Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

کاهش بهای نفت در بودجه کشورهای اوپک

یکشنبه، 28 دی 1393 | Article Rating
در شرایطی که ایران بودجه خود را با در نظر گرفتن قیمت نفت 72 دلار در هر بشکه تدوین کرده است، موضوع برآورد قیمت نفت برای سال آینده به موضوع مورد بحث در بین مقامات دیگر کشورهای جهان تبدیل شده است. این موضوع به‌ویژه برای صادرکنندگان نفت که بخش اعظم بودجه آنها از منابع نفتی تامین می‌شود، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. 
 نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، اعلام کرده است که بودجه سال 2015 این کشور بر اساس نفت 60 دلاری تنظیم می‌شود. ونزوئلا معمولا در برنامه‌ریزی بودجه قیمت نفت را کمتر از قیمت بازار در نظر می‌گیرد تا برای هزینه کردن با محدودیت بودجه‌ای کمتری مواجه شود. برنامه بودجه سال 2014 این کشور عضو اوپک هم براساس نفت 60 دلاری تنظیم شده بود. این در شرایطی است که یک منبع آگاه صنعت انرژی قطر به خبرگزاری رویترز اعلام کرده‌است این کشور بودجه سال مالی جدید را که از ماه آوریل آغاز می‌شود براساس نفت 45 دلار تنظیم خواهد کرد. پیش‌تر نفت 65 دلاری برای بودجه درنظر گرفته شده بود. این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، گفت: «بودجه امسال براساس نفت 45 دلار خواهد بود. این اقدام محافظه‌کارانه است و به حفظ رشد اقتصادی کمک خواهد کرد.» در نظر گرفتن قیمت 45 دلار برای نفت در بودجه به این معنی نیست که قطر انتظار دارد در کل سال 2015 قیمت در این سطح بماند. این در شرایطی است که امیر قطر در سخنرانی خود در ماه نوامبر اعلام کرد اقتصاد این کشور از کاهش قیمت نفت لطمه نخواهد دید، زیرا بودجه براساس پیش‌بینی محتاطانه از قیمت نفت تعیین خواهد شد.  سال مالی جدید کویت هم از ماه آوریل آغاز می‌شود و این کشور درآمدهای نفتی را در بودجه جدیدی براساس نفت 45 دلاری محاسبه می‌کند. در بودجه فعلی قیمت نفت بشکه‌ای 75 دلار درنظر گرفته شده است. درآمدهای نفتی 94 درصد از درآمدهای دولت کویت را تشکیل می‌دهد. این کشور عضو اوپک در 15 سال گذشته مازاد بودجه ثبت کرده است، اما مقامات و قانون‌گذاران هشدار می‌دهند اگر قیمت نفت افزایش نیابد، در سال مالی جدید کسری بودجه رقم خواهد خورد.  در بودجه سال 2015 نیجریه، قیمت هر بشکه نفت 65 دلار پیش‌بینی شده است، اما بسیاری از منتقدان دولت بر این باورند که این رقم بسیار غیرواقع بینانه است و با شرایط فعلی بازار سازگاری ندارد. پیش از این دولت نیجریه بودجه خود را بر اساس قیمت هر بشکه نفت 75 دلار نوشته بود و به پارلمان ارائه کرده بود، اما روند نزولی قیمت‌های جهانی موجب شد که دولت این رقم را به 65 دلار در هر بشکه اصلاح کند. 
وزیر دارایی روسیه نیز اعلام کرده است که کشورش نفت 60 دلاری را در بودجه سال 2015 خود در نظر خواهد گرفت. علاوه بر این نرخ مبادله روبل در برابر هر دلار نیز 51 در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این روسیه اعلام کرده است که اگر قیمت نفت در سال 2017 برابر با 70 دلار در هر بشکه باشد، این کشور به مازاد بودجه دست خواهد یافت.

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، عربستان سعودی از انتشار قیمت نفتی که برای محاسبه بودجه سالانه در نظر گرفته، خودداری کرده است. گرچه، تحلیلگران اعتقاد دارندکه قیمت نفت درنظر گرفته شده در بودجه، رقمی بین 55 تا 63 دلار باشد. این در حالی است که وزیر دارایی عربستان سعودی، ابراهیم العساف، اعلام کرد که اختلاف نظر زیادی در مورد اینکه چه زمانی قیمت نفت دوباره رو به افزایش می‌گذارد در زمان بررسی بودجه وجود داشت. در سال‌های گذشته، سعودی بودجه خود را بر مبنای قیمت نفتی کمتر از آنچه که واقعا وجود داشت، می‌گذاشت، در حالی که در مصاحبه تلویزیونی با العربیه، العساف اعلام کرد که «در بودجه سال آینده، قیمت نفت متناسب با میانگین قیمت نفت در حال حاضر (دسامبر 2014) در نظر گرفته شده است.»




ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها