Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

جلوگیری از افزایش ۱۷ درصدی جمعیت پایتخت

ﺳﻪشنبه، 04 شهریور 1393 | Article Rating
دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با اشاره به جلسه امروز با شهردار تهران از اصلاح سه بند دستورالعمل هشت بندی طرح تفصیلی تهران خبر داد و گفت: با این اقدام از اضافه شدن ۱۷ درصد به جمعیت تهران جلوگیری می شود.

پیروز حناچی در نشست خبری اظهار کرد: طرح جامع در سال 86 تصویب شد و طرح تفصیلی برای عملیاتی شدن این طرح اجرا شد، اما این دو طرح دو مسیر هم جهت ندارند.

وی با بیان این که برخی مصوبات طرح تفصیلی مراحل تخصصی و کارشناسی را پشت سر نگذاشته است، بیان کرد: یکی از مصوبات یک طبقه یا دو طبقه به فضای تهران اضافه کرده است که تلاش شد با جلسه این موضوع بررسی شود. در این راستا صبح امروز جلسه ای با شهردار تهران برگزار شد و از دستورالعمل 8 بندی در سه بند به نتیجه رسیدیم و برای بقیه بندها چالش جدی نداریم.

وی با بیان اینکه مقرر شد بخش دوم در جلسه بعدی شورا مورد بحث قرار گیرد، ادامه داد: نمی توانیم از ذخائر تهران بدون نگهداری از آینده بهره برداری کنیم و باید تصمیماتی در مقایس محلی و کلان اتخاذ تا این معضل را از کلانشهرها دور کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که مجموعه شهری تهران با حدود 21 مساحت کشور 30 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: سیاست های دبیرخانه  سیاست های عدم تمرکز است و این برنامه با اجبار محقق نمی شود و نمی توانیم با زور کسی را از شهر بیرون کنیم. با سیاست زندگی ارزانتر می توانیم تمرکز را از شهر دور کنیم.

وی با تاکید بر این که باید قطب های رقیب راه اندازی شود، گفت: در ایران این برنامه صورت گرفته امام برنامه ریزی نشده است. کرج 40 هزار نفری دهه 30 به دومین کلانشهر ایران تبدیل شده است. این کار بر اساس برنامه انجام نشده و سیاست های ما در اجرا دچار تناقض بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تلاش می کنیم در خصوص تهران در مقیاس مرکز تهران و حریم بردارها را هم جهت کنیم. در این رابطه چند گزارش در هیات وزیران مطرح شده است.

حناچی با بیان این که دولت کمیسیون تهران و کلانشهرها را برای این موضوع تشکیل داده است، گفت: این کمیسیون با سایر کمیسیون های دولت متفاوت است چراکه سایر کمیسیون ها منتظر ارجاع کار هستند اما کمیسیون مذکور منتظر ارجاع کار از بقیه نمی ماند و تصمیم سازی می کند تا گپ بین کلانشهرها و دولت را برطرف کند.

به گفته وی، اعضای کمیسیون زیربنایی، شهرداری تهران، وزارت کار و وزارت ورزش عضو کمیسیون "تهران و کلانشهرها" هستند که پیشنهاد عضویت وزارت اقتصاد نیز در این کمیته به دولت ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: جابجایی پهنه ها در طرح تفصیلی شهر تهران موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود. بسیاری ناهنجاری های شهر و ساختمان سازی های نامناسب ناشی از این جابجایی هاست که یا کمیسیون ماده پنج را دارند یا این که از محل تغییرات پهنه ها ساختمان های متعددی ساخته شده اند.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: جهت گیری ما به سمت کاهش جمعیت است. سه بند مذکور 17 درصد به جمعیت پیش بینی تهران اضافه می کرد. مصوبه مذکور طبقات یک طبقه به دو، دو طبقه به سه و سه طبقه را به چهار طبقه تبدیل می کرد.

حناچی در خصوص بافت های فرسوده اظهار کرد: نوسازی بافت های ضوابط خاص خودش را یعنی ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری دارد که البته  دبیرخانه به دنبال ضوابط جدیدی است که سه شاخص مذکور فقط ملاک نوسازی بافت های فرسوده نباشد.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها