Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

4 متغیر اثرگذار در جذب سرمایه

یکشنبه، 03 آبان 1394 | Article Rating

به گفته یک اقتصاددان، دوران برنامه‌ریزی‌های بلندمدت در دنیا به سر آمده است. به گزارش اقتصادنیوز، چند روز قبل محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت اعلام کرد که احکام دائمی برنامه ششم توسعه در دولت تهیه شده و در اولین جلسه مجلس تقدیم می‌شود. این در حالی است که از نگاه برخی کارشناسان اقتصادی با این برنامه‌های پنج‌ساله اقتصاد ایران چندان موفق نخواهد بود. محمدمهدی بهکیش با ابراز مخالفت نسبت به برنامه‌ریزی‌های پنج‌ساله گفت: دوران برنامه‌ریزی‌های بلندمدت در دنیا به سر آمده است.



وی درخصوص جایگزین این نوع نظام برنامه‌ریزی گفت: در حال حاضر برنامه‌های استراتژیک در دنیا وجود دارند و آن هم فقط برای یک دوره چهارساله ریاست‌جمهوری است. این اقتصاددان افزود: یعنی هر رئیس‌جمهوری که می‌آید برنامه خودش را ارائه می‌کند و بعد از اتمام دوره چهارساله‌اش گزارش کار می‌دهد که چه کرده است. بهکیش با اشاره به نبود تناسب زمانی میان برنامه‌ریزی و سیکل‌های سیاسی دولت‌ها گفت: رئیس‌جمهورهای ما نمی‌توانند گزارش کار بدهند؛ زیرا برنامه در دولت‌های قبلی تهیه می‌شود و اجرای آن به آنها می‌رسد. وی تصریح کرد: در نتیجه باید برنامه‌های کوتاه‌مدت تدوین کرد. نرخ ارز، سود بانکی، نرخ انرژی و نرخ تعرفه چهار مولفه مهمی است که باید درباره آنها در یک مجموعه تصمیم گرفت.


او با اثر‌گذاری این چهار متغیر و لازمه پیش‌بینی پذیری آن گفت: «در غیر این صورت سرمایه‌گذار خارجی وارد کشور نمی‌شود. وی با اشاره به هیات‌هایی که این روزها به ایران می‌آیند، افزود: اگر متغیرها برای آنها قابل پیش‌بینی باشد شانس سرمایه‌گذاری بالا می‌رود؛ در غیر این صورت آنها به دنبال فروختن اجناس و کالاهای خود خواهند بود. این اقتصاددان ادامه داد: آنها می‌گویند دلمان می‌خواهد در اینجا سرمایه‌گذاری کنیم؛ ولی اگر شرایط مناسب نباشد اقدام به چنین کاری نخواهند کرد. بهکیش با تاکید بر اینکه اگر قرار بر جذب سرمایه‌گذار خارجی در کشور است اول باید سرمایه‌گذار داخلی را تشویق کرد، گفت: در درجه بعد ایرانی‌های خارج از کشور را تشویق به آمدن کنیم و بعد نوبت سرمایه‌های خارجی‌هاست.





منبع:دنیای اقتصاد

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها