Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
لغو پروژه ۱۱ میلیارد دلاری فولادسازان هندی در افغانستان
 

لغو پروژه ۱۱ میلیارد دلاری فولادسازان هندی در افغانستان

یکشنبه، 03 خرداد 1394 | Article Rating
کنسرسیومی متشکل از فولادسازان هندی به رهبری SAIL با ابراز تردید نسبت به امکان سنجی اقتصادی و فنی پروژه فولاد، نیرو و معدنکاری در افغانستان و با اشاره به نگرانیهای امنیتی، این پروژه 10.8 میلیارد دلاری را لغو کردند.


یک گروه از مقامات وزارتخانه های هند در آخرین نشست خود به این نتیجه رسیدند که بهتر است این پروژه دنبال نشود.

در حالیکه عده ای از کارشناسان نزدیکی محمد غنی، رییس جمهور افغانستان به پاکستان را علت این اقدام می‌دانند منابع آگاه اظهار کرده اند این طرح در چهار سال گذشته هرگز پیشرفتی نداشته است با اینهمه شرکتهای هندی در ابتدا نسبت به این پروژه بسیار خوش بین بودند.

به گزارش استیل ایران به نقل از ماین نیوز، کنسرسیوم سنگ آهن و فولاد افغانستان سه معدن سنگ آهن عیار بالا با ذخایری به میزان 1.28 میلیارد تن داشت. این کنسرسیوم که متشکل از هفت عضو از جمله JSW Steel، JSPL، NMDC و RINL بود، طرحی را برای ساخت چند مرحله ای یک کارخانه فولاد به ظرفیت 6.12 میلیون تن، یک نیروگاه 800 مگاواتی و ایجاد زیرساخت برای توسعه معدن و زیرساختهای ضروری دیگر با سرمایه ای به ارزش 10.8 میلیارد دلار در مدت 11 تا 15 سال طرح کرد. 

اما امیدها در پی نگرانیهای امنیتی که با حمله به یک هواپیمای اسپایس جت در فرودگاه کابل، حمله به کنسولگری هند در هرات و حمله به خودروی سفارت انگلیس در کابل به وجود آمد به دغدغه تبدیل شد و به منظور کاهش آسیب پذیری این پروژه، میزان سرمایه گذاری 75 درصد کاهش یافت و به 2.9 میلیارد دلار برای یک کارخانه فولاد 1.25 میلیون تنی، نیروگاه 120 مگاواتی و ایجاد زیرساخت لازم تنزل یافت.

به گفته منابع آگاه، آنچه تیر خلاص را به این پروژه زد نگرانی اعضای کنسرسیوم نسبت به مشکلات فنی در نبود ارتباط جاده ای برای واردات کارخانه و ماشین آلات و تخلیه محصولات نهایی بود.

تصاویر
  • لغو پروژه ۱۱ میلیارد دلاری فولادسازان هندی در افغانستان
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها