Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
بازار جدیدی برای سنگ‌آهن و فولاد
 

بازار جدیدی برای سنگ‌آهن و فولاد

چهارشنبه، 08 مهر 1394 | Article Rating
در حالی که تقاضای چین برای سنگ‌آهن کشور کاهش می‌یابد و برخی از صنایع وابسته هم به همین دلیل با رکود مواجه هستند، کارشناسان خبر از بازاری جدید برای این محصولات معدنی و صنعتی می‌دهند. ضمن آنکه در آینده با افزایش مصرف سنگ‌آهن در کارخانه‌های ذوب‌آهن و فولادسازی داخلی، از صادرات آن کاسته می‌شود. آنها معتقدند که برای مقاوم‌سازی معادن و صنایع معدنی کشور در مقابل بحران‌های جهانی و کاهش تقاضای چین، باید بر بازار داخلی تاکید کرد. 

مدیر روابط بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن ایران یکی از کسانی است که به اهمیت تقاضای داخلی و به‌ویژه بخش مسکن در رونق معادن و صنایع معدنی اعتقاد دارد.

وی با اشاره به ظرفیت ۳۶۰ میلیون مترمربعی صنعت کاشی و سرامیک کشور، یادآور شد: هم اینک و به دلیل رکود ساخت و سازها، نیمی از تولیدات این صنعت در انبارها دپو شده است. 


جعفری طهرانی بیان کرد: در صنعت فولاد نیز با توجه به پیش‌بینی تولید ۵۵ میلیون فولاد در چشم‌انداز ۲۰ساله کشور و با توجه به نیاز داخلی ۵۱ میلیون تنی در سال ۱۴۰۴، باید از هم‌اکنون به فکر صادرات مازاد تولیدات فولاد و بازاریابی باشیم. رییس امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران ادامه داد: در زمینه مسکن نیز به همین ترتیب است و با توجه به وابستگی تعداد بسیار زیادی از مشاغل کشور به مقوله مسکن، اگر مسکن در کشور رشد یابد اقتصاد نیز از تحرک لازم برخوردار خواهد شد. 

وی به‌طور نمونه با اشاره به اقتصاد چین، تصریح کرد: اقتصاد این کشور به عنوان دومین اقتصاد جهان در دوران ریاست‌جمهوری «هو جین تائو» رشد سالانه بین ۱۰ تا ۱۴ درصد را ثبت می‌کرد، اما از زمان روی کار آمدن رییس‌جمهور «شی جین پینگ» با افکار کمونیستی که قائل به مالکیت یک ملک از سوی هر نفر چینی بود، شاهد رکود در بخش مسکن این کشور، کاهش رشد اقتصادی و زمین خوردن «اژدهای زرد» بودیم.

محمدحسین بابالو، تحلیلگر اقتصادی هم به اهمیت توجه به بازار داخلی و بخش مسکن برای رونق بخشیدن به تولیدات سنگ‌آهن و فولاد کشور اشاره کردو گفت: هر چند ممکن است به نظر برسد که ساخت‌وسازهای کافی در کشور انجام شده و به دلیل کاهش تقاضا برای ساختمان‌های جدید، نمی‌توان از رکود مسکن خارج شد، هنوز هم ظرفیت‌های زیادی در این بخش وجود دارد. 
به گزارش استیل ایران به نقل از گسترش صمت، بابالو با بیان این که در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌ها و خانه‌های داخلی فرسوده و کلنگی هستند و باید برای بازسازی آنها اقدام کرد گفت: در صورتی که دولت با عزم جدی اقدام به پیگیری طرحی برای نوسازی و بازسازی این ساختمان‌های قدیمی انجام دهد، می‌توان انتظار داشت که ضمن تامین تقاضا برای تولیدات معدنی و صنعتی داخلی و به‌ویژه سنگ‌آهن و فولاد، هدف استقلال نسبی از بازارهای جهانی هم تامین شود. به این صورت، کاهش تقاضای چین یا کاهش قیمت‌های جهانی موجب رکود معادن و صنایع معدنی داخلی نخواهد شد. 

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از تجربیات دیگر کشورها در اتکا به بازار داخلی گفت: چین در سال‌های گذشته بر تقاضای داخلی خود تکیه کرده تا از بازار جهانی و نوسانات آن ضربه کمتری بخورد. این اقدام چین در پی خسارت‌های سنگین ناشی از بحران مالی سال ۲۰۰۸ م بوده است. از دیگر کشورهایی که این سیاست را در پیش گرفت و به اهداف خود دست یافت، مالزی بود. این کشور هم پس از سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷م به تدریج از وابستگی خود به بازارهای جهانی و تقاضای بین‌المللی کاست و توانست به رشد اقتصادی باثباتی در سال‌های گذشته دست یابد.

تصاویر
  • بازار جدیدی برای سنگ‌آهن و فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها