Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
دلیل کاهش صادرات سنگ‌آهن ایران
 

دلیل کاهش صادرات سنگ‌آهن ایران

چهارشنبه، 08 مهر 1394 | Article Rating
زمانی که صحبت از کاهش صادرات سنگ‌آهن ایران می‌شود، شاید برخی از رسانه‌های خارجی به ۲ موضوع توجه کافی نکنند. یکی اینکه، کاهش تقاضای چین، افت قیمت‌های سنگ‌آهن و هزینه‌های بالای تولید این ماده معدنی، صادرات را با مشکلات زیادی مواجه کرده و تلاش دولت هم با هدف کاهش صادرات سنگ‌آهن و جایگزینی آن با صادرات محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر است. 

علاوه بر این موضوع، هدف ایران، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۰ سال آینده است و به همین دلیل، نیاز دارد که تولیدات سنگ‌آهن خود را به مصرف داخلی برساند. 
کیوان جعفری طهرانی، مدیر امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در حاشیه یک کنفرانس صنعتی و معدنی در شهر کینگدائوی چین به رویترز گفت: صادرات سنگ‌آهن ایران به دلیل قیمت‌های پایین و نیاز صنعت فولاد داخلی به مواد خام بیشتر برای ۳ برابر کردن تولید تا سال ۲۰۲۵م، ممکن است از سال ۲۰۱۹م متوقف شود. 

به گزارش استیل ایران به نقل از گسترش صمت، صادرات سنگ‌آهن ایران از ۲۳/۶ میلیون تن در سال ۲۰۱۳م ممکن است در سال‌جاری به ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن و تا سال ۲۰۱۷م به کمتر از ۱۰ میلیون تن کاهش پیدا کند و شاید از سال ۲۰۱۹م به بعد صادراتی وجود نداشته باشد. لازم به ذکر است که رویکرد وزارت صنعت،معدن و تجارت کاهش صادرات و جلوگیری از خام فروشی سنگ آهن است. جعفری طهرانی، پیش از این هم برای تامین مواد اولیه صنایع فولادسازی کشور و دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تنی آن، حتی خبر از احتمال نیاز به واردات سنگ‌آهن داده بود. 
وی گفته بود: ایران اسلامی با دارا بودن ذخایر عظم معدنی، توانایی کاهش وابستگی اقتصاد به نفت را داراست که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است. در افق ۱۴۰۴ توسعه کشور، افزون بر ۵۵ میلیون تن فولاد برای تامین رشد اقتصادی کشور نیاز است که به این منظور احتیاج به حداقل ۱۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن داریم، اما با تولید کنونی سالانه ۴۸ تا ۵۲ میلیون تن سنگ‌آهن، تا رقم مورد نیاز فاصله زیادی وجود دارد. 

به عقیده جعفری طهرانی، ذخایر معدنی کشور افغانستان که مطابق ارزیابی‌های سازمان زمین‌شناسی امریکا حدود هزار میلیارد دلار تخمین‌زده شده، این کشور می‌تواند در تامین نیاز کشور به سنگ‌آهن موثر باشد. ذخایر ثبت شده سنگ‌آهن کشور حدود ۳ هزار میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و علاوه بر آن هنوز ذخایر کشف نشده زیادی در سطح کشور داریم؛ این در حالی است که حفاری‌های سنگ‌های معدنی از عمق‌های کمتر از ۱۰۰ متر انجام می‌شود و به دلیل هزینه‌های بالا تاکنون حفاری عمیق نداشته‌ایم.
تصاویر
  • دلیل کاهش صادرات سنگ‌آهن ایران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها