Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
بازنگری مجدد در تعرفه‌های واردات ضروری است
 

بازنگری مجدد در تعرفه‌های واردات ضروری است

شنبه، 30 خرداد 1394 | Article Rating
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در حاشیه نمایشگاه متک 2015 از برنامه صادرات 1.5 میلیون تنی این شرکت در سال جاری خبر داد. عبدالمجید شریفی در عین حال تاکید کرد که فولاد خوزستان نیز استراتژی حرکت به سمت تولید فولادهای خاص را به طور جدی دنبال می‌کند.


عبدالمجید شریفی مدیرعامل دومین غول فولادسازی ایران با حضور در نمایشگاه متک 2015 از آخرین دستاوردهای شرکت‌های حاضر در این رویداد بزرگ در حوزه‌های فناوری، تجهیزات و فرایند بازدید کرد. شریفی مدیرعامل شرکتی است که با توجه به تاریخچه و سابقه طولانی در صنعت فولادسازی بسیاری از برندها و شرکت‌های معتبر جهان با نام و پتانسیل‌های این فولادساز ایرانی آشنا هستند.

مدیرعامل فولاد خوزستان در حاشیه بازدید خود از متک 2015 از صادرات 330 هزار تنی فولاد خوزستان در سه ماهه نخست امسال نیز خبر داد.

گفت‌وگوی عبدالمجید شریفی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان به شرح زیر است:

آقای شریفی خیلی خوش آمدید به نمایشگاه متک 2015 و همانطور که می‌بینیم در حال بازدید از دستاوردهای شرکت‌ها و برندهای معتبر صنایع فلزی جهان در این نمایشگاه هستید. ارزیابی شما از این نمایشگاه چیست و دلیل حضورتان در متک 2015 چه بوده است؟

همانطور که اشاره کردید این نمایشگاه بزرگ هر چهار سال یکبار تشکیل می‌شود و سازندگان اصلی و معتبر دنیا اینجا جمع می‌شوند و تکنولوژی‌های جدید خود را ارائه می‌کنند. از طرفی در سند چشم‌انداز کشور ما توسعه صنعت فولاد و رسیدن ظرفیت به 55 میلیون تن مطرح است. ظرفیت فعلی بین 20 تا 22 میلیون تن است و برای رسیدن به هدف سند چشم‌انداز باید در صنعت فولاد سرمایه‌گذاری شود و باید هوشمندانه هم سرمایه‌گذاری کنیم. باید بتوانیم تکنولوژی‌های جدید را وارد کشور کنیم تا انرژی مصرفی در صنعت فولاد کشور را کاهش دهیم و بهره‌وری را بالا ببریم. حضور کارشناسان و مدیران صنعت فولاد ایران در چنین رویدادهایی باعث می‌شود که آنها با تکنولوژی‌های جدید در دنیا آشنا شوند و تبدل دانش فنی و انتقال تکنولوژی صورت بگیرد.

آیا برنامه‌ریزی شده است تا با شرکت‌هایی که قبلا با فولاد خوزستان همکاری داشتند در متک 2015 نیز مذاکره شود و ارتباطات بیشتری با آنها برقرار شود؟ شما به شخصه از کدام غرفه‌ها بازدید داشتید و با کدام شرکت‌ها مذاکره کردید؟ برای بحث بومی‌سازی چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کنید؟

بله از غرفه‌های زیادی بازدید کردم و مذاکراتی هم داشتم اما اجازه بدهید فعلا اسم نیاورم ولی این برنامه‌ریزی صورت گرفته است. شرکت‌هایی را از قبل مشخص کرده بودیم و در این بازدید مذاکراتی هم با آنها داشتیم. باید تلاش کنیم حضور کارشناسان را در سال‌های آینده در این رویدادها توسعه بدهیم. در مورد بومی‌سازی هم باید بگویم که فولاد خوزستان در این زمینه ید طولایی در صنعت فولاد کشور دارد. اولین کارخانه تولید آهن اسفنجی ایرانی در فولاد خوزستان ساخته شد. اولین کوره پاتیلی ایرانی هم در شرکت فولاد خوزستان ایجاد شد و بسیاری از کارهای مشابه دیگر. لازم است که کارشناسان اینجا حضور داشته باشند و تکنولوژی‌های جدید و روز دنیا را به کشور منتقل کنیم تا باعث پیشرفت و رشد صنعتی کشور شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه در حاشیه متک 2015 در گفت‌وگو با ماین نیوز از رویکرد جدی این شرکت به تولید فولادهای خاص و آلیاژی و ضدزنگ خبر داد. فولاد خوزستان در این زمینه چه برنامه‌هایی دارد؟

فولادهای خاص با ارزش افزوده بالاتر از رویکردهایی است که به سمت آن حرکت کرده‌ایم تا در گرید هایی API را بتوانیم تولید کنیم. با بهره‌برداری که از VOD شرکت در سال گذشته انجام دادیم دنبال این هستیم که در سال جاری بتوانیم فولادهای گرید API را به خصوص ایکس 60 محیط شیرین را که هم‌اکنون آماده تولید در شرکت داریم به تولید برسانیم. به صورت طبیعی این کار مراحلی دارد و فولادی را که تولید می‌کنیم بعد باید تبدیل به ورق شود و استانداردهای لوله‌سازی مربوط را طی کند که این مراحل در حال طی شدن است. واقعیت این است که وقتی سهم انرژی در تولید فولاد بالا می‌رود راهکاری غیر از این نداریم که ارزش افزوده محصولات خود را افزایش دهیم.

برنامه فولاد خوزستان برای صادرات در سال جاری چیست؟

شرکت فولاد خوزستان به واسطه استقرار نظام‌های مدیریتی توانمندی صادراتی مناسبی دارد و کیفیت محصولاتش نیز قابل قبول است. ما به واسطه اینکه در چند سال گذشته مجوز صادرات نداشتیم در سال 92 بالغ بر 20 هزار تن صادرات داشتیم و در سال 93 صادرات فولاد خوزستان به 630 تن بالغ شد و اینجا اعلام می‌کنم که در سه ماهه 94 حجم صادرات ما از 330 هزار تن فراتر خواهد رفت. همچنین برای سال جاری برنامه 1.5 میلیون تن صادرات داریم.

وضعیت تعرفه‌های واردات فولاد به نظر شما چگونه است؟

الان به واسطه اینکه رشد اقتصادی در چین کم شده است و مازاد تولید چین تقریبا ماهانه 10 میلیون تن است و این مازاد تولید روانه بازارها می‌شود و بخشی هم سمت ما می‌آید، از طرفی محصولاتی از بازار کشورهای روسیه و سی آی اس هم به سمت ما می‌آید، جا دارد مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تمهیداتی را ببینند که با افزایش تعرفه‌های واردات فولاد و محصولات فولادی زمینه مناسبی را برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی به وجود آورند. در شرایط فعلی کارهایی هم انجام شده است و البته یک مرحله هم تعرفه واردات افزایش یافت ولی با توجه به کاهش قیمت سنگ آهن و فولاد در دنیا مجددا لازم است در این تعرفه‌ها بازنگری شود.

در مورد آخرین طرح‌های توسعه فولاد خوزستان توضیح بفرمایید.

ما طرح توسعه‌ای تحت عنوان فولاد شادگان داریم. این طرح را در سال گذشته با 65 درصد مشارکت با ایمیدرو شروع کردیم. بخش تولید آهن اسفنجی آن را در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسانیم و فاینانس آن‌را که مربوط به بخش فولادسازی است در حال دنبال کردن هستیم و به مراحل خیلی خوبی هم رسیده است و دو سال بعد بخش فولادسازی را نیز به بهره‌برداری می رسانیم. در همین حال برنامه‌ریزی کردیم در همان منطقه شادگان 1.5 میلیون تن دیگر فولادسازی احداث کنیم که نزدیک همان کارخانه هم باشد و کمک کند تا ظرفیت و حجم آن به شرایط اقتصادی برسد.






منبع:ماین نیوز

تصاویر
  • بازنگری مجدد در تعرفه‌های واردات ضروری است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها