Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

کاهش نرخ سود می تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند

یکشنبه، 21 تیر 1394 | Article Rating

یک کارشناس حوزه کار با تاکید بر این که کاهش نرخ سود بانکی می تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند، گفت: هنوز مشخص نیست در صورتی که منابع از بانک ها خارج شوند به کدام سو حرکت خواهند کرد زیرا سمت و سوی منابع برای اقتصاد اهمیت دارد.


علیرضا حیدری افزود: خوشبختانه طی بیش از 20 ماه فعالیت دولت تدبیر و امید سیاستگذاری های مالی و پولی به طور تقریب اصلاح شده به طوری که در این مدت نرخ تورم مهار شد و توانستیم رشد اقتصادی مثبت را تجربه کنیم.

وی در خصوص اینکه کاهش نرخ سود هر سه ماه مورد بازنگری قرار می گیرد، اظهار داشت: رویه ای که بانک مرکزی اعلام کرده مقبول است زیرا می توان جهت گیری سرمایه های خارج شده از بانک ها را رصد و مشاهده کرد به کدام سو هدایت می شوند.

حیدری معتقد است: به نظر نمی رسد در صورت خروج منابع از بانک ها به دلیل کاهش نرخ سود بانکی، به سمت بازار سرمایه جهت گیری کنند زیرا هم اکنون وضعیت بازار سرمایه مطلوب نیست و هر روز شاهد افت شاخص ها هستیم.

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: بازار مسکن هم به نظر نمی رسد بتواند جذب کننده منابع مالی خارج شده از بانک ها شود اما اگر این شرایط مطلوب بود خیلی خوب بود که نقدینگی به سمت بازار سرمایه هدایت می شد.

وی در خصوص وضعیت بازار سکه و ارز نیز گفت: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید، مدیریت صحیحی در خصوص کنترل بازار سکه و ارز صورت گرفته به طوری که طی ماههای گذشته شاهد نوسان قیمت آنها نبوده ایم.

به گفته حیدری، شاخص های اقتصادی در کشور روبه بهبود است که این بهبود نتیجه عملکرد انضباط مالی از سوی دولت است.

وی معتقد است: هم اکنون دولت مسئولیت انضباط مالی را پذیرفته اما در صورتی که از این مهم شانه خالی کند نظیر دولت های نهم و دهم، مردم دچار مشکل خواهند شد.

وی گفت: باید تمهیداتی اتخاذ شود که موسسات اعتباری نتوانند سرمایه های خارج شده از بانک ها را جذب کنند که این مهم نیازمند نظارت دقیق بانک مرکزی است.

حیدری در پایان اظهار داشت: به هر حال هنوز مشخص نیست که کاهش سود بانکی چه نتایجی در برخواهد داشت و قضاوت در این خصوص دشوار است، باید منتظر بود تا آثار این موضوع خود را کم کم نشان دهد.

به گزارش استیل ایران به نقل از ایرنا، تردیدی نیست در اقتصادی سالم کاهش نرخ سود بانک ها موجب خواهد شد که سرمایه های بلااستفاده به سمت تحول اقتصادی گام بردارد اما آیا شرایط برای این مهم در اقتصاد ایران هم فراهم شده است؟

اقتصاد ایران از بیماری به نام رانت و واردات کالاهای مصرفی رنج می برد آیا سرمایه های خارج شده از بانک ها می تواند در جهت این بخش اقتصاد سوق داده شود؟آیا دلالان بیشترین سود را از این کاهش نمی برند؟

تا زمانی که در یک اقتصاد رانتی، سودهای بزرگ نصیب فعالیت های دلالی می شود و تولید همراه با ریسک بسیار بالاست نمی توان شاهد سوق یافتن سرمایه ها به بخش تولید بود.

اقتصاد نظیر پی ریزی ساختمان است، نمی توان پی ریزی را در زمینی سست و ناهموار انجام داد، تردیدی نیست باید نخست از استحکام زمین اطمینان داشت و پس از آن پی ساختمان را بنا کرد.

در شرایطی که دلالان اقتصادی حرف نخست را در اقتصاد می زنند آیا کاهش نرخ سود بانکی نمی تواند به نفع این گروه شود؟ در شرایط نامطلوب اقتصادی، کارشناسان اقتصادی باید همه جوانب اقتصاد را بازنگری کنند، کاستی های آن را بشناسند و براساس آنها تصمیماتی چنین مهمی را اتخاذ کنند.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها