Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
پذیرش گندله و کنسانتره در بورس کالا در راستای توازن در زنجیره فولاد و تعیین قیمت ها به صورت شفاف است
 

پذیرش گندله و کنسانتره در بورس کالا در راستای توازن در زنجیره فولاد و تعیین قیمت ها به صورت شفاف است

دوشنبه، 07 اسفند 1396 | Article Rating

کنفرانس خبری بورس کالای ایران برگزار شد و موضوعات متنوعی در آن مطرح گردید که از جمله این موارد می توان به ارائه گزارشی از معاملات 11 ماهه بورس کالا تا سوالاتی پیرامون زنجیره فولاد و ابزارهای مالی این شرکت برای توسعه صنعت فولاد اشاره کرد.


دکتر حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در کنفرانسی خبری با بیان اینکه در برهه ای شاهد بودیم که سرمایه گذاری در صنایع بالادستی فولاد در حال کاهش بوده و از طرفی صنایع فولادی به دلیل منابع مالی که کسب می کردند به سمت تملک معادن می رفتند، گفت: این دو عامل به نفع زنجیره فولاد نبوده و طبق توافق مقرر شد معاملات کنسانتره و گندله نیز در بورس کالا صورت گیرد تا دیگر شاهد قیمت های بازاری در برخی از حلقه های زنجیره و نرخ های سوبسیدی در برخی دیگر از حلقه ها نباشیم.

دکتر سلطانی نژاد در این کنفرانس خبری اظهار داشت: قرار است از این پس قیمت گذاری طبق سازوکار بازار صورت گیرد و قطعا این عرضه ها منجر به افزایش شدید قیمت ها نخواهد شد پس این موضوع جای نگرانی برای صنایع پایین دستی فولاد نخواهد بود بلکه شفافیتی در بازار ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد: میزان عرضه نیز مشخص شده است؛ بدین شیوه که آن مقداری که بین مجتمعی نبوده عرضه خواهد شد یعنی محصولی که در زنجیره ارزش کارخانه ها مصرف نمی شود و مازاد وجود دارد در فرایند عرضه بورس قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تصور بر آن است که عدم توازنی که در زنجیره فولاد وجود دارد با  قیمت گذاری و تخصیص مواد اولیه فولاد در بورس کالا مرتفع شود و حتی اگر بحث واردات مواد اولیه مطرح شود واردات از طریق بورس کالا می تواند صورت گیرد و ما این آمادگی را داریم. لذا صرفا به دلیل ایجاد توازن در زنجیره فولاد این عرضه ها صورت خواهد گرفت.

دکتر سلطانی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار  چیلان  نیز درخصوص معاملات تهاتری و سازوکار آن گفت: معاملات تهاتری در زنجیره فولاد ایران تاکنون به گونه ای بود که عدم شفافیتی به وجود می آورد ضمن آنکه برخی اعتراضات درخصوص نحوه دریافت اصل پول نیز مطرح می گردد. در بورس کالا شرایطی فراهم خواهد شد که معاملات تهاتری در فضای شفاف و مبتنی بر رقابت صورت گیرد. مدل تهاتر نیز چنین خواهد بود که اشخاص بدهکار درمقابل افراد طلبکاران قرار گیرند و این چندگانه بودن بدهکاران و طلبکاران باعث شکل گیری یک بازار خواهد شد. مدل ها طراحی شده و امیدواریم بتوانم آنرا عملیاتی و اجرایی نماییم.

وی در مورد قیمت گذاری محصولات گندله و مواد اولیه تولید فولاد هم اظهار داشت: قیمت پایه عرضه این محصولات قطعا بر مبنای درصدی از قیمت های کشف شده در مورد محصولات نهایی در بورس در نظر گرفته خواهد شد و بر مبنای آن رقابت شکل خواهد گرفت.

سلطانی نژاد همچنین اشاره ای به عملکرد ۱۱ ماهه بورس کالا، راهکارها و برنامه های بورس کالای ایران در سال ۹۶ نیز اشاره ای داشت و گفت: بورس کالای ایران در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۹۶، سهم ۴۸ درصدی از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را به خود اختصاص داده و با ارزش معاملات ۸۷۹ هزار میلیارد ریالی، رتبه اول را در بین سایر بورس ها کسب کرده است.

وی به آمار معاملات بورس کالای ایران در ۱۱ ماهه سال ۹۶ نیز اشاره کرد و افزود: ارزش کل معاملات بورس کالای ایران در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد افزایش پیدا کرده و به بیش از یک میلیون و ۳۵ هزار میلیارد ریال بالغ شده که در ۱۱ ماهه سال جاری بالاترین رکورد تاریخی ارزش کل معاملات بورس کالای ایران رقم خورده است. در این مدت ۲۴ میلیون و ۱۳۱ هزار تن محصول به ارزش ۴۴۶ هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفته است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴ درصدی در حجم و ۳۳ درصدی در ارزش معاملات را نشان می دهد. همچنین جمع معاملات بازار مشتقه بورس کالای ایران با افزایش ۲۷ درصدی حجم و ۶۱ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است؛ به طوری که بیش از ۳ میلیون و ۸۱۷ هزار قرارداد به ارزش ۵۷۹ هزار و ۱۴۳ میلیارد ریال در این بازار داد و ستد شده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به حوزه محصولات صنعتی اشاره کرد و گفت: سهم ۴۱ درصدی معاملات محصولات صنعتی و معدنی از کل ارزش معاملات فیزیکی در یازده ماهه سال ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سهم ۷۵ درصدی معاملات سلف در حوزه محصولات صنعتی و معدنی در یازده ماه ابتدایی سال، تکمیل شدن محصولات زنجیره فولاد با پذیرش گندله و کنسانتره سنگ آهن برای عرضه در تالار داخلی، رایزنی و تصمیم سازی در خصوص مصوبه شورای رقابت در مورد الزام همه تولید کنندگان فولادی به عرضه ورق گرم در بورس کالا و آغاز معاملات سنگ آهن در تالار داخلی از مهم ترین اقدامات این بخش بوده است. آمارهای معاملات این بخش هم حاکی از آن است که در ۱۱ ماهه امسال ۷ میلیون و ۹۱۱ هزار تن انواع محصولات صنعتی و معدنی در تالار صنعتی و معدنی بورس کالا اتفاق افتاده که البته از لحاظ حجم افت ۹ درصدی داشت که عامل این کاهش، افت معاملات سنگ آهن به دلیل نوسانات قیمت آن بود. البته ارزش معاملات در این مدت رشد ۲۹ درصدی داشت و به ۱۸۲ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال بالغ گردیده است.

وی ادامه داد: همچنین بورس کالا در سال جاری پذیرش اوراق سلف موازی استاندارد جدیدی را در راستای کمک به تأمین مالی بخش های اقتصادی مختلف انجام داده که در این راستا اوراق سلف موازی خودرو سراتو شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا، کلاف گرم نوردیده شرکت فولاد مبارکه اصفهان، تیر آهن ۱۴ شرکت ذوب آهن اصفهان، قیر شرکت نفت پاسارگاد، پلی استایرن انبساطی نسوز شرکت توسعه صنایع پتروشیمی انتخاب، پلی اتیلن سنگین ۷۰۰F شرکت پتروشیمی ایلام و سیمان شرکت سیمان خوزستان پذیرش شده اند.

سلطانی نژاد در خاتمه نیز برنامه های آتی بورس کالا را چنین برشمرد و گفت: تهیه سازوکار بازار معاملات تهاتری، راه اندازی معاملات حق امتیاز، راه اندازی معاملات اوراق خرید دین، راه اندازی حراج به روش مناقصه، ایجاد امکان تسویه چند مرحله ای، راه اندازی معاملات قرارداد آتی خاص، راه اندازی معاملات کشف پریمیوم ، امکان سنجی راه اندازی معاملات مبتنی بر رویت بر اساس حراج حضوری، راه اندازی سیستم تسویه و مدیریت ریسک لحظه ای مشتریان، توسعه دارایی های پایه قراردادهای آتی، اختیارمعامله، گواهی سپرده کالایی و صندوق های سرمایه گذاری کالایی از مهم ترین برنامه های آتی بورس کالای ایران در سال ۹۷ است.

وی اضافه کرد: همچنین ایجاد بستر معاملات به پشتوانه قبض انبار همراه با بازبینی کلیه فرآیندهای پذیرش انبار و دستورالعمل آن، بهبود نظام مالی شرکت در راستای بهبود کیفیت گزارشگری مالی، راه اندازی سامانه تحویل در راستای کاهش ریسک معاملات و تسهیل فرایندهای داخلی، ایجاد اطمینان برای مشتریان نسبت به وجود بستر امن معاملاتی، راه اندازی سامانه مدیریت ارتباط با مشتریان در راستای افزایش رضایت مشتریان، بهبود و یکپارچه سازی سامانه های پذیرش مشتریان، کالا و انبار در راستای بهبود و تسهیل فرایند پذیرش و افزایش رضایت مشتریان، طراحی و استقرار سامانه ثبت سفارش مشتریان از دیگر برنامه های آینده شرکت است.

گفتنی است، بورس کالا ایران ۲۰ نمایندگی در ایران، ۲ تالار در کیش و اصفهان، ۹۴ انبار، ۲ تالار کارگزاری و ۱۱ تالار اختصاصی دارد.

تصاویر
  • پذیرش گندله و کنسانتره در بورس کالا در راستای توازن در زنجیره فولاد و تعیین قیمت ها به صورت شفاف است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها