Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

تجارت خارجی در مرز ٥٠میلیارد دلاری

دوشنبه، 07 مهر 1393 | Article Rating
تجارت خارجی با شرکای خارجی در نیمه نخست سال جاری از ٤٩میلیارد دلار گذشت. بر اساس گزارش‌های گمرک، در ٦ ماه نخست سال جاری تجارت خارجی ایران با پشت‌سر گذاشتن رقم ٤٩میلیارد و ٦٩٠میلیون دلار نسبت به سال گذشته رشد بیش از ١٠میلیارد دلار را تجربه کرده است. در این میان سهم صادرات ٢٣میلیارد و ٦٦٩میلیون دلار و سهم واردات ٢٦میلیارد و ٢١میلیون دلار اعلام شده است.
بر این اساس در شهریور ماه سال جاری، ٧میلیون و ٥٣٠هزار تن کالا به ارزش ٤میلیارد و ٣٠میلیون دلار صادر و ٣میلیون و ١٦٧هزار تن کالا به ارزش ٤میلیارد و ٤٠میلیون دلار وارد کشور شده است. به این ترتیب صادرات در ششمین ماه سال از نظر وزنی تقریبا دو برابر واردات بوده، اما از نظر ارزش دلاری صادرات و واردات تقریبا با هم برابری کرده‌اند. بر اساس آمار ٦ماهه نیز می‌توان گفت صادرات از نظر وزنی ٥/٢ برابر واردات بوده اما از نظر ارزش دلاری واردات حدود٤/٢ میلیارد دلار  از صادرات بیشتر بوده است.

بررسی وضعیت صادرات
بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک، در ٦ماه نخست سال جاری ٤٧میلیون و ٨٩٦هزارتن کالا به ارزش ٢٣میلیارد و ٦٦٩میلیون دلار صادر شده که از نظر وزنی با رشد ١٠/١٠ درصدی و از نظر ارزش دلاری با رشد ٠٥/٢٢ درصدی همراه بوده است. این در حالی است که در این مدت میزان صادرات از نظر وزنی ١٠ میلیون و ٥٧٩هزار تن و از نظر ارزش ٤میلیارد و ٢٧٥میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
بر این اساس، اقلام عمده صادرات در این مدت شامل پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ٨میلیون دلار و سهم ارزشی ٨٧/٥درصد، متانول به ارزش ٨١٧میلیون دلار و سهم ارزشی ٧٦/٤درصد و بوتان مایع‌شده به ارزش ٧٣٠میلیون دلار و سهم ارزشی ٢٥/٤درصد بوده است. بر این اساس، صادرات ٩میلیون و ٢٣٣هزار تن میعانات گازی به ارزش ٦میلیارد و ٥١٤میلیون دلار با رشد ٨٤/٩٧درصدی در وزن و رشد ٨٠/٥٧درصدی از نظر ارزش دلاری همراه بوده است. همچنین صادرات ٨میلیون و ٥٥٣هزار تن محصولات پتروشیمی به ارزش ٦میلیارد و ٧٢١میلیون دلار، رشد ٠٤/١١درصدی را از نظر وزنی و رشد ٠٢/٢٢درصدی را از نظر ارزش دلاری تجربه کرده است. صادرات ٣٠میلیون و ١١١هزار تن سایر کالاها شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدنی، فرش و صنایع دستی به ارزش ١٠میلیارد و ٤٣٥میلیون دلار با کاهش ٢٩/٣درصدی در وزن و رشد ٩٣/٦درصدی در ارزش دلاری همراه بوده است.
عمده مقاصد صادراتی ایران در نیمه نخست سال جاری کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند بوده است. در نیمه نخست سال جاری، ١٤میلیون و ٤٤٩هزار تن کالا به ارزش ٤ میلیارد و ٥٧٥میلیون دلار به کشور چین، ٧میلیون و ٦٥٨هزار تن کالا به ارزش ٢ میلیارد و ٧٧٢میلیون دلار به کشور عراق، ٣میلیون و ٣٢هزار تن کالا به ارزش ٢ میلیارد و ٣٢٩میلیون دلار به امارات متحده عربی، یک میلیون و ٤٥٣هزار تن محصول غیرنفتی به ارزش یک میلیارد و ٢٣٨میلیون دلار به کشور افغانستان و ٢ میلیون و ١٧٢هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ١٢٨میلیون دلار به کشور هند صادر شده است.
بر این اساس، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ٤٤٤دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ٩٨/١٢درصدی در ارزش دلاری داشته است.

واردات اوج می‌گیرد
بر اساس آمار ٦ماهه منتهی به شهریور گمرک، ١٩میلیون و ٥٨٨هزار تن کالا به ارزش ٢٦میلیارد و ٢١میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ١٦/٤٦درصدی در وزن و رشد ٥٤/٢٩درصدی در ارزش دلاری همراه بوده است. بر این اساس، عمده اقلام وارداتی در این مدت شامل گندم به ارزش یک میلیارد و ٢٨٦میلیون دلار و سهم ارزشی ٩٤/٤درصد، وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون‌سوز تناوبی جرقه‌ای- احتراقی (با حجم سیلندر بیش از ١٥٠٠سانتی‌مترمکعب اما از ٣٠٠٠سانتی‌متر مکعب بیشتر نباشد)، به ارزش ٩٤٧میلیون دلار و سهم ارزشی ٦٤/٣درصد، برنج به ارزش ٨٢٧میلیون دلار و سهم ارزشی ١٨/٣درصد، ذرت به ارزش ٧١٠میلیون دلار و سهم ارزشی ٧٣/٢درصد و کنجاله به ارزش ٦٣١میلیون دلار و سهم ارزشی ٤٣/٢درصد بوده است.
در این مدت امارات متحده عربی، چین، هند، جمهوری کره و ترکیه مهم‌ترین کشورهای مبدأ کالاهای وارداتی به ایران بوده‌اند. در نیمه نخست سال جاری، ٤میلیون و ٥١٧هزار تن کالا از کشور امارات متحده عربی به ارزش ٦میلیارد و ٥٤٤میلیون دلار وارد ایران شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ٩١/٩٠ درصدی در وزن و رشد ٢٠/٦٠درصدی در ارزش دلاری همراه بوده است. در این مدت، واردات از کشور چین به عنوان دومین مبدأ کالاهای وارداتی ایران ٢میلیون و ٥٢٧هزار تن به ارزش ٥میلیارد و ٨٩٦میلیون دلار بوده که ٤٤/٥٣درصد از نظر وزن و ٤٨/٦١درصد از نظر ارزش دلاری افزایش داشته است. یک میلیون و ٨٢٩هزار تن کالا به ارزش ٢ میلیارد و ١١میلیون دلار از کشور هند وارد ایران شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ٥٧/١٤درصدی در وزن و رشد ٧٥/٢درصدی از نظر ارزش دلاری همراه بوده است. همچنین ٦٣٨هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ٩٨٤میلیون دلار از جمهوری کره و یک میلیون و ٦٠٧هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ٩٠٠میلیون دلار از کشور ترکیه وارد ایران شده است. در این مدت متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ١٣٢٨دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ٤١/١١ درصدی در ارزش دلاری داشته است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها