Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

راهکارهایی برای مقابله با رکود تورمی

ﺳﻪشنبه، 26 خرداد 1394 | Article Rating

برای خروج از رکود تورمی در ابتدا باید تورم را مهار کرده و هزینه بالای تولید و فشار واردات را کنترل کرد. برای کنترل تورم باید بودجه عمومی دولت کنترل شده و بهره‌وری افزایش یافته و هزینه تولید کم شود.

اقتصاد کشور مدتهاست که درگیر رکود تورمی است مشکلی که برای حل آن نسخه های بسیاری پیچیده شده و در تازه ترین اقدام دولت یازدهم لایحه خروج غیر تورمی از رکود را به مجلس ارائه کرده است که هنوز در کمیسیونهای مجلس در حال چکش کاری است.

اما چه راهکارهایی را می توان برای خروج از تورم که سالهاست دامن اقتصاد را گرفته ارائه کرد؟  تجربیات کشورهایی که توانسته اند با این مشکل مقابله کنند نشان می دهد برای خروج از تورم در شرایط رکودی کنترل شرایط تورمی در بازار پول بسیار موثر است که در کوتاه‌مدت می‌تواند اقتصاد را به ثبات برساند.

دولت باید در کنار سیاست‌های انضباط مالی سیاست‌های تثبیتی را اجرا کند تا حد ممکن از ایجاد شوک در اقتصاد جلوگیری شده و شرایط تولید، واردات، مخارج دولت و دیگر فاکتورهای اقتصادی تثبیت شود.

آنگونه که کارشناسان می گویند؛ نرخ تورم بالا در ایران دلایل ساختاری و پولی دارد از سوی دیگر فشار تحریم‌ها  را نمی توان نادیده گرفت چرا که بخشی از نرخ تورم از این بخش به کشور وارد می شود چرا که تحریم هزینه واردات را افزایش داده است.

به نظر می رسد مسوولان اقتصادی کشور همواره بر انضباط سیاست‌های پولی و مالی تاکید کرده اند، چرا که نیاز اساسی اقتصاد ایران است؛ اما آیا در عمل موفق بوده اند؟

به نظر می رسد برای موفقیت در رسیدن به اهداف کلان پولی و مالی در ابتدا باید بانک مرکزی سیاستهای تثبیتی در سیستم مالی را دنبال کند و در کنار آن بازار سرمایه را سرپا نگه داشته و از آن حمایت کند در این صورت است که بازار سرمایه کارآمد شده و کنترل بازار پول منضبط تر می شود و در آن زمان است که نرخ تورم کاهش یافته و می توان امیدوار بود اقتصاد از رکود خارج شود.

به نظر می رسد مسوولان اقتصادی  در کنار انضباط در سیاست‌های پولی و مالی باید اهداف تثبیتی را هم دنبال کنند تا به اهداف چشم انداز توسعه ١٤٠٤ نزدیک شویم.

برای رسیدن به این هدف در ابتدا باید تورم را مهار کرده و هزینه بالای تولید و فشار واردات را کنترل کرد. برای کنترل تورم باید بودجه عمومی دولت کنترل شده و بهره‌وری افزایش یافته و هزینه تولید کم شود. 






منبع: اقتصادپرس

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها