Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
چالش های صنعت فولاد کشور به نقل از سبحانی
 

چالش های صنعت فولاد کشور به نقل از سبحانی

یکشنبه، 17 خرداد 1394 | Article Rating
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به بیان شرایط حاکم بر بازار فولاد و چالش های تولید در شرایط سخت رکود فعلی پرداخت.


بهرام سبحانی با ارائه آمار تفصیلی شرایط تولید در بازار داخل و خارج را با هم مقایسه کرد و گفت: سال 90 قیمت سنگ آهن 168 دلار بر هر تن سی اف آر چین بود که در سال 94 این رقم به 47 دلار کاهش یافته است، اما در بازار داخل با رشد قیمت خرید سنگ آهن برای فولادی ها روبه رو بوده‌ایم؛ به طوری که از 78 ریال بر تن بدون هزینه حمل، این رقم به 240 تومان در سال 94 افزایش یافته است.

وی توضیح داد: همین روند متناقض در خصوص قیمت انرژی نیز حاکم است؛ چرا که در بازه زمانی مورد بررسی قیمت جهانی نفت از 115 دلار به حدود 57 دلار در هر بشکه کاهش یافته اما در ایران به عنوان مثال قیمت خرید گاز از 700 به 1580 ریال بر هر نرمال مترمکعب و قیمت خرید برق از 375 ریال بر هر کیلو وات ساعت به 621 ریال رسیده است.

وی با بیان اینکه تمام گزارش های توجیه اقتصادی 50 سال گذشته ایجاد واحد های فولادی بر مبنای سنگ آهن و گاز بوده است،ادامه داد: متناسب با کاهش قیمت انرژی و سنگ آهن در بازارهای جهانی قیمت محصولات فولادی از جمله ورق نورد گرم نیز کاهش یافته اما در ایران قیمت انرژی و مواد اولیه افزایش و متاثر از رکود عمیق تقاضا، بهای محصولات فولادی کاهش یافته و فولادسازان را در شرایط بسیار سختی قرار داده است.

به گزارش استیل ایران به نقل از ماین نیوز، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه به بیان ظرفیت تولیدی شرکت های فولادی داخل کشور در شرایط رکود اخیر پرداخت و افزود: با توجه به ظرفیت های نصب شده قابلیت عرضه محصولات فولادی تخت مشخص است که شرکت های داخلی از این ظرفیت ها با توان کامل بهره برداری نکرده‌اند؛ به طوری که درخصوص محصولات گرم از 71 درصد از ظرفیت قابل عرضه به بازار استفاده شده و در مورد محصولات سرد این رقم معادل 49 درصد، گالوانیزه 45 درصد، محصولات رنگی 27 درصد و قلع اندود 54 درصد است.

وی افزود: نکته مهم و قابل ذکر در این خصوص این است که در تک تک محصولات فوق اگر سهم شرکت فولاد مبارکه را 100 درصد در نظر بگیریم، ظرفیت قابل عرضه به بازار توسط شرکت های دیگر ارقام بسیار پایینی بوده وبا حدود 30 درصد ظرفیت است، بنابراین وضعیت رکود عمیق بازار داخل و از طرفی جذابیت بیشتر واردات منجر به کاهش بیش از پیش جذابیت تولید برای واحدهای داخلی شده است.

بلااستفاده بودن ظرفیت های نصب شده

مدیرعامل فولاد مبارکه در مورد چالش های صنعت فولاد کشور نیز به بیان برخی موارد پرداخت و خواستار چاره جویی هرچه سریع‌تر دولت در این خصوص شد.

سبحانی گفت: بلااستفاده بودن ظرفیت های قابل عرضه محصولات نهایی تخت به میزان حدود 60 درصد یکی از مشکلات حال حاضر این صنعت به شمار می رود، در عین حال که به رغم اعمال تعرفه ها براساس مصوبه چهارم اسفند ماه سال 93 دولت، موارد متعددی از سوء استفاده برخی واردکنندگان مشاهده شده که با به کارگیری ترفندهای گوناگون به اظهار کالای خود در کدهای تعرفه‌ای که دارای حقوق بازرگانی پایین تر بوده و اضافه کردن عنصر BORON (بر) برای استفاده از تعرفه های پایین تر اقدام کرده اند.

وی هشدار داد: شرایط حاکم بر بازار به دلیل پایین بودن قیمت محصولات وارداتی منجر به ناامیدی سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در صنعت فولاد کشور شده که این امر توسعه کمی و کیفی این صنعت و دستیابی به اهداف چشم انداز 1404 را با چالش مواجه کرده است. مضاف بر این بالا بودن هزینه های تولید و عدم رقابت پذیری محصولات تولیدی با محصولات وارداتی، منجر به کاهش حاشیه سود شرکت های تولیدی شده که به تبع آن شرکت ها نتوانسته اند از ظرفیت نصب شده خود کامل استفاده کنند و چه بسا بعضا قصد خروج از این صنعت و واگذاری واحدهای تولیدی خود را دارند که این امر نیز می تواند آینده این صنعت را به مخاطره اندازد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به شرایط حاکم بر بازار صادرات فولاد دیگر کشورها نیز گفت: افت شدید ارزش پول ملی اوکراین، روسیه و ترکیه و تقویت دلار در مقابل یورو شرایط را برای ارزان فروشی این کشورها فراهم کرده است. تولیدکنندگان فولاد چین با استفاده از حمایت های دولتی، دریافت یارانه های تولید و مشوق های صادراتی و با توجه به کاهش نرخ رشد اقتصادی از 12 درصد به 7 درصد، مازاد تولید را به میزان 90 میلیون تن در سال 2014 با قیمت نازل به کشورهای دیگر صادر کرده اند و قصد دارند در سال 2015 نیز به این روند شدت بیشتری ببخشند.

وی ادامه داد: از طرفی به دنبال اعمال تعرفه 186 درصدی ایالات متحده آمریکا روی محصولات کلاف گرم روسیه و کاهش شدید نرخ برابری روبل روسیه در مقابل دلار، صادرکنندگان توجه خود را به بازار کشورهای فاقد تعرفه های حمایتی از جمله ایران که از بعد مزیت جغرافیایی بسیار حائز اهمیت است، معطوف کرده اند. همین امر باعث شده تا در سال گذشته به رغم رکود شاهد ورود بی رویه محصولات تخت که از تعرفه برخوردار نبودند، باشیم.

تصاویر
  • چالش های صنعت فولاد کشور به نقل از سبحانی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها