Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

موانع داخلی بیشترین مشکلات در راه اقتصاد کشور هستند

ﺳﻪشنبه، 26 خرداد 1394 | Article Rating

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تحریم هادر اقتصاد کشور اثرگذار بوده اما موانع داخلی بیشترین مشکلات را در راه اقتصاد ایران ایجاد کرده است.

مجتبی خسرو تاج دوشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با عنوان «تاثیر تحریمها در اقتصاد ایران و بهبود اقتصاد و کسب کار در کشور» افزود: در سال های اخیر اقتصاد ایران نشان داده که با مدیریت درست می تواند بر مشکلات و تحریمها فائق آید و در عمل رشد منفی اقتصادی کشور را متوقف و رشد مثبت را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه تحریمها ممکن است هزینه اقتصادی را بالا ببرند اما عوامل و موانع داخلی بیش از آن به اقتصاد کشور ضربه زده اند، تاکید کرد: باید این مشکلات را با مطالعه و برنامه کنار زد و زمینه های لازم برای رشد و توسعه اقتصادی کشور را فراهم کرد.

خسرو تاج با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی الگوی مناسبی برای رشد و توسعه اقتصادی است، افزود: باید با ایجاد زمینه های لازم برای رشد اقتصادی، از ایرانیان مقیم خارج نیز برای بهبود اقتصاد کشور بهره برد.

وی با تاکید براینکه تاکنون در کشور پژوهش متمرکزی از وضعیت سرمایه و اقتصاد کشور نشده است، افزود: در صورتی که مذاکرات هسته ای ایران سرانجام داشته باشد، شرایط سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی در ایران بسیار گسترده خواهد بود و این موضوع زمینه های لازم را برای رشد شکوفایی اقتصادی در کشور فراهم می سازد.

حمیدرضا فولادگر نماینده مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون حمایت از تولید در مجلس نیز در این برنامه با بیان اینکه اقتصاد بیمار ایران دارای مشکلات زیادی است، ادامه داد: در سایه اقتصاد مقاومتی می توان به موفقیت رسید؛ معتقدم بخش عمده مشکلات اقتصاد در ایران به مدیریت و اداره اقتصاد کشور باز می گردد و تحریمها موثرند اما نه آنقدر که بخش داخلی تاثیرگذار است.

رییس کمیسیون حمایت از تولید با بیان اینکه قوانین دست و پاگیر و موانع در کشور باعث کاهش سرمایه گذاری شده است، افزود: تحریمها حدود 20 تا 30 درصد در وضعیت اقتصادی کشور موثرند اما در صورتی که منابع اقتصادی به درستی مدیریت شود ایران می تواند با تکیه به منابع داخلی از وضعیت کنونی خارج شود.

فولادگر با تاکید بر اینکه نباید بهبود اقتصادی کشور را به نتیجه مذاکرات هسته ای گره زد، گفت: در ایران منابع مالی در صورتی که به درستی هدایت و مدیریت شوند بخش عمده مشکلات اقتصادی برطرف خواهد شد.

وی درعین حال، بیشترین موانع در راه توسعه اقتصادی و سرمایه را قوانین و سازمان های موازی در کشور برشمرد و گفت: این مشکلات نیز با اجرای لایحه بهبود کسب و کار می تواند تا حد زیادی مشکلات و موانع را برطرف کند.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه باید بانکها طبق قوانین مصوب، مازاد املاک خود را در گردش اقتصادی به کار گیرند، افزود: کشور می تواند از تحریمها نه به عنوان یک تهدید بلکه همانند دوران دفاع مقدس آن را به فرصت تبدیل و با استفاده از اقتصاد مقاومتی، زمینه توسعه اقتصادی ایران اسلامی را فراهم کند.

وی گفت: دولت و مجلس مصمم هستند تا از تولید داخلی حمایت کنند و از این طریق کشور را از رکود و تورم اقتصادی که گریبان آن را گرفته خارج کنند.

فولادگر افزود: در سال های پیش کشور رشد منفی اقتصادی داشت اما با بهره گیری از اقتصاد مقاومتی توانست رشد منفی را متوقف و اقتصاد کشور را بهبود بخشد.

به گزارش استیل ایران به نقل از ایرنا، سیدحمید حسینی عضو اتاق بازرگانی تهران نیز در این برنامه گفت: تحریم ها در اقتصاد کشور تاثیر مستقیم داشتند به طوری که منفی شدن رشد اقتصادی را سبب شدند.

وی با بیان اینکه برای رشد اقتصادی به سرمایه، دانش فنی، تجهیزات و بازار هدف نیاز است، افزود: تحریم ها باعث شد اقتصاد ایران به رکود و تعطیلی برخی بنگاه های اقتصادی کشیده شود تا جایی که بخش هایی که نیاز به تجهیزات و دانش فنی داشت، نتوانند فعالیت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که ایران وارد مذاکرات نشده بود و تحریم ها همچنان علیه کشور ادامه داشت، اقتصاد ما بیش از این آسیب پذیر می شد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه لایحه کسب و کار می تواند بسیاری از موانع را برطرف کند، افزود: در نهایت ایران برای توسعه کشور به سرمایه گذاری خارجی، بهره گیری از دانش فنی و تجهیزات برای تاسیسات صنعتی خود از کشورهای پیشرفته نیاز دارد.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها