Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

کاهش نرخ سود بانکی و خروج از رکود اقتصادی

شنبه، 11 مهر 1394 | Article Rating
یک کارشناس پولی و بانکی با تاکید بر اینکه دولت مسیر درستی را مبنی بر کاهش نرخ سود در جهت خروج از رکود شناسایی کرده اما کمی دیر در راه گام برداشته است،گفت: کاهش نرخ سود سپرده بانکی روش بسیار درستی است و این عاملی خواهد بود تا سرمایه به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی حرکت کند.

نرخ سود سپرده بانکی در بهار سالجاری بعد از بررسی‌های دقیق دو درصد کاهش یافت، دو درصدی که به واسطه کاهش نرخ تورم و دیگر مولفه‌های تاثیرگذار بر این مهم کاهش یافت، در بحث کاهش نرخ سپرده بانکی مسوولان اقتصادی دولت با نگاه کاهش تورم و خروج از رکود به سمت کاهش نرخ سود سپرده بانکی حرکت کردند حرکتی که بارهای اعلام شده به واسطه کاهش نرخ تورم صورت گرفته است.

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادنیوز،روز گذشته  وزیر اقتصاد  از بررسی کاهش نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار خبر داد و گویا بازهم قرار است دولت کاهش نرخ سود بانکی را عملی کند. البته این موضوع جدید نیست چراکه پیش از این دولت وعده داده بود که نرخ سود را مرحله به مرحله کاهش خواهد داد. اما نگرانی از ادامه دار شدن روند کاهش تورم باعث شد تا در پنج کاه گذشته خبر چندانی در باره کاهش نرخ سود بانکی مطرح نشود. 


در این رابطه یک کارشناس بازار پولی و بانکی معتقد است: دولت مسیر درستی را در راستای کاهش نرخ سود بانکی در جهت خروج از رکود اقتصادی شناسایی کرده اما کمی دیر در این راه گام برداشته است.

 او بیان کرد: کاهش نرخ سود سپرده بانکی روش بسیار درستی است و این عاملی خواهد بود تا سرمایه به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی حرکت کند.

کاظم دوست‌حسینی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز با بیان این که افزایش نرخ سود بانکی در گذشته کار اشتباهی بود، اظهار کرد: هرچه سیاست‌های پولی به گرانی اقتصاد دامن بزند، موجب افزایش تورم خواهد شد، اشتباه دولت‌ها بر آن است که نرخ سود بانکی را تابعی از تورم می‌دانند بلکه تورم تابع نرخ سود سپرده بانکی است.

او ادامه داد: اقتصاد کشور درگیر مشکلی است که در آن زمانی که سود بدون ریسک تضمین شده بالا باشد،‌ تولید و فعالیت‌های اقتصادی پرزحمت توجیح نخواهد داشت، افزایش سود بانکی تا به امروز باعث شده منابع اقتصادی و پولی کشور به سمت فعالیت‌های غیرمولد حرکت کند که کاهش نرخ سود سپرده انگیزه‌ای در فعالیت‌های مولد ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: در یکسال گذشته بانک‌ها در حدود 150 هزار میلیارد تومان سود پرداخت کرده‌اند که این موضوع نشان از گرایش بسیار زیاد به سمت سپرده بانکی دارد، بهترین جایگزین برای افراد صاحب سرمایه در حال حاضر سپرده در بانک‌ها و دریافت سودهای 20 تا 22 درصد است.

این کارشناس بازار پولی و بانکی با اشاره به این که فشار پرداخت سود بر بانک‌ها و در نهایت بر دولت است، خاطرنشان کرد: در راستای پرداخت سود به صاحبان سپرده، میزان قابل توجهی اسکنانس چاپ شده یا تورم و حجم فعالیت‌های غیرمولد افزایش می‌یابد.

او با تاکید بر این که باید زود تر از این‌ها دولت به فکر کاهش نرخ سپرده بانکی بود، گفت: باید دولت به سمت ثبات نرخ برابری ریال و ارزهای‌های دیگر حرکت کند، این گفته در حالی بیان می‌شود که اگر نرخ ارز گران می‌شود ایرادی ندارد مهم آن است که نرخ ارز تا مدت قابل توجهی ثابت باشد.

دوست‌حسینی ادامه داد: از دیگر مشکلی که اقتصاد کشور با آن درگیر است می‌توان به کمبود اوراق بدهی شرکت‌ها اشاره کرد، زمانی که شرکت‌ها به دنبال تامین منابع هستند به بانک‌ها مراجعه می‌کنند و این در حالی است که از طریق بازار سرمایه می‌توان این تامین سرمایه را انجام داد.

وی با بیان این که 60 تا 70 میلیارد دلار واردات کشور است، افزود: اگر 10 درصد از میزان واردات کشور داخلی سازی شود، ایجاد اشتغال قابل توجهی در کشور در کنار خروج از رکود ایجاد خواهد شد.

او با تاکید بر این که دولت مسیر درست را شناسایی کرده اما کمی دیر بوده است، گفت: کاهش انگیزه سپرده‌گذاری در بانک‌ها سرمایه و پول را به سمت دیگر بازارها سوق می‌دهد اما باید توجه داشت که اگر از این طریق به دنبال ایجاد انگیزه کاذب در بازارهای موازی باشیم، در جهت توسعه اقتصادی گامی برداشته نشده است. 


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها