Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
احیای مجدد کارخانه فولاد ازنا
 

احیای مجدد کارخانه فولاد ازنا

پنجشنبه، 31 اردیبهشت 1394 | Article Rating
مجوز اولیه کارخانه فولاد ازنا سال ۸۱ صادر و فعالیت رسمی برای احداث این کارخانه از سال ۸۵ آغاز شده اما تاکنون این صنعت با وجود اعطای تسهیلات و پیگیری های مختلف هنوز به ایستگاه افتتاح نرسیده است.
این واحد صنعتی که یکی از مهم ترین پروژه های استان لرستان در این حوزه محسوب می شود قرار است با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق در فاز اول و سالانه ۷۰۰ هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت شود.
ماجرای این پروژه که این روزها در آستانه ۱۳ سالگی قرار دارد از این قرار است که فولاد ازنا تاکنون دوبار دچار توقف طولانی مدت شده و دوباره با تزریق تسهیلات احیا شده است.
فولاد ازنا در سال ۹۰ به رغم دارا بودند پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصدی متوقف شد تا پس از سه سال رکود در سال ۹۳ مجدد فعال شود، هر چند این فعالیت کج دار و مریز تاکنون تنها منجر به ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی شده است.
این پروژه صنعتی از آن جهت برای لرستان و لرستانیها ارزشمند است که بهره برداری از آن می تواند به طور مستقیم هزار و ۲۰۰ شغلدر بیکارترین استان کشور ایجاد کرده و به طور غیرمستقیم برای نزدیک به ۱۷ هزار نفر نان آور باشد.
از سوی دیگر مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا در صورت بهره برداری کامل می تواند از خروج سالانه ۸۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و به این لحاظ نیز از مهم ترین واحدهای صنعتی کشور محسوب می شود.

پیشرفت ۸۰ درصدی فولاد ازنا و وعده افتتاح برای پایان سال ۹۴
مدیر عامل کارخانه فولاد ازنا در این رابطه با بیان اینکه عملیات اجرایی این کارخانه از سال ۸۵ شروع شده است اظهار داشت: در مجموع بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای این طرح در نظر گرفته شده است.
سید مهدی نبییان بیان داشت: از این میزان تا کنون بیش از ۲۵ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است.
مدیر عامل کارخانه فولاد ازنا با بیان اینکه هم اکنون فاز نخست این کارخانه دارای پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی است عنوان کرد: به زودی ماشین آلات این فاز شروع به نصب خواهد شد و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته فاز نخست کارخانه فولاد ازنا تا پایان سال ۹۴ به بهره برداری خواهد رسید.
نبییان ظرفیت تولیدی فاز نخست کارخانه فولاد ازنا را تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع ورق های فولادی عنوان کرد و گفت: با بهره برداری از این فاز بخش اعظمی از نیاز کشور در این زمنیه تامین خواهد شد.

سرمایه گذار فولاد ازنا همت لازم را ندارد
این سخنان مدیر عامل کارخانه فولاد ازنا در حالی مطرح می شود که اظهارات رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از موضوع دیگری حکایت داد به طوریه قدرت الله ولدی معتقد است که مدیر عامل این کارخانه همت لازم در رابطه با عملیاتی شدن این طرح را ندارد.
ولدی با بیان اینکه سرمایه گذار باید برای تکمیل این کارخانه پای کار بیاید در گفتگو با مهر ادامه داد: این در حالیست که سرمایه گذار کارخانه فولاد ازنا می گوید که به تسهیلات بانکی نیاز دارد و توان من این اندازه است.
وی بیان داشت: با توجه به اینکه سرمایه گذار کارخانه فولاد ازنا تخصص ویژه ای در این حوزه دارد و این سرمایه گذاری را در سایر استانها به خصوص استان اصفهان انجام داده می طلبد که همت کرده و فاز نخست این کارخانه را به سرانجام برساند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان یادآور شد: در مجموع تکمیل کارخانه فولاد ازنا بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد که با ادامه این روند باید برنامه ریزی ما برای افتتاح به سال ۹۵ موکول شود.

اعزام کارشناسان برای خرید قطعات فولاد ازنا به چین
هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در این رابطه از خرید تجهیزات برای بهره برداری از فاز نخست کارخانه فولاد ازنا خبر داد و گفت: طی هفته آینده تیمی متشکل از کارشناسان ما و همچنین کارشناسان بانک برای خرید تجهیزات این کارخانه به چین سفر خواهند کرد.
وی با بیان اینکه قرار است در این سفر قطعات مورد نیاز این فاز از کارخانه را وارد کشور کنند گفت: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد شروع به کار مجدد و فعال شدن این پروژه در استان باشیم.

ضرب الاجلی که نتیجه نداد
این سخنان هوشنگ بازوند در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز وی در آخرین اظهار نظر خود در اردیبهشت ماه سال گذشته با تاکید بر ضرورت فعال کردن کارگاه از سوی مدیر عامل این کارخانه به عنوان کار فرما و پیمانکار گفته بود که این اقدام باید در اسرع وقت صورت گیرد و نباید کار فرما این کارخانه بگذارد بی اعتمادی که در این زمینه به وجود آمده نسبت به گذشته بیشتر شود.
وی خطاب به مدیر عامل و اعضا هیئت مدیره کارخانه فولاد ازنا گفته بود: ظرف یک هفته آینده دیوار بی اعتمادی که در این زمینه به وجود آمده از میان برداشته شود و کارفرما و پیمانکار کارخانه فولاد ازنا موظف است که بعد از ابلاغ صورت جلسه امروز ظرف مدت زمان یک هفته عملیات اجرایی این کارخانه را شروع کنند.
استاندار لرستان همچنین بر ضرورت ارائه برنامه زمانبدی شده از سوی کارفرما، شرکت فولاد تکنیک و مدیر عامل کارخانه فولاد ازنا به بانک صنعت و معدن تاکید و گفته بود این اقدام باید ظرف مدت زمان ۴۸ ساعت آینده عملیاتی شود.
در همان جلسه نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان تاریخ ۱۴ ماه دیگر را برای افتتاح فاز نخست این کارخانه بزرگ اعلام کرده بود که از این مهلت تنها دو ماه باقی مانده است.
از این ضرب الاجل استاندار لرستان و وعده متولیان امر نزدیک به یکسال می گذرد ولی همچنان به نظر می رسد مردم لرستان برای بهره برداری از این صنعت مهم باید تا سال ۹۵ صبر کنند.

به گزارش استیل ایران به نقل از مهر، این وضعیت در حالیست که مشکلات مجتمع فولاد ازنا به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای در دست احداث در استان پیش از این نیز در خبرگزاری مهر منعکس شده بود تا این واحد تولیدی در فهرست پروژه های مهر ماندگار قرار گیرد ولی قرارگیری این پروژه در فهرست مهرماندگار نیز دردی از آن دوا نکرد.

تصاویر
  • احیای مجدد کارخانه فولاد ازنا
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظرات

پنجشنبه, 19 آذر,1394

علی اصغرخدیور

ماهمچنان منتظریم اگه خدابخاد وبتونیم درازنا مشغول کاربشیم

نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها