Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

آینده بورس در تقویم 94

ﺳﻪشنبه، 10 شهریور 1394 | Article Rating
شاخص کل بورس تهران روز گذشته را با کاهش 241 واحدی (معادل 37/ 0 درصد) پشت سر گذاشت تا نوسانات شاخص در کانال 64 هزار واحدی از آغاز شهریور و برای هفتمین روز کاری متوالی ادامه یابد. به باور کارشناسان، وضعیت بازار در کوتاه‌مدت تحت تاثیر چندین فاکتور سیاسی و اقتصادی خواهد بود.


از یکسو قیمت نفت و همچنین کالاهای جهانی همچون فرآورده‌های پتروشیمی و فلزات اساسی از عوامل اقتصادی اثرگذار بر وضعیت ماه‌های آینده بازار خواهند بود و از سوی دیگر تصمیم کنگره آمریکا درباره توافق هسته‌ای کشورمان و فضای روانی متاثر از آن یکی از مهم ترین عوامل سیاسی‌ای است که می‌تواند معادلات کوتاه مدت بازار را تغییر دهد. این در حالی است که شرایط واقعی حاکم بر اقتصاد کشور همچون وضعیت بودجه دولت و گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها می‌توانند موجب کمرنگ شدن خوش‌بینی‌های سیاسی ایجاد شده شوند. اثرات مثبت رفع تحریم‌ها در سه ماه پایانی سال و فراهم شدن بستر حضور سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از عوامل دیگری باشد که موجب تغییر این شرایط در پایان سال جاری شود.


احسان رضاپور در همین زمینه و درباره شرایط آینده بازار به «دنیای اقتصاد» گفت: به شکل کلی بازار در کوتاه مدت و بلند‌مدت از چندین عامل متاثر خواهد شد. اگر تقویمی برای وقایع آینده که بر وضعیت بازار سهام اثر‌گذار خواهند بود در نظر بگیریم در کوتاه‌مدت یکی از عوامل مهم مساله قیمت نفت و قیمت کالاهای جهانی به‌ویژه کالاهای پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی است. کاهش قیمت نفت به دلیل تاثیرات کلان آن بر اقتصاد، محدود کردن بودجه دولت و تاثیرات متعاقب آن بر بازار سهام عامل بسیار موثری است. قیمت کالاهای یادشده نیز به دلیل تاثیر مستقیم در قیمت فروش شرکت‌ها و اثراتی که بر تولید و حاشیه سود آنها دارند،‌ برای معامله‌گران اهمیت ویژه‌ای دارند. این عوامل در کنار فاکتورهای سیاسی مانند تصمیم‌گیری درباره وضعیت لغو تحریم‌ها در کنگره و فضای کلی سیاسی می‌توانند آینده کوتاه‌مدت بازار را تحت تاثیر قرار دهند. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: گرچه در حال حاضر بازار با در نظر داشتن این عوامل سیگنال‌های مثبت چندانی ارسال نمی‌کند، اما احتمالا با تصمیم کنگره خوش‌بینی‌های کوتاه مدتی پدید خواهد آمد. خوش بینی‌هایی که با توجه به گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها انتظار نمی‌رود چندان دیرپا باشند و این روند مثبت احتمالا موقتی خواهد بود. رضاپور با تشریح عوامل موثر دیگر در ماه‌های آینده گفت: از سوی دیگر بحث بودجه دولت نیز مطرح است. با توجه به وضعیت قیمت نفت دست دولت بسته تر از گذشته شده و انتظار نمی‌رود بودجه سال آینده کشور چندان خوش بینانه باشد. به این ترتیب با توجه به این نکته که گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها نمی‌تواند عامل افزایش قیمت‌ها و رونق بازار باشد و بودجه آینده دولت نیز احتمالا چندان خوش‌بینانه نخواهد بود به جز مساله کنگره و تصویب توافق هسته‌ای عامل دیگری در کوتاه مدت نمی‌تواند باعث رشد بازار شود. وی افزود: اما اثرات مثبت رفع تحریم‌ها تا حدی در سه ماه پایانی سال نمایان خواهند شد و این مساله می‌تواند موجب افزایش نسبی سود شرکت‌ها در سال آینده شوند. از سوی دیگر مهیا شدن زیرساخت‌ها برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی و حضور این سرمایه‌گذاران از سیگنال‌های دیگری خواهد بود که در پایان سال خود را نشان می‌دهند و می‌توانند بازار را در آستانه ورود به سال جدید با بهبود مواجه کنند.


در بازار چه گذشت؟

دیروز شاخص کل بورس با 241 واحد کاهش به رقم 64 هزار و 225 واحد رسید. بخش قابل توجهی از کاهش شاخص کل در روز گذشته به دلیل معاملات نماد وغدیر در دقایق پایانی اتفاق افتاد. نمادی که بیشترین تاثیر را بر افت شاخص داشت و 80 درصد از حجم معاملات آن در نیم ساعت پایانی معاملات انجام شد. پس از وغدیر، نمادهای شبهرن، جم، وبملت، حفاری و فملی نیز به ترتیب بیش از سایر نمادها عامل افت شاخص شدند.


همچنین نماد معاملاتی خدمات انفورماتیک بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل داشت. شرکتی که با توجه به نامه شفاف‌سازی روز یکشنبه خود به سازمان بورس تغییر خاصی را در سود هر سهم سال جاری پیش‌بینی نکرده است. حجم معاملات روز گذشته بازار سهام 383میلیون سهم و ارزش معاملات در این روز 683 میلیارد ریال بود.


تحولات فرابورس

روز گذشته شاخص کل فرابورس 30/ 4 واحد (59/ 0درصد) کاهش یافت و به رقم 3/ 730 واحد رسید. نمادهای «مارون»،‌ «شتران»،‌ «میدکو»،‌ «هرمز»،‌ «دی» و «وگردش» در میان نمادهای قرمز‌پوش فرابورس بیشترین تاثیر را بر کاهش آیفکس داشتند و نماد «پترول» بیشترین تاثیر را بر رشد آیفکس داشت؛ نمادی که با 3/ 24 میلیون سهم حجم معامله بیشترین حجم معاملات فرابورس را به خود اختصاص داد. حجم معاملات روز دوشنبه فرابورس 6/ 88میلیون سهم و ارزش معاملات 7/ 596 میلیارد ریال بود.



منبع:دنیای اقتصاد

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها