Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

نوسانات کم‌رمق در بازارهای داخلی

دوشنبه، 26 مرداد 1394 | Article Rating
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.


بازار سهام



قفل قیمتی سهام در فضای منفی
دیروز، شاخص کل بورس با افت اندک 74 واحدی (معادل 1/ 0 درصد) در 65 هزار و 240 واحد متوقف شد. با بررسی تغییرات شاخص در معاملات دیروز، رشد اندک دماسنج بازار سرمایه در ساعات ابتدایی معاملات نسبت به روز پیش از آن مشاهده می‌شود، اما در نهایت با فشار نمادهای بزرگ، شاخص کل با افت مواجه شد. پیش از این نیز، حرکت 10 روزه شاخص در کانال 66 هزار واحدی در هفته‌های گذشته به چشم می‌خورد؛ در ادامه اما، فشار افت قیمتی نمادهای بزرگ نزول شاخص به یک کانال پایین‌تر را رقم زد. مشابه این امر را در شرایط کنونی نیز مشاهده می‌کنیم. از سویی، افت قیمت جهانی نفت و ضعف اقتصاد چین بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کند و از طرف دیگر، قیمت‌های پایین سهام جذابیت نسبی خرید ایجاد می‌کند و شتاب ریزش قیمت‌ها را کاهش می‌دهد. 

بازار ارز



نوسان محدود در بازار ارز 
دیروز، هر دلار آمریکا با 5 تومان کاهش به قیمت 3340 تومان معامله شد. از روز شنبه، صرافی بانک‌ها اقدام به عرضه ارز کردند که قیمت دلار را پایین آورد. علاوه بر این، تقاضای آربیتراژ ارز (اختلاف قیمت‌ها با بازارهای کشورهای همسایه)، تقاضای دلار را در هفته‌های گذشته بالا برده بود. در حالی که ارزهایی که روز پنج‌شنبه با همین منظور به بازار عراق وارد شده بودند، روز شنبه به کشور بازگردانده شدند که خود سیگنالی برای توقف این روند محسوب می‌شود. قائم‌مقام بانک مرکزی اعلام کرد از 29 میلیارد دلار آزادسازی شده، تنها 6 میلیارد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و اولویت بانک مرکزی استفاده از این منابع برای تولید، سرمایه‌گذاری و حمایت از بخش واقعی اقتصاد و فرصت‌های واقعی اقتصادی است. همچنان به نظر می‌رسد قیمت دلار در آینده نوسان شدیدی نداشته باشد. 

بازار سکه



 موج خوش‌بینی به اونس در بازار سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی به قیمت 890 هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که قیمت دلار در بازار ارز افت اندکی را تجربه کرد. اونس طلا نیز با توجه به تعطیلی بازار جهانی بدون تغییر ماند. به نظر می‌رسد افزایش خوش‌بینی‌ها برای قرار گرفتن دوباره طلا روی مدار صعودی اثرات خود بر بازار سکه نیز گذاشته است. در این میان، می‌توان به پیش بینی بیشتر کارشناسان کیتکو برای رشد قیمت اونس در هفته جاری اشاره کرد. بر این اساس، روز گذشته عرضه فیزیکی از سوی بازیگران بازار سکه نسبت به روزهای پیش کمتر شده بود که بر انتظار رشد قیمت سکه همراه با اونس طلا در روزهای آتی تاکید دارد. بازار ارز روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد و در ادامه نیز نوسانات شدید قیمتی دلار دور از انتظار است.

بازار طلای جهانی



چرخش مسیر اونس پس از 7 هفته
اونس طلای جهانی هفته گذشته با رشد 8/ 1 درصدی به قیمت 7/ 1113 دلار معامله شد. بازار طلا پس از 7 هفته روند نزولی، هفته گذشته رونق گرفت. اعلام غیرمنتظره چین برای کاهش ارزش یوآن (در راستای افزایش صادرات) علاوه بر سایر سیگنال‌هایی که از دومین اقتصاد جهان می‌رسد (سقوط شاخص سهام چین) تصور نگران‌کننده‌ای از وضعیت اقتصادی این کشور ایجاد می‌کند (عاملی مثبت برای طلا). با این حال، معامله‌گران منتظر تاثیر واقعی تغییر ارزش یوآن در بازارها هستند. این هفته صورتجلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و شاخص مصرف‌کننده آمریکا دوعاملی هستند که می‌توانند سیگنالی برای زمان افزایش نرخ بهره آمریکا باشند. در نظرسنجی کیتکو از 14 کارشناس، 7 نفر (50 درصد) مسیر صعودی و 5 نفر (36 درصد) مسیر نزولی و 2 نفر مسیر خنثی را برای این هفته طلا پیش‌بینی کردند.


بازار اوراق مسکن



حرکت «تسه»ها روی میانگین
در معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) رشد اندک 4/ 0 درصدی را تجربه کرد و به قیمت 72 هزار و 377 تومان معامله شدند. همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، میانگین قیمتی اوراق مزبور از ابتدای تابستان حدود 72600 تومان است. به این ترتیب، مطابق با انتظارات بار دیگر «تسه»ها فاصله قیمتی خود را با میانگین کاهش داده‌اند. بر این اساس، تعادل عوامل مثبت و منفی ثبات نسبی قیمت اوراق تسهیلات مسکن را به دنبال داشته‌اند. با وجود فشار کاهش تقاضا بر اثر رکود بازار مسکن و همچنین جذب بخشی از سرمایه‌های متقاضی مسکن در وام‌های جدید، سود کمتر وام در قیمت‌های فعلی «تسه»ها و همچنین گرایش برخی از متقاضیان مبنی بر خرید مسکن در شرایط کنونی به جای تشکیل سپرده یک ساله برای دریافت وام‌های جدید، مقاومت قیمتی «تسه»ها را رقم زده‌اند. 

بازار نفت



تداوم نزول در بازار نفت 
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 1/ 3 درصدی به قیمت 5/ 42 دلار معامله شد. این هفتمین هفته منفی برای نفت محسوب می‌شود (ورود رسمی به وضعیت خرسی یا همان انتظار افت قیمت‌ها). هفته گذشته، عوامل منفی بر قیمت نفت با آمار صادرات چین شروع شد که کاهش نرخ یوآن را در پی داشت. چین به‌عنوان دومین واردکننده نفت، می‌تواند ضربه‌ای به سمت تقاضا وارد آورد. از سوی دیگر، افزایش مقطعی عرضه نفت در آمریکا باعث شد اختلاف قیمت نفت WTI و برنت به بیش از 5/ 6 دلار برسد. این در حالی است که در برآورد خبرگان بازار نفت، متوسط اختلاف این دو نفت در سال جاری حدود 5 دلار خواهد بود. بنابراین انتظار می‌رود در ادامه این اختلاف کاهش یابد. به هر حال، عوامل در بازار نفت نقش پررنگ تری دارند و نمی‌توان رشد قیمت‌ها را برای این بازار متصور بود. 






منبع:دنیای اقتصاد

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها