن این توازن سبب اعمال خساراتی همچون واردات گسترده گندله در سال قابل به دلیل کمبود مواد اولیه در فولادسازی ها بوده است.

مدیرعامل فولاد هرمزگان با تاکید این نکته که این گردهمایی سبب ایجاد توازن و هم فاز شدن صنعت و معدن خواهد شد، ادامه داد: باوجود پتانسیل های خوبی که در بخش معدن کشور وجود دارد، در سال های گذشته شاهد کند شدن سرمایه گذاری ها در بخش معدن بودیم و بسیاری از شرکت های معدنی به سمت تکمیل زنجیره فولاد حرکت کرده اند.

وی تصریح کرد: از فرصت بوجود آمده موجود باید نهایت استفاده را برد تا با توجه به پتانسیل های موجود و سرمایه گذاری های انجام شده، شاهد هم افزایی و افزایش بهره وری در بخش معدن و صنایع معدنی باشیم.

آقاجانی اظهار داشت: فولاد هرمزگان با ظرفیت تولید 1.5 میلیون تن تختال در زمینه های آهن و فولادسازی و تولید محصولات نهایی تختال محسوب می شود که این شرکت بزرگترین عرضه کننده تختال با ضخامت 250 میلیمتر برای تولید ورق های عریض شناخته می شود.

وی گفت: خوراک ورودی این کارخانه گندله بوده و واحدهای فولاد و ریخته گری در این مجموعه فعال هستند و تامین گندله مورد نیاز خطوط تولید از گل گهر بوده که سال قبل در تامین این خوراک با مشکل مواجه شدیم و مجبور به واردات حجم قابل توجهی از نیار خود شدیم.

مدیرعامل فولاد هرمزگان ادامه داد:البته با این وجود سال قبل شاهد افزایش 10 درصدی ظرفیت های تولید بودیم و به ظرفیت روزانه خود و نزدیک شدن به تولید 1.5 میلیون تن تختال رسیدیم.

وی عنوان کرد: عمده دلیل نرسیدن به ظرفیت اسمی کارخانه، محدودیت های تامین برق، گاز، مواد اولیه و بعضا تولید محصولات ویژه بوده است چراکه تولید محصولات ویژه زمان بر است.

اقاجانی با بیان اینکه تولید محصولات ویژه با وجود انکه ظرفیت تولید روزانه و راندمان را کاهش داده و موجب عدم دستیابی به ظرفیت تولید محصولات معمول است گفت: اما به دلیل ارزش افزوده بالایی که برای شرکت ایجاد می کند دارای مزیت است.

وی به برنامه های شرکت در سال جاری گفت: برنامه شرکت در سال جاری، ادامه روند فعلی تولید محصولات ویژه با ارزش افزوده بالا و ارتقای سطح کیفی و ابعادی آنها است.تولید این محصولات که در سازه های دریایی، لوله های نفت و گاز و مخازن تحت فشار همچون CNG استفادهمیشودنهتنهاکشورراازوارداتاینمحصولاتبینیازخواهدکردبلکهمصرفبازارداخلراتامینکردهودرشرایطموجود، گردش مالی شرکت را بیشتر خواهد کرد.
وی تعداد شاعلین در این مجموعه را اینگونه اعلام کرد و گفت: تعداد افراد پیمانی و امانی که بطور مستقیم در این شرکت در حال فعالیت هستند، 3100 نفر هستند و برنامه ما تکمیل خط تولید و پیشبرد طرح های توسعه ای است.

مدیرعامل فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: اقدامات اولیه درخصوص احداث فاز یک واحد 2.5 میلیون تنی گندله سازی که قابل توسعه تا 5 میلیون تن است صادر شده و در نظر داریم مناقصه برای شناسایی پیمانکار را در نیمه نخست امسال برگزار کنیم. همچنین این شرکت در نظر دارد یک واحد دیگر فولادسازی به ظرفیت 1.5 میلیون تن و یک واحد نورد به ظرفیت 3 میلیون تن را به مجموعه اضافه کند.

وی تاکید کرد: با احداث واحد نورد امکان تاسیس صنایع پایین دستی نیز در استان فراهم می شود که زمینه های اشتغال را نیز در هرمزگان فراهم می کند. از سوی دیگر با توجه به قرارگیری کارخانه در منطقه ویژه خلیج فارس، پیش بینی صادرات را می توان داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سال جاری نیز همچون سال گذشته با مشکل تامین خوراک ورودی کارخانه (گندله) مواجه هستید، گفت: با توجه به شرایط رکودی حاکم بر بازارهای جهانی و ایران، شاهد عدم صادرات گندله خواهیم بود از سوی دیگر مذاکراتی را با شرکت های معدنی برای تامین خوراک ورودی داشته ایم همچنین برخی طرح های گندله سازی نیمه دوم و اواخر سال آینده به بهره برداری رسیده و وارد مدار تولید می شوند از اینرو مشکل تامین نیاز حل خواهد شد.

وی در خاتمه گفت: البته پیش بینی ما ورود خط تولید گندله سازی خودمان تا سه سال آینده و اواخر سال 97 است.


تصاویر
  • اجلاس معدن می تواند سبب توازن در صنعت فولاد شود
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها