Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

احیای احتمالی شرکت کشتیرانی ایران و هند در پی توافق هسته‌ای

دوشنبه، 17 فروردین 1394 | Article Rating

سخنگوی شرکت کشتیرانی هند اعلام کرد در پی توافق هسته ای ایران و ۵+۱ ممکن است شرکت مشترک کشتیرانی ایران و هند دوباره احیا شود.

به گزارش استیل ایران به نقل از تسنیم از پایگاه خبری لایو مینت، پس از دستیابی ایران و 6 قدرت جهانی به تفاهم هسته ای که منجر به لغو تحریم ها خواهد شد، شرکت مشترک کشتیرانی بین ایران و هند که به مدت 4 دهه نفت خام به هند حمل می کرد و تحریم های غرب موجب توقف فعالیت های آن شد، می تواند مجددا احیا شود.
چهارچوب تفاهم مشترک بین ایران و گروه 1+5 روز دوم آوریل به دست آمد، یعنی دقیقا 2 سال پس از آنکه کمیته امور اقتصادی کابینه هند تصمیم به انحلال شرکت کشتیرانی ایران و هند گرفت. این شرکت متعلق به شرکت کشتیرانی هند و خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود.
سخنگوی شرکت کشتیرانی هند در این باره گفت: «با تغییر اوضاع  و احوال، هر چیزی ممکن است.» وی با بیان اینکه این مسئله به تصمیم گیری دولت هند بستگی دارد افزود: «دولت هند باید تصمیم بگیرد که آیا تصمیم قبلی خود در مورد انحلال این شرکت را ملغی کند یا نه.»
اگر این شرکت کشتیرانی مجددا احیا شود، به سود هند و ایران خواهد بود. شرکت کشتیرانی هند 49 درصد سهام این شرکت را که در مارس 1975 ایجاد شد در اختیار داشت. این شرکت دارای تانکرهای حمل نفت بود.
اما ایران که تمایلی برای انحلال این شرکت نداشت، و مایل به ادامه فعالیت این شرکت با یا بدون شرکت کشتیرانی هند بود، از این شرکت هندی خواست تا پیشنهاد فروش سهم خود به شرکت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را بررسی نماید. اما فرآیند ارزش گذاری سهام شرکت کشتیرانی هند برای واگذاری به شرکت ایرانی هنوز نهایی نشده است.
سخنگوی شرکت کشتیرانی هند در ادامه گفت: «اکنون که با تفاهم ایران و کشورهای غربی، شرایط به کلی تغییر کرده، ما در حال بررسی شرایط (جدید) هستیم.»
آرون کومار گوپتا، رئیس و مدیرعامل شرکت کشتیرانی هند گفت: «خاتمه دادن به یک همکاری مشترک یک فرآیند دردآور است. تنها دلیلی که ما تصمیم به اتمام فعالیت آن گرفتیم تحریم های غرب بود.»
سخنگوی این شرکت افزود: «شرکت کشتیرانی ایران و هند یک شرکت با عملکرد موفق بود و به صورت منظم به ما سود پرداخت می کرد. کابینه تنها به این دلیل تصمیم به انحلال آن گرفت که تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا فعالیت آن را دشوار ساخته بود.»

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها