Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

كاهش خريد و فروش مسكن در تهران

دوشنبه، 12 مرداد 1394 | Article Rating
اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانك مركزي با انتشار گزارشي از كاهش خريد و فروش مسكن در تهران در تيرماه و افزايش ٤/١١ درصدي اجاره‌بهاي مسكن در اين شهر خبر داد.

اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانك مركزي گزارش«تحولات بازار مسكن شهر تهران در تير سال ١٣٩٤» را كه برگرفته از آمارهاي خام سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور است، تهيه و منتشر كرد.

به گزارش استیل ایران به نقل از روزنامه اعتماد ، در تير سال ١٣٩٤، متوسط قيمت خريد و فروش يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران ٦/٣٨ ميليون ريال بود كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب ٧/٠ و ١/٣ درصد كاهش نشان مي‌دهد. در ماه مورد گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به ٧/١١ هزار واحد مسكوني رسيد كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب ١/٢٥ و ٥/١٦ درصد كاهش نشان مي‌دهد.


در تير سال ١٣٩٤ از ميان مناطق ٢٢ گانه شهرداري تهران، بيشترين متوسط قيمت يك متر مربع زيربناي مسكوني معامله شده معادل ٥/٧٩ ميليون ريال به منطقه يك و كمترين آن با ٢١ ميليون ريال به منطقه ١٧ تعلق داشته است. اين گزارش تنها معطوف به بررسي حوزه تحولات بازار معاملات مسكن شهر تهران بوده و نتايج حاصل از اين گزارش قابل‌تعميم به معاملات مسكن ساير مناطق شهري و نيز تحولات رونق و ركود در حوزه ساخت و ساز نيست.

بررسي تحولات قيمت و حجم معاملات بازار مسكن شهر تهران در تير سال ١٣٩٤ نشان مي‌دهد، متوسط قيمت يك مترمربع زيربناي واحدهاي مسكوني معامله شده در شهر تهران با ١/٣ درصد كاهش نسبت به تير سال قبل به ٦/٣٨ ميليون ريال رسيد. همچنين حجم معاملات واحدهاي مسكوني در تير سال ١٣٩٤ معادل ٧/١١ هزار واحد بود كه مويد كاهش ٥/١٦ درصدي نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در چهار ماهه اول امسال، معاملات واحدهاي مسكوني شهر تهران با كاهش ٨/٢٥ درصدي همراه شد. به نظر مي‌رسد، بخشي از كاهش حجم معاملات مسكن به ويژه در دو ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل، ناشي از نگراني خريداران در مقطع زماني سال گذشته نسبت به تبعات اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها و به تبع آن، افزايش قابل ملاحظه معاملات در آن دوره قابل ارزيابي است. با اين حال تداوم اين رويه در ماه‌هاي اخير (صرف‌نظر از برخي عوامل مقطعي) مويد آن است كه متاثر از فضاي حاكم بر اقتصاد كلان، انتظارات متقاضيان خريد در بازار معاملات مسكن نيز دلالت بر تداوم ثبات قيمت مسكن در ماه‌هاي آينده داشته و همين امر تا حدودي بر روند معاملات در مقطع كنوني اثرگذار بوده است. در تير سال ١٣٩٤ شاخص كرايه مسكن اجاري در شهر تهران و در كل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب ٤/١١ و ٤/١٣ درصد رشد نشان مي‌دهد. در مجموع نرخ رشد اجاره‌بها طي ماه‌هاي اخير، همسو با تحولات نرخ تورم از روند كاهشي برخوردار بوده است.



ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها