Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
بازدهی 3.3 درصدی شركت چادرملو
 

بازدهی 3.3 درصدی شركت چادرملو

دوشنبه، 11 خرداد 1394 | Article Rating
شرکت چادرملو درحال‌حاضر با سرمایه‌ای افزون‌بر ۱۲هزار میلیارد تومان سالانه نزدیک به 10.5 میلیون تن کنسانتره، 3.4 میلیون تن گندله و 1.2 میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده تولید می‌کند که از سال ۷۸ تا سال ۹۲ صرفه‌جویی ۸ میلیارد دلاری برای کشور به همراه داشته است.


مدیرعامل این شرکت معتقد است سیاست این شرکت تداوم فعالیت با تکمیل زنجیره تولید و فراوری است که با بازگشت سرمایه 3.3 درصدی چشم‌انداز روشنی برای این شرکت وجود دارد.

به گفته مدیر این شرکت روند بازگشت سرمایه در این شرکت مسیر مثبتی را می‌پیماید. معدن چادرملو با ذخیره ۳۲۰ میلیون تنی استخراج خود را آغاز کرده بود و با دنبال‌کردن طرح‌های توسعه‌ای خود هم‌اکنون ۵ واحد تولید کنسانتره که در مجموع 10.5 میلیون تن از نیاز کشور به این محصول را تامین و راه‌اندازی می‌کند در چرخه تامین نیاز فولادسازان کشور نقش موثری را ایفا می‌کند.

تداوم فعالیت چادرملو با راه‌اندازی معدن جدید

مدیرعامل شرکت چادرملو درباره فعالیت این شرکت اظهار کرد: این مجتمع که هم‌اکنون سرمایه ۱۲ هزار میلیارد تومانی در بخش‌های مختلف معدن، فرآوری و نیروگاه دارد به همین دلیل به دنبال توسعه و تدوام فعالیت‌های معدنی خود است. تولید 10.5 میلیون تن کنسانتره این مجتمع به ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز دارد، حال در صورت پایان یافتن ذخایر پیش‌بینی‌شده، به دلیل نزدیکی چادرملو به بلوک بافق یا معادن ایران مرکزی، فرآوری در ۵ واحد کنسانتره چادرملو ادامه خواهد یافت. همچنین در یک برنامه توسعه‌ای ساخت واحد گندله‌سازی با ظرفیت 3.4 میلیون تن تولید با مشارکت شرکت غدیر ایرانیان در دستور کار قرار داده شده است، البته در یک برنامه کوتاه‌مدت افزایش ظرفیت گندله‌سازی موجود از 3.4 به 4 میلیون تن تا پایان سال ۹۴ اولویت دارد.

محمود نوریان در رابطه با اقتصادی‌بودن طرح‌های چادرملو و نرخ بازگشت سرمایه در این شرکت گفت: درحال‌حاضر معدن چادرملو در بین سال‌های ۷۸ تا ۹۲ نزدیک به ۸ میلیارد دلار بر مبنای متوسط قیمت جهانی بنادر ایران از تولیدات خود برای کشور صرفه‌جویی ارزی داشته است. از مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این شرکت، ۸۰۰ میلیون دلار که بیشتر در بخش تجهیزات و زیرساخت بوده سرمایه‌گذاری ارزی شده و مابقی از طریق سهامداران تامین سرمایه شده است. بنابراین این شرکت با سرمایه‌گذاری در بخش‌های معدنی و فرآوری تاکنون ۱۰۴ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن تا ابتدای سال ۹۳ تولید کرده است. در واقع دوره بازگشت سرمایه در مجتمع چادرملو در بازه زمانی مناسبی رخ می‌دهد، زیرا سرمایه‌گذاری این مجتمع برای واحد گندله‌سازی در سال ۸۷ انجام شد و پیش‌بینی بازگشت سرمایه در سال ۹۱ بود اما با تسریع اجرای پروژه و کاهش هزینه‌های تولید، سرمایه ۲۱۰ میلیارد تومانی آن در مدت ۲ سال برگشت و این موضوع نشان دهنده توجیه اقتصادی طرح‌های فرآوری این شرکت است.

او با تاکید بر اینکه بدترین شرایط بازگشت سرمایه در مجتمع چادرملو 3.3 درصد به نسبت سال بوده است تصریح کرد: در پروژه‌های فاز ۴ و ۵ کنسانتره‌سازی چادرملو به دلیل اینکه قیمت آن از سوی ایمیدرو تعیین می‌شد و هنوز محاسبه حق انتفاع بر مبنای ارزش شمش فولاد نبود، میزان حق انتفاع حدود ۵۷ درصد از قیمت فروش فرآورده‌های معدنی را شامل می‌شد. از این رو بازگشت سرمایه در این پروژه‌ها 3.3 درصد به نسبت سال بوده است.

بهره‌وری در مصرف آب

به گزارش استیل ایران به نقل از ماین نیوز، مدیرعامل شرکت چادرملو با نگاهی به روند پیشرفت فیزیکی واحد فولادسازی گفت: درحال‌حاضر واحد فولادی چادرملو ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که تا پایان سال ۹۴ راه‌اندازی خواهد شد و برای تامین مواد اولیه فولاد از واحد گندله‌سازی که ظرفیتی   3.4 میلیون تنی دارد، 1.6 میلیون تن برای واحد آهن اسفنجی کارخانه یک میلیون تنی شمش فولاد چادرملو که در دست احداث است، استفاده خواهد شد و یک میلیون تن دیگر آهن اسفنجی از این واحد گندله‌سازی، نیاز شرکت‌های فولاد صبا، فولاد خراسان و فولاد مبارکه را تامین خواهد کرد.

محمود نوریان با تاکید بر کاهش ۴۳ درصدی مصرف آب در فولادسازی چادرملو افزود: از آنجایی که در واحد فولادسازی چادرملو از سیکل مدار بسته آب استفاده می‌شود، میزان مصرف آب این شرکت در زمستان به صفر می‌رسد و در تابستان مصرف آب را تا حد ممکن کاهش می‌دهد، به گونه‌ای که این واحد نسبت به سایر فولادسازان کشور ۳۴ درصد کمتر آب مصرف می‌کند.

او با اشاره به نیروگاه سیکل ترکیبی این مجتمع تصریح کرد: این مجتمع از یک نیروگاه با ظرفیت اسمی ۵۰۰ مگاوات برخوردار است که هم‌اکنون ۲واحد آن راه‌اندازی شده و واحد دیگر تا پایان سال آینده راه‌اندازی خواهد شد و می‌تواند گام مثبتی برای ورود شرکت چادرملو به مقوله تولید و عرضه انرژی باشد، زیرا میزان تولید انرژی این شرکت بیش از نیاز کنونی خواهد بود و می‌تواند منبع درآمدزایی باشد.

همچنین در بخش تامین آب شرکت با بهره‌گیری از پساب‌ها و پروژه آب خلیج‌فارس که هم‌اکنون مشارکتی ۲۰درصدی در آن داریم، می‌توانیم کمبود منابع آبی این منطقه را برطرف کنیم.

بومی‌سازی ۶۰ تا ۷۰ درصدی پروژه‌ها

نوریان درباره اهمیت اقتصادی پروژه‌های این شرکت گفت: بخشی از تجهیزات و زیرساخت‌های پروژه‌های شرکت چادرملو در داخل کشور تامین شده و نگاه بومی‌سازی در این شرکت منجر شده تا ۵۰۰ میلیارد تومان از ارزش تجهیزات به‌وسیله کالاهای داخلی تامین شود تا بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از پروژه‌ها با توانمندی‌های داخلی راه‌اندازی شده باشند.

تصاویر
  • بازدهی 3.3 درصدی شركت چادرملو
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها