Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

وضعیت بزرگ‌ترین بندرایران پس ازلغوتحریم‌ها

دوشنبه، 04 آبان 1394 | Article Rating
هرچند بحث توسعه دریامحور از مدت‌ها پیش مطرح شده و وزیر راه و شهرسازی نیز در طول دو سال ابتدایی دولت یازدهم بارها بر آن تاکید کرده، اما محدودیت منابع اعتباری سرمایه‌گذاران داخلی در طول این مدت باعث شده این فرهنگ و برنامه‌های توسعه‌محور منوط به آن چندان عملیاتی نشود.

هرچند طرح‌های توسعه جداگانه‌ای در بنادر رجایی، چابهار، امیرآباد و دیگر بنادر کشور از مدت‌ها قبل کلید خورده و رو به تداوم دارد، اما به نظر می‌رسد با روشن‌شدن چشم‌انداز اقتصاد ایران در فضای پس از تحریم خواهد بود که می‌توان امید داشت فضای توسعه قوی در آن اجرایی شود.

به گزارش استیل ایران به نقل از ایسنا، بندر چابهار در طول ماه‌های گذشته میزبان قابل توجهی از شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذار در این عرصه بوده که بناست در آینده نزدیک کار خود را با مشارکت طرف‌های ایرانی آغاز کند.


در کنار آن بندر شهید رجایی که در طول سال‌های گذشته به عنوان اصلی‌ترین بندر اقتصادی ایران شناخته شده نیز قدم های خود را برای توسعه برداشته است.

با لغو تحریم‌های شرکت اپراتور در بندر شهید رجایی از چند ماه قبل بار دیگر امکان پهلوگرفتن لاینر‌های بین‌المللی در این بندر فراهم شد و صرف این موضوع طرح توسعه بندر شهید رجایی را سرعت بخشید.

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، بندر شهید رجایی در حال حاضر 90 درصد از راه پیشرفت خود در فاز دوم توسعه را پشت سر گذاشته و حتی نخستین مراحل از فاز سوم این بندر نیز در حال پیگیری است.

براین اساس قرار‌گاه خاتم‌الانبیا 25 درصد ابتدای فاز سوم بندر شهید رجایی را اجرایی خواهد کرد تا در آینده تکلیف دیگر حوزه‌ها نیز مشخص شود.

همچنین لغو تحریم‌ها و بهبود یافتن جایگاه بین‌المللی کشور باعث شده که از یکسو مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی با سرعت بیشتری پیگیری شود و البته تلاش برای وارد کردن تجهیزات مورد نیاز برای فازهای توسعه بندر شهید رجایی با موفقیت بیشتری همراه باشد، هرچند تا زمان لغو قطعی تحریم‌ها هنوز چند هفته‌ای زمان باقی‌مانده اما به نظر می‌رسد تاثیرات ابتدایی آن از هم‌اکنون در فضای اقتصادی کشور قابل مشاهده است و در این بین بنادر ایران به عنوان نخستین مرکز اتصال‌دهنده کشور به اقتصاد بین‌المللی خود را آماده بهره‌برداری حداکثری از آن کرده‌اند. 


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها