Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
فولاد مبارکه، فولاد ضدزنگ می سازد
 

فولاد مبارکه، فولاد ضدزنگ می سازد

پنجشنبه، 28 خرداد 1394 | Article Rating

رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولادایران و مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه در حاشیه نمایشگاه متک 2015 در دوسلدورف آلمان از تولید فولاد ضدزنگ (Stainless Steel) در یکی از مجموعه‌های فولاد مبارکه در آینده نزدیک خبر داد.


بهرام سبحانی که به همراه تیم مدیران و کارشناسان فولاد مبارکه در نمایشگاه متک 2015 در دوسلدورف آلمان حضور یافته ارزیابی خود را درباره نمایشگاه امسال متک و همچنین برنامه‌های فعلی و آینده فولاد مبارکه مطرح کرد.

متن گفت‌وگوی بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با خبرنگار ماین نیوز به شرح زیر است:

آقای سبحانی به نمایشگاه متک 2015 در دوسلدورف آلمان خوش آمدید. امیدواریم بازدید شما و تیم فولاد مبارکه از نمایشگاه امسال و دیدن فناوری‌های جدید صنعت فولاد از نزدیک بتواند در نهایت به توسعه و رونق بزرگترین شرکت فولادسازی کشور و همچنین کل صنعت فولاد کشور منجر شود. در ابتدا ارزیابی خود را از نمایشگاه متک 2015 بفرمایید و اینکه با کدام شرکت‌ها در طول بازدید از نمایشگاه مذاکره داشتید؟

نمایشگاه متک کاملا تخصصی است و در حوزه متالورژی از معدن تا محصولات نهایی و همینطور صنایع جنبی وابسته به متالورژی شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها در آن حضور دارند. عمدتا شرکت‌هایی که اینجا حضور دارند در زمینه صنعت فولاد هستند اگرچه به صورت عام شرکت‌ها در صنعت متالورژی هستند ولی روی فولاد تمرکز بیشتری است. همانطور که می‌دانید نمایشگاه متک هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و آن چیزی که امسال توجه من را به خودش جلب کرد حضور چشمگیر شرکت‌های آسیایی به خصوص چینی‌ها و هندی‌ها در نمایشگاه بود و این شرکت‌ها غرفه‌های زیادی در نمایشگاه دارند. به خصوص تجهیزات و فناوری‌هایی که تا چند سال پیش در انحصار شرکت‌های اروپایی بود امروز شرکت‌های چینی به وفور در نمایشگاه حضور دارند و تامین‌کننده این تجهیزات و فناوری‌ها هستند. حالا چه تجهیزات، چه مواد مثل نسوز و الکترودهای گرافیتی و غیره. در کنار این نمایشگاه با توجه به اینکه فرایند تولید فولاد فرایند تثبیت شده‌ای است، یعنی یا کوره بلند است، یا احیای مستقیم و یا کوره قوس الکتریکی ولی رقابت تولیدکنندگان فولاد بیشتر روی بحث کیفیت متمرکز شده است. به این ترتیب که فولادسازان با صرفه‌جویی در هزینه‌های تمام شده تولید فولاد، افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت است و تنوع کیفی محصولات با یکدیگر رقابت می‌کنند. تجهیزات جدیدی در نمایشگاه برای کنترل‌های فرایند در خطوط فولاد از ذوب و ریخته‌گری تا محصول نهایی در حال ارائه است. حتی در کنترل مواد اولیه به صورت آنلاین و لحظه‌ای و آنالیز مواد نیز این تجهیزات کاربرد زیادی داشته و خیلی کمک می‌کنند. همچنین برای جلوگیری از پرت و ضایعات و افزایش بهره‌وری نیز این تجهیزات بسیار کارا هستند. من به عنوان یک متخصص و کارشناسان صنعت فولاد تجهیزات جدیدی را در نمایشگاه دیدم بسیار جدید هستند و عمدتا در بخش کنترل‌های فرایند، کنترل‌های کیفیت و افزایش کیفیت محصولات فولادی کاربرد زیادی دارند.

ما می‌دانیم که فولاد مبارکه با گروه اس ام اس فعالیت‌های زیادی انجام داده است. آخرین وضعیت این فعالیت‌ها چگونه بوده و آیا در نمایشگاه متک نیز مذاکره‌ای با مسئولان این گروه داشتید؟

ما با تمام شرکت‌ها سروکار داریم. اینجا در متک شرکت‌هایی مانند دانیلی، اس ام اس گروپ، ساینواستیل از چین، تنوا و غیره حضور دارند. در بخش نسوزها هم شرکت‌هایی مانند وزوویوس و آر اچ آی حضور دارند. شرکت‌های چینی و هندی و اروپایی زیادی در نمایشگاه هستند. با همه آنها هم مذاکره داریم. تمام آنها فولاد مبارکه را به عنوان شرکتی بزرگ می شناسند که به هر حال حتی برای یک بار هم شده از آنها خرید کرده است و شرکت‌های خارجی روی فولاد مبارکه به عنوان یک مشتری معتبر خیلی حساب باز می‌کنند. آنها دنبال مذاکره هستند و ما هم با توجه به وقتی که برای حضور در نمایشگاه داریم به هر کدام از شرکت‌ها سر می‌زنیم و صحبتی با آنها داریم.

آیا کارشناسان دیگری هم از فولاد مبارکه به نمایشگاه متک 2015 آمده‌اند؟

از بخش تولید فولادسازی نوردهای سرد و گرم تیمی را به نمایشگاه فرستادیم تا تکنولوژی‌ها را ببینند. از بخش بازرگانی ما هم تیمی آماده‌اند تا در بخش‌های مختلف تامین‌کنندگان جدیدی را که اخیر به جرگه تامین‌کنندگان پیوسته‌اند شناسایی کنند تا بتوانیم در فضای رقابتی‌تر مایحتاج خود را از هرکجای دنیا که لازم باشد تامین کنیم.

آیا چینی‌ها، هندی‌ها و اروپایی‌ها در مورد بازار فولاد ایران و برنامه‌های ایران برای رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد تا افق 1404 مطالعه دارند تا بتوانند تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز برای تحقق این برنامه را تامین کنند؟

شرکت‌های خارجی از دو زاویه به بازار ایران نگاه می‌کنند. یک نگاه اینکه بازار ایران بازار بالقوه‌ای برای مصرف محصولات فولادی است. یکی از این شرکت‌ها که اتفاقا رقیب فولاد مبارکه است شرکت ام ام کی روسیه است. جالب اینجاست که مدیر این شرکت در نمایشگاه به من می‌گفت نمی‌توانید کاری کنید که تعرفه‌ها پایین بیاید! من هم گفتم من رقیب شما هستم! باید کاری بکنم که تعرفه‌ها بالا برود. تولیدکنندگان فولاد، ایران را بازاری برای فروش محصولات خود می‌بینند. نگاه دیگر هم مربوط به تامین‌کنندگان تجهیزات و ماشین‌آلات است که آنها به خوبی از بازار ایران و برنامه تولید 55 میلیون تن تا 1404 اطلاع دارند و بالاخره هم در همایش‌های ایران شرکت کرده‌اند، هم روی ایران مطالعه دارند و هم از طریق مذاکرات و مصاحبه‌ها و انعکاس اخبار ایران در رسانه‌های خارجی از برنامه ایران تا افق 1404 کاملا مطلع هستند. با اینکه هنوز اثر تحریم‌ها به صورت کامل محو نشده اما شرکت‌های خارجی در حال آماده کردن خودشان هستند تا به محض برداشته شدن محدودیت‌ها وارد بازار ایران شوند.

نظر شرکت‌های خارجی در مورد تحریم‌های ایران و مذاکرات هسته‌ای چیست؟

اینطور که تلقی و برداشت می‌شود شرکت‌های خارجی ناامید نیستند و حتی موضوع برای آنها تقریبا حل شده است. برخلاف چند سال قبل که اصلا حاضر به مذاکره نبودند الا به شدت از مذاکره استقبال می‌کنند. آنها امیدوارند که تا یک ماه دیگر که مهلت مذاکرات است مسائل حل شود و در حال آماده کردن خودشان برای ورود به ایران به محض رفع محدودیت‌ها هستند.

شاهد حضور تعداد زیادی از مدیران شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه متک 2015 در دوسلدورف آلمان هستیم. ارزیابی شما به عنوان مدیرعامل بزرگترین شرکت فولادسازی کشور درباره حضور مدیران ایرانی در چنین نمایشگاه‌های تخصصی به ویژه برای بحث بومی‌سازی فناوری‌های جدید چیست؟

در چنین نمایشگاه‌هایی همینطور که راه بروید و دید فنی هم داشته باشید ایده‌های زیادی به ذهنتان می‌رسد و کارهایی که در ایران نشده و می‌توان انجام داد. فناوری‌های عرضه شده در نمایشگاه نیز در دو بعد قابل بررسی هستند. یکی فناوری‌هایی که برای کل صنعت فولاد جهان هستند و ضروت دارد تا وارد صنعت فولاد ایران هم شوند و دیگر فناوری‌هایی هستند که در ایران در حال مصرف شدن هستند اما هنوز بومی‌سازی نشده‌اند و می‌توانیم آنها را بومی‌سازی کنیم. ما تیم‌هایی را از بخش مهندسی فولاد مبارکه به نمایشگاه فرستادیم. یکی از اهدافی که برای آنها تعریف کردیم این است که با طرف‌های خارجی قراردادهای مشارکت برای ساخت تجهیزات در ایران امضا کنند تا هم دانش فنی وارد کشور شود و هم تجهیزات ساخت داخل شوند، به ویژه تجهیزات پیچیده‌ای که در انحصار یکی دو شرکت هستند. شرکت‌های خارجی هم خودشان فهمیده‌اند که ایران دنبال خودکفایی است و دو راه بیشتر ندارند. یا اینکه کلا بازار ایران را از دست بدهند یا اینکه در قالب فروش دانش فنی و مشارکت با یک طرف ایرانی در بازار ایران حتی به صورت یک سهم کوچک حضور داشته باشند. رویکرد دوم از سوی بسیاری از شرکت‌های خارجی دنبال می‌شود. من با دو سه شرکت صحبت کردم و اعلام آمادگی کردند تا با شرکت‌های داخلی جوینت شوند و به صورت مشترک در پروژه‌های ایران فعال شوند.

در مورد آخرین پروژه‌های مهم فولاد مبارکه و احیانا طرح‌های توسعه‌ای که دارید توضیح بفرمایید.

پروژه فولاد سپیددشت در چهارمحال و بختیاری یکی از طرح‌های 7گانه فولادی است که با ایمیدرو در آن شریک هستیم و می‌خواهیم این پروژه را به به یک CSP، ریخته‌گری اسلب نازک و نورد با راندمان بالا تبدیل کنیم که در آن شمش مذاب در حالت خمیر تبدیل به ورق می‌شود. این تبدیل‌سازی به یک سرمایه‌گذاری کم و تکنوژی جدید نیاز داشته و بهره‌وری آن نیز از نظر مصرف انرژی و مصرف سرمایه برای تجهیزات بالاتر خواهد بود. مورد دیگر اینکه در خطوط تولید مبارکه و شرکت‌های تابعه دنبال افزایش کیفیت هستیم؛ به طوری که هیچ محصول کیفی که موردنیاز داخل است را نگوییم که قابل تولید نیست و چشممان به بازار خارج باشد. ما در فولاد مبارکه به سمتی رفتیم که الان در خطوط تولید ما ورق های با استاندارد api مناسب برای لوله‌های نفت و گاز و ورق رویه خودرو تولید می‌شود. در فولاد هرمزگان هم با استفاده از آخرین تکنولوژی مصارف داخلی را پوشش می‌دهیم. تلاش داریم از تولید محصولات تجاری معمولی به سمت تولید محصولات کیفی برویم. امیدوار هستیم که در آینده نزدیک یک خبر خوش در زمینه تولید فولادهای Stainless Steel (فولاد ضدزنگ) در یکی از مجموعه‌های فولاد مبارکه داشته باشیم.

بازار صادراتی جدیدی مدنظر فولاد مبارکه است؟ با توجه به اینکه بازار داخلی هم دچار رکود شده است.

ما برای محصولاتمان در گروه مبارکه بازارهای مشخصی را تعریف کرده‌ایم. به اروپا از شرق و غرب صادرات داریم. در منطقه خاورمیانه هم به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق صادرات داریم. به افغانستان هم صادرات داریم و کشورهای جنوب شرق آسیا هم بازارهای هدف ما هستند. در عین حال ما دنبال توسعه بازارهای صادراتی خود هستیم.






منبع:ماین نیوز

تصاویر
  • فولاد مبارکه، فولاد ضدزنگ می سازد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها