Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
مشکلات و چالش هاي فعالان صنعت فولاد ابران
 

مشکلات و چالش هاي فعالان صنعت فولاد ابران

یکشنبه، 04 مرداد 1394 | Article Rating
فعالان صنعت فولاد اين روزها با مشکلات و چالش هاي زيادي روبرو هستند و معتقدند بي ثباتي و عدم پايداري قيمت ها، خارج از محدوده وعرف قابل قبول در کسب و کار، مشکلاتي را براي بسياري از واحدهاي توليدي به وجود آورده است.


مديرعامل شرکت ذوب بريس در اين رابطه گفت: کارخانه ذوب بريس نيز مانند بسياري از ديگر کارخانه هاي مشابه اين صنعت با مشکلاتي دست و پنجه نرم مي کند که برخي از آنها جنبه عمومي داشته و برخي ديگر خاص اين شرکت توليدي است، بنابراين عدم ثبات قيمت ها يکي از مشکلاتي محسوب مي شود که گريبانگير بسياري از واحدهاي توليدي است.

مهرداد نظري در ادامه افزود: در اين کارخانه توليد شمش فولادي از طريق بازيافت و ذوب ضايعات آهن و فولاد انجام مي شود و به منظور پيشگيري از توقف ماشين آلات و بيکاري نيروي انساني شاغل نيازمند ذخيره سازي حداقل 10 هزارتن ضايعات آهن هستيم.

وي گفت: از يک سو کاهش 46 درصدي قيمت ضايعات و رسيدن قيمت از ۱۴ هزار ريال در هر کيلو به 7500 ريال در هر کيلو باعث وارد آمدن زيان هنگفت به شرکت شده و از سوي ديگر کاهش قيمت محصول نهايي موجود در انبار اين شرکت از ۱۸ هزار ريال در کيلو به ۱۲هزار و 400 ريال در کيلو اين زيان را مضاعف ساخته است.

وي همچنين افزود: در حالي که دستيابي به توليد ۵۵ ميليون تن فولاد خام براي افق ۱۴۰۴ هدف گذاري شده تداوم رکود تقاضا در بازار داخل موجب شده، تا توليد فولاد کشورمان طبق انتظار ها روند رو به رشد مثبت و يکنواختي را تجربه نکند.

نظري تاکيد کرد: از سوي ديگر توليد محصولات فولادي در زير گروه تير آهن و ميلگرد نيز در سال گذشته به ترتيب با افت 3/ 16 درصدي در واحدهاي فولادسازي و بخش خصوصي روبرو بوده است که اين افت ناشي از کاهش قيمت جهاني فولاد و همچنين تعميق رکود در صنعت ساختمان سازي و پروژه هاي عمراني کشور است.

وي تصريح کرد: با صرف اندکي زمان و بررسي وضعيت واحدهاي توليدي در اکثر شهرک هاي صنعتي و از جمله شهرک صنعتي خمين مشخص مي شود که تنها تعداد انگشت شماري از واحدهاي مستقر مشغول فعاليت هستند و مسوولان بايد به هر طريق ممکن موانع پيش پاي اين واحدها را از ميان بردارند تا توان لازم براي گذار از وضعيت بحراني موجود براي آنها فراهم شود. مدير عامل شرکت ذوب بريس افزود: مشکلي که ما به طور خاص با آن مواجه هستيم کمبود برق مورد استفاده در خط توليد براي ذوب ضايعات آهن در کوره هاي الکتريکي القايي است.

وي تصريح کرد: براساس مقررات عمومي جاري شرکت توزيع برق منطقه اي حد اکثر برق قابل ارائه به هر واحد ۷ مگاوات است، در حالي که از ۶۰ مگاوات برق قابل واگذاري پست برق شهرک تنها۱۰ مگاوات واگذار شده است و با وجود ظرفيت خالي فراوان، شرکت برق منطقه اي به راحتي قادر است به منظور کمک در گذر از شرايط بحراني حاضر تا زماني که ساير واحدهاي موجود در شهرک صنعتي خمين به دليل تعطيلي نيازي به برق ندارند با تخصيص برق درخواستي اين شرکت موافقت کند.

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، نظري اظهار کرد: شرکت ذوب بريس به مجرد رفع تحريم هاي تحميلي از طريق اخذ تسهيلات و فاينانس پروژه، اقدام به احداث پست و نيروگاه اختصاصي خود خواهد کرد، ولي ادامه روند موجود باعث خواهد شد تا اين واحد نيز به خيل واحدهاي تعطيل شده در شهرک صنعتي خمين اضافه شود.

وي تصريح کرد: نيازي به توضيح ندارد آنچه که باعث شده برخي واحدهاي توليدي با وجود مشکلاتي نظير افزايش سر سام آور نرخ ارز و در نتيجه افزايش حجم بدهي هاي بانکي، کمبود نقدينگي، مشکلات کارگري و نوسانات قيمت هنوز به حيات خود ادامه داده و به توليد بپردازند، چيزي جز عشق و علاقه به توليد و ساخت آينده فرزندان و ميهن عزيزمان نيست و جاي آن دارد که مديران و دست اندرکاران صنعت کشور با رفع موانع توليد اين امر را پاس بدارند.

به گفته مدير کارخانه ذوب بريس در شرايطي که براساس آمارهاي اعلام شده بيش از ۱۴ هزار واحد صنعتي کوچک و متوسط طي سال هاي اخير تعطيل شده و نيز ۲۹هزار طرح نيمه تمام صنعتي در کشور وجود دارد، حمايت هاي صورت گرفته از سوي اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي و برخورداري از معافيت ۱۰ ساله مالياتي در کنار همکاري مستمر شرکت برق منطقه اي و شرکت شهرک هاي صنعتي از مهم ترين عوامل تداوم فعاليت اين مجموعه بوده است که ادامه اين همکاري ها به پويايي اين کارخانه کمک بزرگي خواهد کرد. 

وي اظهار کرد: اين کارخانه که در سال ۱۳۹۰ پروانه بهره برداري به ظرفيت ۴۰ هزار تن شمش فولادي در سال از وزارت صنعت معدن و تجارت دريافت کرده بود، در فاصله کمتر از دو سال موفق به اخذ پروانه بهره برداري جديد به ظرفيت ۷۰ هزارتن در طرح توسعه خود شد و از اين طريق با آموزش و به کارگيري مستقيم بيش از ۱۵۰ نفراز نيروهاي بومي، موجبات اشتغال صدهانفر را نيز به طور غير مستقيم در منطقه فراهم کرده است.

نظري تصريح کرد: در زنجيره توليد فولاد از مرحله خردايش و افزايش عيار سنگ آهن تا مرحله توليد مقاطع فولادي، کارخانجات ذوب در ميان آخرين حلقه هاي اين زنجيره قرار دارند. کارخانه ذوب بريس نيز که در شهرک صنعتي خمين در فاصله ۱۰ کيلومتري اين شهرستان توسط بخش خصوصي تاسيس شده از جمله اين کارخانه ها است.

تصاویر
  • مشکلات و چالش هاي فعالان صنعت فولاد ابران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها