Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
رشد قیمت سنگ اهن
 

رشد قیمت سنگ اهن

شنبه، 10 مرداد 1394 | Article Rating
در حالی قیمت سنگ آهن در روز چهارشنبه هفته گذشته با افزایش مواجه شد که بهای سایر فلزات همچنان رو به کاهش است.


دلیل این رشد، علائم حاکی از این بود که بهای این ماده معدنی به کف قیمتی خود رسیده است.

قیمت پایه سنگ آهن 62 درصد شامل کرایه و بیمه در بندر تیانجین چین با 3.1 دلار در هر تن معادل 5.9 درصد افزایش به 53.3 دلار در هر تن ارتقاء پیدا کرد که بالاترین افزایش قیمت طی سه روز گذشته بوده است.

همچنین براساس شاخص متال بولتن قیمت پایه سنگ آهن با عیار 62 درصد تحویل در بندر کینگدائو، ریژاو و لیانبونگانگ در چین با 4.6 درصد یا 2.44 دلار در هر تن افزایش به 55.89 دلار در هر تن رسید که 8.7 درصد افزایش را نسبت به روز جمعه دو هفته قبل نشان می داد و بالاترین قیمت در 4 هفته گذشته بود.

البته در روز جمعه مجددا بهای سنگ آهن با یک دلار کاهش در بیشتر کشورها همراه شد و بهای هر تن سنگ آهن 61.5 درصد استرالیا در بنادر چین 54 دلار بود.

به گزارش استیل ایران به نقل از معدن24، دلیل افزایش اخیر قیمت سنگ آهن بالا رفتن قیمت فولاد یا میلگرد ساختمانی در بورس آتی شانگهای بود که روز چهارشنبه گذشته به 340 دلار در هر تن رسید. این درحالی است که قیمت فولاد در ابتدای ماه جولای به 305 دلار در هر تن نیز رسیده بود.

با توجه به شایعات مربوط به توقف فعالیت های ساختمانی در پکن و کاهش قابل توجه تولید فولادسازان در حوالی این شهر و مراسم بازدید از رژه هفتادمین سالگرد جنگ جهانی دوم، قیمت فولاد قبل از سوم سپتامبر افزایش پیدا کرد.

این شایعات تأیید نمی شد اما پس از تعطیلات پایان هفته خبرها حاکی از آن بود که برای اجرای سیاست هوای تمیز، فولادسازان همجوار با شهر باید طی این مدت تولیداتشان را تا مراسم کاهش داده و یا متوقف کنند.

در این اخبار اینگونه اعلام شده بود که کارخانه های تا فاصله 100 کیلومتری پایتخت باید فعالیت های تولیدی خود را بطور کامل متوقف کرده و کارخانه های 100 تا 200 کیلومتری نیز باید 50 درصد از تولیداتشان را کاهش دهند. همچنین کارخانه های فولاد واقع در 200 تا 500 کیلومتری پایتخت باید تا یک سوم از تولیداتشان را کم کنند.

تحلیلگران می گویند، این افزایش قیمت موقت خواهد بود، چون مصرف ظاهری فولاد چین در نیمه اول امسال 16 میلیون تن یا 4 درصد کاهش داشته است.

این افراد معتقدند، بعید است که در سه ماهه سوم سال نیز مصرف فولاد بهبود پیدا کند چراکه شاهد افزایش فعالیت های ساختمانی نیز نخواهیم بود.

براساس گزارش انجمن آهن و فولاد چین CISA، در 6 ماه اول سال جاری حدود4.7 درصد از مصرف فولاد این کشور کاسته شده چون چین با کندی رشد اقتصادی و رکود در بازار مسکن مواجه بوده و این درحالی است که از میزان تولید فولاد چین در نیمه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال قبل تنها1.3 درصد کاسته شده است.

گفتنی است، حدود سه هفته پیش قیمت سنگ آهن به 44.1 دلار در هر تن رسید چون ارزش سهام چین در بازار بورس و قیمت های داخلی فولاد کاهش پیدا کردند.

از قیمت سنگ آهن در سال 2014 حدود 50 درصد کاسته شد و کاهش بهای این ماده معدنی در سال جاری نیز بیش از 70 دلار در هر تن بود که معادل 25 درصد تنزل است.

لازم به ذکر است، چین تقریباً معادل کل دیگر کشورهای جهان فولاد تولید کرده و بیش از 70 درصد تجارت جهانی سنگ آهن را به خود اختصاص داده است.


تصاویر
  • رشد قیمت سنگ اهن
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها