Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
انجمن تولیدکنندگان فولاد خواستار افزایش تعرفه واردات است
 

انجمن تولیدکنندگان فولاد خواستار افزایش تعرفه واردات است

شنبه، 25 مهر 1394 | Article Rating

رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان این که باتوجه به کاهش مستمر قیمت های فولاد در سال جاری، باوجود وضع تعرفه های وارداتی در پایان سال گذشته همچنان واردات نسبت به تولید داخلی مقرون به صرفه تر است گفت: در سال 94 با توجه به کاهش شدید و مستمر قیمت ها از سوی کشورهایی نظیر چین و روسیه، انجمن طی مکاتبه ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت اصلاح و افزایش مجدد تعرفه واردات فولاد را خواستار شد.


وی ضمن بیان این مطلب که در این مکاتبه ضمن اشاره به انباشت بیش از 1.5 میلیون تن شمش و محصولات فولادی در انبارهای واحدهای تولیدی تصریح شده است گفت:  بررسی های این انجمن از خنثی شدن تأثیرات تصمیم اتخاذ شده از افزایش تعرفه ها در اواخر سال گذشته بدلیل کاهش مستمر و شدید قیمت های جهانی سنگ آهن، انرژی و فولاد حکایت دارد به طوری که در خصوص برخی محصولات مانند ورقهای فولادی، هزینه تمام شده واردات در سال جاری با احتساب هزینه های گمرکی و ترخیص با تعرفه جدید به مراتب کمتر از سال 93 بوده و کماکان واردات نسبت به تولید داخلی مقرون به صرفه تر است.


دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به به بندهایی از این مکاتبات و درخواست های انجمن اظهار داشت: در سال 93 با تلاش و پیگیری مستمر انجمن، علاوه بر حذف ارز مبادلاتی از واردات بخش عمده ای از محصولات فولادی قابل تولید در داخل کشور، خوشبختانه تعرفه واردات شمش و محصولات فولادی به 10 درصد، 15 درصد و 20 درصد افزایش یافت ولی در حال حاضر ما به دنبال حذف کامل ارز مبادلاتی برای واردات انواع محصولات فولادی و اصلاح و افزایش تعرفه واردات محصولات فولادی به ویژه ورق های فولادی با در نظر گرفتن قاعده پلکانی هستیم.

خلیفه سلطانی از کاهش حق گمرکی و سود بازرگانی برخی اقلام فولادی ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه در روزهای پایانی سال گذشته، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی چندین ردیف تعرفه که به طور مشخص در داخل کشور تولید می شوند، از 15 درصد به 10 درصد کاهش یافت که از آن جمله می توان به ورق های گالوانیزه، قلع اندود، رنگی و همچنین بخشی از ورق های سرد زیر 3 میلیمتر اشاره کرد.


وی گفت: پس از اطلاع انجمن از دستور یاد شده، طی مکاتبه ای مراتب اعتراض خود به این اقدام را اعلام کردیم.


در این نامه آمده است، مطابق مکاتبات قبلی این انجمن و صورتجلسات تولیدکنندگان ورق های فولادی کشور، نه تنها هیچ گونه محدودیتی در تأمین تقاضای داخلی انواع ورقهای روغنی، گالوانیزه، رنگی و قلع اندود توسط واحدهای تولیدی داخلی وجود ندارد بلکه به دلیل مازاد ظرفیت عرضه بر تقاضا، تولیدکنندگان این محصولات با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می کنند. علاوه بر این، تغییرات اخیر کاملاً با قاعده پلکانی تعیین سود بازرگانی (با توجه به جایگاه مواد اولیه و محصولات) منافات دارد به طوری که مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی محصولات تخت فولادی کمتر از مواد اولیه آنها شده است.


به گزارش استیل ایران به نقل از معدن24، خلیفه سلطانی تاکید کرد: انجمن در نامه مذکور خواستار حذف ارز مبادلاتی از واردات کلیه اقلام فولادی و افزایش مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی ورق های سرد، گالوانیزه، رنگی و قلع اندود به 20 درصد شده است.


خلیفه سلطانی در خاتمه بررسی و اصلاح فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه در کمیته توسعه صادرات انجمن . پیگیری مسائل مالیاتی و بانکی اعضا را ازجمله اقدامات انجمن عنوان کرد که در راس امور دارای اولویت تا پایان سال است.

تصاویر
  • انجمن تولیدکنندگان فولاد خواستار افزایش تعرفه واردات است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها