Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

رشد اقتصادی درسال جاری کاهش می یابد

چهارشنبه، 08 مهر 1394 | Article Rating

جعفر قادری: پیش بینی می شود که رقم رشد اقتصادی درسال جاری نیز حدود صفر شود و رشد اقتصادی نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی شرایط کنونی اقتصاد کشور را نامناسب می داند و به اقتصادپرس می گوید: دستیابی به رشد اقتصادی پیش بینی شده در برنامه ششم  توسعه بسیار مشکل خواهد بود و به نظرمی رسد که درسال های ابتدایی آن یعنی درسال های 95 و 96 رشد اقتصادی کشور منفی شود.

جعفر قادری اظهارمی کند: پیش بینی می شود که رقم رشد اقتصادی درسال جاری نیز حدود صفر شود و رشد اقتصادی نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

وی می افزاید: هدفگذاری برای رشد اقتصادی 8درصد بسیار بلندپروازانه است زیرا عوامل اقتصادی مورد نیاز تامین نشده  و درحال حاضر ظرفیت های اقتصادی کشور نیز آماده نشده است پس نمی توان انتظار داشت که در برنامه ششم توسعه رقم تولید ناخالص داخلی کشور به 8 درصد برسد.

به گفته قادری مجموعه عوامل مختلفی موجب عدم دستیابی به رشد اقتصادی پیش بینی شده دربرنامه های توسعه شده است، البته نگاه مسئولان هم دربسیاری از موارد به خارج ازکشور بوده است. درواقع آنها عامل مشکلات اقتصادی را اعمال تحریم ها علیه ایران می دانستند. البته ناگفته نماند که این تحریم ها بی تاثیر نبود اما اقتصاد کشور نیز به خوبی مدیریت نمی شد و مشکل اصلی رشد اقتصادی منفی و پایین، کاهش صادرات نفت معرفی می شد.

این نماینده مجلس نهم شورای اسلامی می افزاید: البته با انجام جمع بندی هسته ای و اجرای برجام مشکل تحریم ها حل می شود و انتظار می رود که  سرمایه گذاری خارجی افزایش یابد ضمن اینکه دراین میان با اجرای قانون جدید رفع موانع تولید، صنعت کشور رونق گیرد و به تبع آن رشد اقتصادی افزایش یابد اما وصول چنین اهدافی نیازمند برنامه ریزی اصولی است.

 وی ادامه می دهد: تولید داخلی باید هدفمند شود و در این زمینه گام های اصولی برداشته شود از انجام فعالیت های متفرقه و بی نتیجه نیز خودداری شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به راهکارهای بهبود شرایط اقتصادی اشاره می کند و می گوید: باید نگاه مسئولان اقتصادی به عوامل بیرونی اقتصادی تغییر کند ضمن اینکه بر مولفه های مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی تکیه شود.

قادری می افزاید: درحال حاضر حرکت به سوی توسعه و پیشرفت لاک پشتی و کند است که با این روند دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصد غیرممکن است پس نیاز به افزایش سرعت مشاهده می شود.

وی ادامه می دهد: هریک از بخش های اقتصادی نیز باید مشکلات و موانع بخش خود را حل کنند و دستگاه ها و بخش های مختلف، حل مشکلات را به یکدیگر محول نکنند.









منبع:اقتصادپرس

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها