Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

سکه برنده مهر در بازار داخلی

یکشنبه، 03 آبان 1394 | Article Rating
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.



صعود شاخص در نخستین ماه پاییز
شاخص کل بورس تهران با رشد ماهانه 6/ 2 درصدی مواجه شد. همان‌طور که اشاره شد، با ریزش‌های شدید، قیمت‌ها تا حدود زیادی به کف خود نزدیک شده بودند، در نتیجه، خرید از سوی معامله‌گران در این قیمت‌ها را شاهد بودیم. در ادامه نیز سیگنال‌هایی مانند نزدیک شدن به روند اجرایی برجام و به‌دنبال آن دستور رفع تحریم‌ها از سوی کشور‌های غربی و همچنین ارائه بسته ضد رکود اقتصادی از سوی دولت، موجب افزایش خوش‌بینی‌ها به بهبود اقتصاد کشور شد. این موارد، عامل تقویت سمت تقاضا و رشد دماسنج بازار سهام در هفته‌های پایانی ماه شد. با این حال، فشار فروش از سوی سودگیران بازار مانع از تداوم روند صعودی شاخص شد. پس از انتشار صورت‌های مالی بیشتر شرکت‌ها، در روزهای اخیر باید منتظر ارزیابی فعالان بازار از عملکرد شرکت‌ها باشیم که بر حرکت بازار اثرگذار است. 



پایان مهر روی میانگین 
در پایان معاملات پنج‌شنبه، هر دلار آمریکا با رشد ماهانه 3/ 1 درصدی به نرخ 3460 تومان معامله شد. میانگین نرخ دلار نیز در این مدت 3460 تومان بوده است. آمار گمرک شهریور به افزایش واردات کشور شهریور نسبت به مرداد اشاره داشت. در نتیجه روند رو به رشد تقاضا و همچنین، افزایش تقاضای آربیتراژی (تفاوت نرخ ارز داخلی با کشور‌های همسایه) از نرخ دلار در بازار تهران حمایت می‌کند. در ادامه اما، تصویب برجام در مجلس و به‌دنبال آن دستور رفع تحریم‌های بین‌المللی از سوی کشورهای غربی و همچنین، تاکید رئیس بانک مرکزی بر یکسان‌سازی نرخ از ابتدای 95، با توجه به فاصله 465 تومانی نرخ دلار آزاد و مبادله‌ای (2995 تومانی) انتظار می‌رود نرخ‌ در این دو بازار تعدیل شود. با این حال، تقاضای موجود در بازار مانع از افت شدید نرخ دلار شده است. 



جهش 3 درصدی سکه در مهر
هر سکه طرح جدید با رشد ماهانه 2/ 3 درصدی به قیمت 942 هزار تومان معامله شد. به‌دنبال رشد قیمتی در بازارهای اثرگذار، قیمت سکه نیز تا سطح 958 هزار تومان رشد داشت. با وجود رشد بیش از 3/ 1 درصدی نرخ دلار و همچنین 4/ 3 درصدی قیمت اونس، واکنش سرد سکه نسبت به تغییرات قیمت بازارهای اثرگذار به خصوص طلا را شاهد هستیم. همچنین، شروع ماه محرم تقاضا در بازار سکه را تحت تاثیر قرار داده که کم‌واکنشی سکه را تشدید کرده است. این موضوع موجب تشکیل حباب منفی 14 هزار تومانی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) در بازار سکه شد. فاصله زیاد قیمت سکه نسبت به ارزش ذاتی اثر عوامل فشار را نیز تعدیل کرده است، در این خصوص، پنج‌شنبه با وجود افت قیمت اونس طلا، سکه با افت اندک هزار تومانی مواجه شد.




بازگشت احتمال افزایش نرخ سود «فد»
اونس طلای جهانی با افت هفتگی 2/ 1 درصدی به قیمت 1164 دلار معامله شد. روز جمعه صعود شاخص دلار، عامل فشار بر قیمت اونس بود. کاهش یورو و همچنین آمار مناسب اقتصاد آمریکا، رشد شاخص دلار و افت نزدیک به 20 دلاری اونس را رقم زد. پیش از آن، کاهش نرخ سود توسط بانک خلق چین (برای چهارمین بار در سال) عامل حمایت از اونس بود. سیاست‌های انبساطی خارج از آمریکا (چین و به احتمال زیاد بانک مرکزی اروپا در ماه دسامبر و همچنین بانک مرکزی ژاپن) اقداماتی برای جلوگیری از رکود اقتصاد جهانی محسوب می‌شوند. این موضوع که یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های اخیر فدرال رزرو عنوان شده بود، در کنار آمار اقتصادی مناسب آمریکا، بار دیگر احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری را تقویت کرد که فشار بر قیمت اونس را تشدید کرد. 



ماه پرنوسان «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد ماهانه  5/ 1 درصدی مواجه شدند. کاهش تقاضای فصلی مسکن با اتمام تابستان بر قیمت «تسه»ها در اولین ماه پاییز فشار وارد کرد. این موضوع در کنار جذابیت مبالغ بیشتر وام صندوق سپرده یکم بانک مسکن، نزول قیمتی این اوراق را تشدید کرد (افت تا سطح 61 هزار تومان). در این میان اما، شناسایی کف قیمتی، با توجه به کمتر بودن نرخ سود نسبت به وام‌ رقیب (سپرده‌گذاری یکساله در صندوق سپرده یکم بانک مسکن) و همچنین دریافت سریع‌تر آنها رشد قیمتی این اوراق را رقم زد. مصوبه جدید شورای پول و اعتبار به افزایش سقف وام با انتشار اوراق جدید اشاره داشت. به نظر می‌رسد بخشی از هزینه وام جدید را بتوان با خرید اوراق قبلی تامین کرد. این موضوع در روزهای آتی نیز می‌تواند از قیمت «تسه»های فعلی حمایت کند. 



فشار شاخص دلار بر نفت

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 6/ 5 درصدی (بیشترین از 17 مرداد) به قیمت 6/ 44 دلار معامله شد. جمعه با صعود شاخص دلار (به دلیل افت ارزش یورو و آمار اقتصادی مناسب آمریکا) قیمت نفت نزولی شد. مازاد عرضه موجود همچنان عامل فشار بر قیمت‌ها است. آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) افزایش 8 میلیون بشکه‌ای حجم ذخایر نفت تجاری را نشان می‌دهد که بخشی از آن به دلیل کاهش تقاضای پالایشگاه‌های این کشور است که نگرانی‌ها از مازاد عرضه را تشدید کرد. در سمت تقاضا، اعلام بانک خلق چین از اتخاذ سیاست انبساطی جدید با اینکه می‌تواند سیگنال افزایش تقاضای نفت باشد، اما برخی تحلیلگران معتقدند بر ضعف اقتصاد این کشور، بیش از انتظارات قبلی تاکید دارند، زیرا نتوانست از قیمت نفت حمایت چندانی کند و نفت WTI همچنان در کانال 40 دلاری مانده است.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها