Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
حضور فولاد خراسان در بازارهای عراق
 

حضور فولاد خراسان در بازارهای عراق

یکشنبه، 29 شهریور 1394 | Article Rating
سیدحسین احمدی سلیمانی مدیر عامل شزکت مجتمع فولاد خراسان در حاشیه کنفرانس آهن و فولاد ایران از آخرین همکاری‌های این شرکت با دو شرکت اتوتک و دانیلی در دو حوزه متفاوت  خبر داد و در عین حال بر حضور فولاد خراسان در بازار عراق و صادرات به این کشور تاکید کرد.


احمدی سلیمانی دز رابطه با سطح برگزاری نخستین کنفرانس اهن و فولاد گفت: کنفرانس ارزشمندی از جهات مختلف برگزار شد. هم‌اکنون صنعت فولاد دوران پرچالشی را سپری می‌کند و فرصتی در کنفرانس آهن و فولاد ایران فراهم شد تا نخبگان و صاحب‌نظران این صنعت اطلاعات خود را با هم تقسیم کنند. در حاشیه این کنفرانس شرکت‌های مطرحی حتی در رده مدیرعامل حضور داشتند که از آن جمله شرکت اتوتک بود. این نشان می‌دهد که شرکت‌های خارجی برای بازار ایران و کسب‌وکار در ایران در فضای پساتحریم خودشان را به طور جدی آماده کرده‌اند. یکی از مزیت‌های دیگر این کنفرانس بود که می‌شد در لابی‌های حاشیه آن بسیاری از مشکلات پیمانکاران، کارفرمایان و سازندگان حل شود. به عنوان مثال ما یک مشکل در سنگان داشتیم و کار مطلوب پیش نمی‌رفت. تامین کننده تکنولوژی در این حوزه اتوتک است. در همین راستا جلسه خیلی مهم و فشرده‌ای با آقای کورهونن، مدیرعامل اتوتک و تیم همراهش داشتیم و تصمیمات ارزشمندی درباره پروژه کنسانتره‌سازی فولاد خراسان گرفتیم. میزان حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه جانبی کنفرانس هم قابل توجه بود. این نشان می‌دهد که دستاوردهای دولت در تعامل جدید با دنیا و شرکت‌ها و سازندگان خارجی در فضای پساتحریم کاملا خود را نشان می‌دهد و تنور روابط ایران با کشورهای خارجی در حال داغتر شدن است.


وی همچنین درباره چگونگی اخرین وضعیت پروژه کنسانتره سازی فولاد خراسان که با همکاری اتوتک همراه بود عنوان کرد: ابتدا باید بگویم که پیشرفت پروژه گندله‌سازی فولاد خراسان بسیار بالا بوده و این پروژه ظرف شش ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. در پروژه کنسانتره‌سازی فولاد خراسان هم اتوتک به عنوان ساب کانترکتور حضور دارد. برای اتوتک مهم است که در سنگان حضور داشته باشد. به همین دلیل اتوتک با شرایط خوبی در مناقصه شرکت کرد و قیمت خیلی خوبی هم ارائه کرد. طرف ایرانی اتوتک در این پروژه شرکت ایریتک و کیسون است ولی تامین کننده خارجی اتوتک است. این گروه ایرانی به این دلیل توانست در مناقصه برنده شود که یک ساب کانترکتور ویژه خارجی به نام اتوتک داشت. اتوتک هم قیمت‌های خود را پایین آورد و با شرایط خوبی در مناقصه شرکت کرد. این پروژه حدود هفت تا هشت ماه است که شروع شده و در مرحله تست پایلوت و آزمایشگاهی و کار مهندسی است. ظرف یکی دو هفته آینده بخش‌های اجرایی این پروژه آغاز می‌شود. ظرفیت ابتدایی کنسانتره‌سازی 2.5 میلیون تن با قابلیت افزایش به 5 میلیون تن است که اگر بتوانیم از صندوق توسعه ملی بخش ارزی منابع مالی پروژه را به موقع تامین کنیم، پروژه سال 1396 به بهره‌برداری می‌رسد.


احمدی سلیمانی همچنین درباره تولیدات در شش ماهه نخست سال در این واحد گفت: ظرفیت کارخانه فولاد خراسان برای فولاد خام حدود 620 هزار تن است که تقریبا 10 درصد بالای ظرفیت اسمی در حال تولید هستیم. سال قبل 700 هزار تن تولید داشتیم. در شش ماهه نخست امسال نیز حدود 340 هزار تولید تولید داشتیم. طبق برنامه امسال 700 هزار تن با وجود چالش‌ها تولید خواهیم داشت.


مدیر عامل فولاد خراسان درباره صادرات محصولات واحد خود بیان کزد: در حال حاضر صادرات سخت شده است. قیمت فولاد در بازار جهانی به شدت کاهش یافته است در حالی که این میزان کاهش در قیمت فولاد ایران زیاد نبوده است و به همین دلیل قدرت رقابت فولاد ایران در بازارهای صادراتی کاهش یافته است. در نیمه نخست امسال حدود 15 هزار تن صادرات داشتیم که تلاش می‌کنیم این عدد را افزایش دهیم. در افغانستان به دلیل چالش‌های امنیتی و حضور داعش و طالبان، کمک‌های بین‌المللی برای پروژه‌های عمرانی در این کشور قطع شده است و مصرف محصولات فولادی در افغنستان تقریبا به یک پنجم رسیده است. ما مجبوریم زیر قیمت تمام شده محصول خود را در بازار عرضه کنیم که یکی از دلایل این وضعیت نیز دامپینگ چین است. هم اکنون عملا در بازارهای خارجی باید زیر قیمت تمام شده حضور داشته باشیم. بیشتر صادرات امسال هم به بازار افغانستان انجام شده است اما در حال رایزنی برای صادرات به بازار عراق هم هستیم ولی هزینه حمل تا مرزهای عراق تنی 120 هزار تومان است که عدد سنگینی محسوب می‌شود. تصمیم گرفتیم تا 70 درصد هزینه حمل تا مرزهای عراق را بپردازیم و ناگزیر از انجام این کار هستیم چرا که بازار عراق بازار مهمی برای ماست.










منبع:ماین نیوز

تصاویر
  • حضور فولاد خراسان در بازارهای عراق
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها