Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تداوم رکود تا پایان سال جاری
 

تداوم رکود تا پایان سال جاری

دوشنبه، 23 شهریور 1394 | Article Rating

حمید‌رضا طاهری‌زاده نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران با اشاره به رکود فعلی بازار فولاد گفت: در پی کاهش 2 درصدی ارزش پول ملی چین، نرخ محصولات فولادی این کشوربا افت نرخ در بازارهای جهانی مواجه شد؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون هر تن ورق گرم رول به قیمت 270 دلارفوب بنادر چین و هر تن بیلت 270 دلار عرضه می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که طی دو ماه آینده شاهد کاهش نرخ 20 دلاری فولاد چین در بازارهای جهانی باشیم که این امر بازار فولاد را با رکود بیشتری روبه رو خواهد کرد.

 

طاهری زاده ضمن تاکید بر حفظ قیمت ها در بازار داخلی افزود:  باید وابستگی به بازارهای خارجی را قطع کنیم؛ چرا‌که درصورت افت دوباره ارزش پول ملی چین به ناچار قیمت محصولات فولادی کاهش خواهد یافت که پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش 10 تا 15 دلاری در بازار فولاد این کشور است که درصورت کاهش دوباره نرخ فولاد در بازارهای جهانی از سوی چین، بازار صادراتی ایران نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت به گونه‌ای که هم اکنون نرخ فولاد فوب بنادر جنوبی 300 دلار است اما محصولات چینی به قیمت پایین تر از 300 دلار سی‌اف ارخاورمیانه قابل عرضه است که تولید‌کنندگان داخلی برای رقابت دربازارهای جهانی به ناچار باید زیرقیمت 300 دلار عرضه کنند که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. 

طاهری زاده درخصوص وضعیت بازار فولاد در سال جاری خاطرنشان کرد: اگر بازارهای جهانی مانند ترکیه، اوکراین، روسیه وچین با کاهش قیمت واحد‌های پول ملی ناشی ازجنگ ارزی مواجه نشوند، تا پایان سال جاری شاهد تثبیت قیمت‌ها در بازار فولاد خواهیم بود. وی تاکید کرد: درصورت افت نرخ واحد پولی در برخی از بازارها شرکت‌های فولادی ما نمی‌توانند محصولات خود را صادرکنند که در آن صورت باید تولیدات خود را به بازار داخل عرضه کنند که این امر موجب کاهش دوباره قیمت‌ها خواهد شد. نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران افزود: طی ماه‌های آینده مواد اولیه فولاد با کاهش 50 تا 60 تومانی قیمت مواجه خواهد شد، اما پس از آن شاهد تثبیت نرخ‌ها خواهیم بود. به گفته وی، در هر ماه فقط 10 تا 20 تومان قیمت‌ها در بازارفولاد روند کاهشی خواهد داشت و این روند فزاینده نخواهد شد. شرایط بازار فولاد ایران حاکی از آن است که رکود موجود که تشدید شده 3تا 4ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت. وی با بیان اینکه امکان کاهش 50 تا 60 دلاری بهای جهانی فولاد وجود دارد، خاطرنشان کرد: با این افت، قیمت‌های فولاد به کف رسیده و امکان کاهش دوباره وجود نخواهد داشت، از این نقطه به بعد باید شاهد ثبات بازار و سپس بازیابی و روند روبه رشد نرخ‌ها باشیم. نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد با اشاره به وضعیت بازار فولاد پس از برداشتن تحریم‌ها افزود: اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند منجر به بسته شدن چندین کارخانه خواهد شد، اما با فعال شدن پروژه‌های عمرانی وضعیت فروش فولاد در داخل کشور بهتر خواهد شد همچنین با باز شدن سوئیفت خارجی و ورود نقدینگی به بازار ساخت‌و‌سازها نیز افزایش پیدا می‌کند و وضعیت صنایع فولادی مساعد خواهد شد.














منبع:دنیای اقتصاد

تصاویر
  • تداوم رکود تا پایان سال جاری
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها