Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
نابسامانی بازار قراضه
 

نابسامانی بازار قراضه

دوشنبه، 29 تیر 1394 | Article Rating

قراضه‌ها یکی از منابع مواد اولیه تامین‌کننده فلزات اساسی هستند و از اهمیت فراوانی برخوردارند زیرا دوباره وارد چرخه تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند اما آنچه در کشور ما باید به آن اهمیت داده شود فقدان یک متولی خاص برای مدیریت قراضه هاست و به همین دلیل در این حوزه نابه‌سامانی‌هایی مشاهده می‌شود.

قراضه فلزات از محل‌های مختلف و متعددی از جمله؛ دورریز فلزی و بسته‌بندی مواد غذایی، ضایعات اماکن عمومی، ضایعات صنایع تولیدی و محصولات فولادی و برگشتی ضایعات حاصل از خطوط تولید فولادسازی‌ها، خودروسازی‌ها، پرس‌کاری‌ها، کشتی‌سازی‌ها، ماشین‌سازی‌ها، قطعه‌سازی‌ها، دکل‌های انتقال نیرو، راه‌آهن، صنایع نفت و پتروشیمی، صنایع و کارخانه‌های سیمان، سدسازی‌ها، پل‌سازی، تاسیسات از هر قبیل، صنایع ماشین‌آلات کشاورزی، آهنگری و ریخته‌گری، آهن‌آلات به جا مانده از خرابی سیل و زلزله، تخریب خانه کلنگی، دمونتاژ کشتی‌ها و واگن قطارها و بازسازی خطوط ریل راه‌آهن و ماشین‌آلات راه‌سازی و انواع خودروهای از رده خارج و بازسازی خطوط تولید تامین می‌شود.

به این قراضه‌ها، طلای راحت نیز گفته می‌شود.


دیوار صادرات قراضه بلند شود

سید محمد فاطمیان مدیر کل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت قراضه‌های فلزی می‌گوید: آلومینیوم، مس، فولاد و سرب و روی فلزات اساسی محسوب می‌شوند و قراضه‌های‌شان هم از اهمیت بسیاری برخوردار است و این موضوع نه تنها در کشور ما بلکه در تمام کشورهای دنیا دارای اهمیت است.وی می‌افزاید: با توجه به اهمیتی که قراضه دارد باید به آن نگاه خاص و ویژه شود. اما متاسفانه در بازار قراضه کشور ما نابه‌سامانی وجود دارد زیرا در کشور متولی قیمت‌گذاری و کنترل بازار قراضه وجود ندارد این در حالی است که سال‌های پیش در این زمینه پیشنهادی دادم که این بخش یک دستگاه متولی داشته باشد و یکی از سازمان‌ها مانند ایمیدرو با ایجاد یک شرکت مادر تخصصی مدیریت راهبردی این بخش را برعهده بگیرد و این صنعت را ساماندهی و جمع‌آوری کند.وی خاطرنشان می‌کند: قراضه فلزهای اساسی، در حقیقت فلزی طلاگونه و انرژی تجمیع شده است. قراضه هیچ عنصر زایدی ندارد و نقطه ذوب بسیار پایینی دارد زیرا فرآیند تولید خود را سپری کرده و با یک کار جداسازی خیلی سریع قابل استفاده خواهد بود به‌ویژه اینکه از این کالا برای شارژ کوره‌ها استفاده می‌شود. فاطمیان درباره اینکه چه مقدار از این کالا می‌تواند در جریان تولید اثرگذار باشد، تصریح می‌کند: قراضه را کالایی قیمتی می‌نامند زیرا یکی از منابع مواد اولیه تامین‌کننده تولید فلزات اساسی است بنابراین در این‌باره باید دیوار صادرات بلند باشد. چون ذخیره انرژی است و کلی ریال و ارز خرج آن شده تا تولید شود.وی عنوان می‌کند: قراضه در تمام واحدهای با فناوری‌های گوناگون فرآیند ذوب کاربرد دارد در واقع در هر ۲ روش القایی و احیا می‌توان از این کالا استفاده کرد.

وی تاکید می‌کند: در کشور ۱۰۰ درصد برای استفاده قراضه تقاضا وجود دارد ما حتی متقاضی این هستیم که قراضه وارد شود زیرا یکی از توفیقات کشورها این است که قراضه وارد کرده و صنایع پایین‌دستی را تقویت کنند.وی اظهار می‌کند: درحال‌حاضر بخش خصوصی در این حوزه مشغول فعالیت هستند اما نیاز است یک سازمان دولتی یا نیمه دولتی به صورت سازمان‌یافته متولی این بخش شوند زیرا این حوزه دارای نابه‌سامانی‌هایی است که باید ساماندهی شود.


قراضه‌ها از مبدا پاکیزه جمع‌آوری شوند

به گزارش استیل ایران به نقل از گستزش صنعت، همچنین محمد رضا ایزدیان، رییس واحد بهبود فرآیند فولاد خوزستان درباره قراضه‌های فولاد می‌گوید: تمام قراضه‌های فلزات از سطح کشور جمع‌شده و به واحدهای ذوب می‌رود و در آنجا پس از سپری شدن مراحل ذوب وارد چرخه تولید می‌شود.وی می‌افزاید: قراضه‌ها دارای مزیت‌های گوناگونی هستند به‌ویژه اینکه بسیار راحت‌تر ذوب می‌شوند چرا که یک بار در چرخه تولید قرار گرفتند اما مشکل عمده‌ای که در این حوزه وجود دارد مربوط به جمع‌آوری این مواد است.وی تاکید می‌کند: چون در این بخش متولی دولتی وجود ندارد متاسفانه جمع‌آوری قراضه‌ها با خار و خاشاک همراه است که این مسئله باعث می‌شود در مرحله ذوب سرباره‌ها افزایش یابد به طوری که ماهانه چند صد تن خار و خاشاک تولید می‌شود که این مواد اضافه باید در محلی دفن شود.وی خاطرنشان می‌کند: بهترین راه‌حل این است که قراضه‌ها پاکیزه جمع‌آوری شوند. در این صورت، سرعت عمل بالا رفته و در نتیجه انرژی کمتری مصرف می‌شود زیرا هرچه میزان خار و خاشاک و مواد زاید بیشتر باشد انرژی بیشتری برای ذوب و خالص کردن مواد مصرف می‌شود.وی می‌افزاید: آهن قراضه در ایران تا چند سال پیش چندان کالای با ارزشی محسوب نمی‌شد پس از مدتی به دلیل افزایش مصرف آن در کارخانه‌های فولادسازی و همچنین سایر محصولات فلزی در دنیا، از رشد قابل‌توجهی در کشور برخوردار شد.وی تصریح می‌کند: در گذشته تنها تعداد محدودی از شرکت‌ها برای تولید فولاد مورد نیاز کشور اقدام به فعالیت می‌کردند و به طبع آن نیاز به آهن قراضه بسیار ناچیز بود ولی امروزه واحدهای تولیدی زیادی از آهن قراضه به عنوان ماده اولیه محصول استفاده می‌کنند که این امر منجر به افزایش تقاضا برای آهن قراضه شده است.وی اظهار می‌دارد: بازیافت قراضه فولاد، ضرورت استخراج سنگ‌آهن را کاهش داده و نیز انتشار دی‌اکسیدکربن را به میزان چشمگیری محدود کرده است. همچنین تاثیر قابل‌توجهی بر کاهش مصرف انرژی وآب و نیز آلودگی هوا دارد. قراضه فولاد به پشتوانه همین کارآمدی‌ها در جهان به‌عنوان ماده اولیه مورد نیاز در فرآیند تولید محصولات جدید فولادی شناخته شده است. امروزه قراضه آهن و فولاد کالایی قابل تجارت در سطح جهان به شمار می‌آید.


تصاویر
  • نابسامانی بازار قراضه
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها