Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

پیش‌بینی قیمت نفت در 5 سال آینده

یکشنبه، 22 شهریور 1394 | Article Rating
تحلیلگر موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی (IIES)، تاثیر کاهش قیمت نفت بر صنعت نفت ایران را مثبت ارزیابی و عنوان کرد که ایران می‌تواند از این فرصت استفاده خوبی ببرد.

محمدصادق جوکار در خصوص تاثیرات قیمت نفت بر صنعت نفت ایران عنوان کرد: اخیرا گزارشی از سوی شورای انرژی جهانی(WEC) منتشر شده که در آن مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار بین‌المللی انرژی و چشم‌انداز آن مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق 1045 نفر از متخصصان و روسای شرکت‌های بزرگ و وزرای انرژی از 79 کشور در 40 موضوع تحلیل خود را ارائه کرده‌اند. دسته‌بندی‌هایی که در این تحقیق به آن پرداخته شده شامل اقتصاد کلان، محیط کسب‌وکار انرژی، مسائل ژئوپلتیک و موضوعات آب و هوایی می‌شود.

وی ادامه داد: چشم‌اندازی که بر اساس این تحقیق از بازار نفت ترسیم می‌شود این است که در نتیجه متغیرهای متعدد، قیمت نفت در پنج سال آینده در حدود 45 تا 55 دلار قرار می‌گیرد. یعنی با این وضعیت می‌توان تحلیل‌هایی را در خصوص آینده ارائه داد. یکی از مهم‌ترین موارد این است که نفت‌های نامتعارف و نفت‌های پرهزینه، با تهدید تولید روبرو می‌شوند. گزارش آژانس انرژی هم در همین رابطه بوده است و نشان می‌دهد که با کاهش تولید- عمدتا از تولید غیراوپکی‌ها- روبرو می‌شویم.

جوکار تاکید کرد: این کاهش قیمت یک روند چرخشی و رفلکسی دارد. یعنی کاهش قیمت در مرحله قیمت سبب می‌شود که برخی نفت‌های پرهزینه از بازار خارج شوند که خروج آنها منجر به کاهش عرضه می‌شود و دوباره قیمت را دستکاری می‌کند و سبب می‌شود تا قیمت در دور دوم بالا رود. باید عادت کنیم که این روند ادامه دارد و سیاست‌های خودمان را بر اساس این سرشت چرخشی قیمت و تجاری شدن منابع پرهزینه- از جمله منابع نامتعارف- تنظیم کنیم.

وی در خصوص تاثیرات این کاهش قیمت بر صنعت نفت ایران گفت: تاثیراتی که قیمت نفت بر ما می‌گذارد این است که ایران و مجموع کشورهایی که هزینه تولید پایینی در این راستا دارند، ممکن است در چشم‌انداز سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ نفتی اهمیت بیشتری پیدا کنند. یعنی هزینه تولید پایین است و نسبت به هزینه‌های پایین هم می‌ارزد که این فعالیت صورت گیرد. 

به گفته وی، قیمت نفت بر خلاف آنچه که در شرکت نفت دریای شمال سبب بیکاری عده بسیاری شده، می‌تواند برای ایران به عنوان مزیت مورد بررسی باشد که این اولین تاثیر کاهش قیمت است. 

به اذعان این کارشناس، در این روند که ممکن است سرمایه‌گذاران خارجی به سمت کشورهایی با هزینه تولید پایین روند، مولفه‌های دیگری هم وجود دارد که در این راستا باید به آن توجه کرد تا آسیب کاهش قیمت به حداقل برسد. یکی از آنها، مولفه کسب و کار بازار بین‌المللی انرژی است؛ یعنی میزان جذابیت و نوع قراردادها. 

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادنیوز، جوکار تاکید کرد: در همین راستا باید از تکنیک‌های جدید بازاریابی استفاده کرد. یعنی برای عقب نماندن از رقبا حتی اگر لازم باشد باید بازارسازی کرد. در عین حال ریسک‌های سیاسی برای شرکت‌های بزرگ ماهیتی مهم‌تر پیدا کرده است. یعنی شرکت‌های بزرگ در رفتارهایی که سال‌های قبل از خود نشان داده‌اند به سمت سود کمتر، باثبات‌تر و بلندمدت حرکت کرده‌اند. یعنی شرکت‌های بزرگ دنبال برنامه‌ریزی بلندمدت خود هستند و با توجه به ریسکی که هر کشور دارد،‌ وارد سرمایه‌گذاری می‌شوند. یعنی ممکن است در کشورهایی سرمایه‌گذاری کنند که سود کمتری دارند اما با ریسک کمتری همراه بوده است. در این روند رفتار ایران بسیار مناسب‌تر از عربستان بوده است.



ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها