Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
شاهد ریزش شدید در تقاضا و تولید فولاد کشور نخواهیم بود
 

شاهد ریزش شدید در تقاضا و تولید فولاد کشور نخواهیم بود

پنجشنبه، 04 تیر 1394 | Article Rating

به گزارش استیل ایران، بهادر احرامیان، عضو هیان مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مدیرعامل فولاد یزد به تحلیل و پیش بینی بازار فولاد ایران پرداخت و خاطرنشان کرد: سخن گفتن از احتمال وخامت وضعیت صنعت فولاد نه به دلیل ناامیدی از آینده بلکه برای ترغیب مدیران موفق بنگاه های صنعت فولاد به برنامه ریزی و یافتن راه حل‌های مناسب برای تمامی شرایط – بد یا خوب – می بایست مورد توجه قرار گیرد تا بتوانند کشتی بنگاه های خود را در تمامی شرایط به درستی به جلو هدایت کنند.

بهادر احرامیان درخصوص چشم انداز یک ساله بازار فولاد برای تولیدکنندگان کشور بیان داشت: به نظرم صنعت فولاد ایران در سال جاری بیشتر بر پایه دو عنصر مهم روند قیمت های جهانی ونیز تحولات داخلی کشور – بخوانیم نتایج مذاکرات هسته ای – که بیشتر روی سطح تقاضا تاثیر خواهد داشت، شکل خواهد گرفت. برآیند این دو عامل وضعیت کلی صنعت فولاد را در سال 94 مشخص خواهد کرد. وی در ادامه گفت: با بررسی جمیع شرایط اقتصادی آماده شدن برای سطح قیمت فولاد در حدود 275-375 دلار (پشت درب گمرک ایران) و نیز سطح تقاضایی که ممکن است بسته به لغو یا استقرار تحریم ها برابر و یا 20 درصد کمتر از سال گذشته باشد، چندان از رعایت اصول محافظه کاری و احتیاط به دور نمی باشد. در چنین شرایطی شایدتلاش برای حفظ وضعیت موجود در مقابل توسعه واحد، تعدیل هزینه ها در مقابل ایجاد پتانسیل برای جهش تولید و عدم ورود به تعهدات خرید و فروش بلند مدت تا مشخص شدن بهتر افق های پیش رو تدبیری متناسب باشد.

این عضو جدید اتاق بازرگانی تهران درباره عوامل موثر در قیمت‌های جهانی اعلام داشت: در سطح جهانی روند قیمت های فولاد بیش از هر چیز متاثر از به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضای سنگ آهن میان کشور چین و تولید کنندگان سنگ آهن برزیلی و استرالیایی به نفع مصرف کننده و ریزش بی سابقه قیمت سنگ آهن ناشی از جنگ قیمت می باشد. البته باید توجه داشت که به اعتقاد بسیاری تحلیل گران که سابقه تاریخی سنگ آهن را دنبال کرده اند، ریزش قیمت از 130 دلار به حدود 50 دلار در حقیقت بازگشت قیمت های سنگ آهن به میانگین دراز مدت خود و پایان یافتن دوره گذرای اوج قیمت بوده است تا یک نوسان ساده و برگشت پذیر بازار. بنابراین وجود مازاد عرضه سنگ آهن جهانی و اثر کاهنده آن برقیمت سنگ آهن و فولاد پدیده ای است که در سال های آتی نیز خواهیم دید. عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: البته در این خصوص می بایست احتمال کاهش تقاضا و تولید فولاد تا حدود 100 میلیون تن و نیز آغاز بازیافت قراضه در مقیاس عظیم و جایگزینی آن با سنگ آهن – تا سقف 400 میلیون تن در سال ظرف دهه آینده – و اثر کاهنده آن برتقاضای سنگ آهن در داخل چین را نیز از یاد نبرد.

این مدیر فولادی در ادامه ابراز کرد: مطابق برآورد ها قیمت تمام شده فولاد جهانی با فرض قیمت سنگ آهن 62 درصد تحویل چین در 55 دلار و قیمت کک معادل 180 دلار به اضافه سایر هزینه های ثابت معمول تولید چیزی در حدود 250 دلار خواهد بود که در مقایسه با قیمت های روز فولاد در دنیا حاشیه سودی مناسب بوده و در واقع با توجه به تجربه همیشگی صنعت فولاد انگیزه زیادی برای شروع جنگ قیمتی دیگر و افزایش سهم بازار برای صادر کنندگان سنتی فولاد ایجاد خواهد کرد. افزایش صادرات چین به حدود ماهانه 10 میلیون تن – از سطح 3 میلیون تن قبلی- در بازار جهانی صادرات فولاد که سالانه کمتر از 400 میلیون تن برآورد می گردد، قطعا حاکی از آمادگی این کشور برای کاهش بیشتر قیمت و حفظ سطح تولید مخصوصا در کارخانجات نزدیک بنادر صادراتی خود دارد. علاوه بر چین، روسیه و اوکراین نیز با توجه به کاهش ارزش پول ملی خود قطعا در یک افق کوتاه مدت یک ساله از موقعیت پیش آمده جهت صادرات محصولات فولادی استفاده خواهند کرد. اما انتظار می رود پس از تکمیل پروسه تعدیل قیمتهای داخلی با قیمت های جدید ارز، این پنجره بسته شود و حضور این کشورها در بازارهای صادراتی چندان با گذشته تفاوت نکند.

احرامیان در گفت و گو با نشریه تخصصی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران (چیلان) در خصوص تاثیرات لغو تحریم ها اذعان کرد: بیشترین تغییری که در سال 94 خواهیم دید، اثرات روانی ایجاد گشایش جدید برای فعالی اقتصادی خواهدبود که شاید تا حد کمی بر حجم تقاضای واقعی – و نه قیمت - در سطح بازارفولاد اثر گذار باشد اما ورود و تزریق منابع مالی و سرمایه و آغاز مجدد فعالیت ساخت و ساز در یک دیدگاه عمل گرایانه زودتر از سال 95 آغاز نخواهد گردید. وی پیش‌بینی کرد: البته با توجه به شکاف های ایجاد شده میان تحریم کنندگان، در صورت وقوع هر یک از سناریوهای تمدید مذاکرات پس از تیرماه و یا عدم توافق بدون تعیین تاریخ برای مذاکرات بعدی نیز قطعا شرایط افزایش و اجرای تحریم ها به سختی زمان اوج تنش ها بازنخواهد گشت و اقتصاد کشور در فضای قدری بازتر وضعیت کماکان قابل مدیریتی را حفظ خواهد کرد. در این سناریو حداقل درسال 94  ریزش شدید در سطح تقاضا و تولید فولاد نسبت به سال 93 انتظار نمیرود و احتمالا کاهشی با شیب ملایم تجربه خواهد شد.

تصاویر
  • شاهد ریزش شدید در تقاضا و تولید فولاد کشور نخواهیم بود
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها