Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

نزدیکی نرخ ارز دولتی و آزاد به نفع واردات است

ﺳﻪشنبه، 26 خرداد 1394 | Article Rating
عضو اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: برای واردکنندگان بهتر است واردات را با ارز آزاد انجام دهند، زیرا ارز دولتی امکان برنامه‌ریزی را از آنها سلب می‌کند و نزدیک شدن هرچه بیشتر نرخ ارز دولتی و آزاد به نفع واردات است.

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادنیوز، بر اساس اعلام امروز بانک مرکزی نرخ دلار دولتی 1900 تومان است که این نرخ  فاصله چندانی با نرخ دلار در بازار آزاد ندارد. ارزیابی تاجران ایرانی از این نزدیک شدن این دو نرخ به هم و تاثیر آن بر تجارت چیست؟


ناصر ریاحی درباره نزدیک شدن نرخ دلار بانکی به نرخ دلار بازار آزاد با بیان این که نزدیک شدن این دو نرخ به یکدیگر برای روند واردات بسیار مثبت و مطلوب است، اظهار کرد: تاجران برای واردات برنامه‌ریزی می‌کنند تا کالا را به مرور زمان به کشور وارد کنند. اگر نرخ دلار بانکی به نرخ بازار آزاد نزدیک شود ریسک واردات کمتر و امکان تحقق برنامه‌ریزی‌ها بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: واردکنندگان زمانی که با ارز بازار آزاد وارد پروسه واردات می‌شوند می‌دانند که برای انجام تعهدات خود به مشکل بر نمی‌خورند. اما تخصیص ارز دولتی به درستی انجام نمی‌شود.

ریاحی با بیان این که در نتیجه نزدیک شدن نرخ ارز دولتی و نرخ ارز بازار آزاد برای واردات مطلوب است، گفت: اما در مورد صادرات موضوع متفاوت است. در فرایند صادرات نزدیک شدن این دو نرخ نه‌تنها نمی‌تواند مثبت باشد بلکه ممکن است منفی هم باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر این که برای صادرات بهتر است نرخ ارز متناسب با تورم نوسان داشته باشد، گفت: اگر نرخ ارز ثابت باشد و تورم بالا برود قیمت تمام شده کالای صادراتی دچار نوسان می‌شود و صادرات دیگر مرقون به صرفه نیست.

وی در پایان گفت: بنابراین در پروسه صادرات بهتر است معیار اصلی نرخ تورم باشد نه تناسب نرخ ارز دولتی و بازار آزاد.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها