Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
پیشنهاد افزایش مجدد تعرفه واردات فولاد
 

پیشنهاد افزایش مجدد تعرفه واردات فولاد

یکشنبه، 17 خرداد 1394 | Article Rating

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مدیرعامل گروه فولاد مبارکه اصفهان در تازه ترین اظهارنظر خود افزایش تعرفه واردات فولاد در ابتدای سال جاری را به منظور حمایت از صنعت فولاد کشور در مقابل واردات کافی ندانست و در عین حال خبر داد که پیشنهادی در خصوص اعمال تعرفه 40 درصدی روی واردات فولاد به دولت ارائه شده است.


با وجودی که بعد از تلاش‌های بسیار در سال گذشته سرانجام دولت تصمیم گرفت از ابتدای سال جاری افزایش تعرفه واردات فولاد را عملیاتی کند اما به نظر می‌رسد این افزایش نیز نتوانسته چتر حمایتی مناسبی را روی صنعت فولاد کشور ایجاد کند. به همین دلیل است که بهرام سبحانی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه اصفهان و رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید دارد که افزایش دوباره تعرفه واردات فولاد ضروری است.

در همین زمینه خبرنگار ماین نیوز با بهرام سبحانی گفت‌وگو کرده که متن آن به شرح زیر است:

اخیرا بحث‌هایی درباره ارائه پیشنهاد افزایش مجدد تعرفه واردات فولاد مطرح شده است. لطفا در این زمینه بیشتر توضیح بدهید.

به رغم تعرفه‌ای که از اول سال گذاشه شد اما افت قیمت در بازار جهانی بیش از تعرفه‌ای که گذاشته شد بوده است. قیمت محصولات تخت حدود 40 درصد کاهش در بازار جهانی داشته است در حالی که تعرفه تنها 15 درصد است. به صورت طبیعی با 15 درصد تعرفه نمی‌شود جلوی افت قیمت 40 درصدی را گرفت یا جبران کرد. به همین دلیل است که درخواست تولیدکنندگان افزایش تعرفه است.

چقدر درخواست داده‌اند؟

ما پیشنهاد 40 درصد تعرفه را برای محصولات فولادی داده‌ایم که به صورت پلکانی کاهش می‌یابد. یعنی 40 درصد برای محصول تمام شده است و به صورت طبیعی 30 درصد برای میلگرد، 25 درصد برای شمش و ...

هنوز با این پیشنهاد موافقت نشده است؟

نه. در حال بحث با دولت در این زمینه هستیم.

اخیرا هم فولادسازان استراتژی تقویت صادرات به منظور کنترل بازار داخلی را در پیش گرفتند. ارزیابی شما در این باره چیست؟

به صورت طبیعی این یک راه است که وقتی عرضه و تقاضا در بازار بهم می‌خورد و عرضه بیشتر از تقاضا می‌شود یکی از راه‌های مدیریت بازار این است که مازاد عرضه را صادر کنیم. البته این کار هم مشکلات خودش را دارد، برای اینکه قیمت جهانی پایین آمده و واحدها باید با رقبای خارجی‌شان رقابت سختی داشته باشند. این در حالی است که شرایطی بر رقبای ما حاکم است که در کشور ما وجود ندارد. به عنوان مثال قیمت سنگ آهن آنها از نصف هم کمتر شده است که ما چنین وضعیتی در کشور نداریم.

در همین حال گفته می‌شود به منظور تقویت صادرات فولاد باید از صادرکنندگان این حوزه به صورت جدی‌تر با پرداخت جایزه صادراتی یا مشوق‌های دیگر حمایت شود. نظر شما در این باره چیست؟

الان که هیچ جایزه صادراتی داده نمی‌شود ولی باید از این مشوق‌ها وجود داشته باشد تا تولیدکننده داخلی به صادرات متمایل شود و تشویق شود تا بتواند با خارجی‌ها رقابت کند.

برنامه امسال صادرات گروه فولاد مبارکه چقدر است؟

1.5 میلیون تن.

برنامه تولید چطور؟

برای گروه برنامه تولید 7.5 میلیون تن پیش‌بینی شده است که از این مقدار 1.4 میلیون تن مربوط به فولاد هرمزگان و مابقی مربوط به فولاد مبارکه و صبا خواهد بود.

برای سال جاری طرح توسعه نیز در دست اجرا دارید؟

پروژه فولاد سپیددشت را داریم که بخش احیای آن تا پایان نیمه اول سال تمام و آماده بهره‌برداری می‌شود. در داخل کارخانه نیز دو پروژه زیرسقف داریم که تا پایان سال تمام می‌شوند








منبع:ماین نیوز

تصاویر
  • پیشنهاد افزایش مجدد تعرفه واردات فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها