Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
چرا انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تشکل برتر کشور شد؟
 

چرا انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تشکل برتر کشور شد؟

دوشنبه، 26 شهریور 1397 | Article Rating

ز حدود 2 سال پیش، پروژه ارزیابی و ظرفیت سنجی تشکل های اقتصادی کشور با الگوبرداری از مدل های بین المللی سنجش عملکرد در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران طراحی و شروع به فعالیت کرد. مبنای قانونی این اقدام نیز ماده 5 قانون بهبود بهبود مستمر محیط کسب‌وکارو تبصره‌های مربوط به آناست که بر این اساس اتاق ایران موظف شده در راستای ساماندهی تشکل‌ها، گام بردارد. در این ماده فراهم شدن زمینه ادغام، شبکه‌سازی، یکپارچه‌سازی و انسجام تشکل‌های موازی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.


براین اساس، ۱۴ شاخص از جمله «تعداد اعضای تشکل‌ها، تعداد کارگروه‌هاو کمیته‌ها و کمیسیون‌های زیرمجموعه هر تشکل، فعالیت‌های آموزش و پژوهشی مربوطه، خدماتی که هر تشکل برای اعضای خود در نظر گرفته است، زمینه‌سازی برای جذب اعضای جدید، داشتن پایگاه اطلاع‌رسانی، اقدامات برای گسترش بازار، ارائه خدمات زیرساختی، بانک اطلاعاتی، تدوین استراتژی، تاثیر تشکل در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور، اشتغال‌زایی مستقیم، برگزاری مجامع و انجام تکالیف قانونی» در ارزیابی تشکل‌ها مورد توجه قرار گرفت و بیش از ۲۰۰ تشکل ملی اقتصادی عضو اتاق بازرگانی ایران، پس از ارزیابی لازم در چهار گروه A تا D سطح بندی شده اند.

نتایج این پروژه که از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام شده است، حاکی از رتبه برتر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ( رتبه A ) در بین تشکل های اقتصادی و ملی کشور است. اهمیت این موفقیت بزرگ زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم فقط ۵ تشکل موفق به کسب این رتبه شده اند!

این ارزیابی بیش از ۱۰۰ متغیر در تشکل های اقتصادی ملی کشور را مورد بررسی قرار داده که سر فصل های آن شامل معیارهای حکمرانی، عضویت، خدمات، تاثیرگذاری بر سیاست ها و تنظیم گری است و انجمن موفق به کسب ۸۲.۱۵ درصد از امتیازات مربوط شده است. به عبارت دیگر بنا به اعلام اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پس از ۱۷ سال فعالیت توام با رشد موفق شده جایگاه “مرجعیت دانشی” در حوزه فولاد را تصاحب کند که بالاترین سکوی تشکلی و فراتر از دارا بودن دبیرخانه حرفه ای و برخورداری از فرآیندهای سازمانی تعریف شده است.

یکی از نکات قابل توجه در گزارش ارزیابی مذکور این است که انجمن در معیار حکمرانی (شیوه اداره) تشکل های اقتصادی که به عنوان سنگ بنا و پیش نیاز ماموریت های هر تشکل مطرح است و در این ارزیابی هم بیشترین امتیاز (۴۰ از ۱۰۰) را به خود اختصاص داده، موفق به کسب ۳۰.۹۸ امتیاز (۷۷ درصد) شده است.

نکته مهم دیگر که یکی از افتخارات انجمن تلقی می شود، کسب امتیاز کامل در شاخص تاثیرگذاری بر سیاست ها است و با توجه به عملکرد گذشته و فعلی، انجمن توانسته صدر صد امتیاز این شاخص را به دست بیاورد. فابل توجه است که فعالیت های رسانه ای انجمن از جمله نظارت و هدایت گروه رسانه ای  چیلان  در این خصوص بسیار تاثیرگذار بوده است.

برخی از مهمترین شاخص ها و امتیازات کسب شده انجمن در این ارزیابی به شرح زیر است :

براساس جمع بندی این ارزیابی، انجمن در شاخص های مربوط به برگزاری به موقع مجامع عمومی، عملکرد هیئت مدیره، شایستگی های دبیر، تشکیل کمیته های تخصصی و ایجاد سیستم های مالی مناسب امتیازات قابل توجهی کسب کرده است. همچنین انجمن در معرفی ظرفیت های اعضاء، برگزاری دوره های آموزشی و جذب اعضاء بالقوه و افزایش نسبت شمول موفق عمل کرده است.

همچنین اتاق بازرگانی ایران به انجمن پیشنهاد داده است تدوین برنامه های راهبردی، ایجاد ساختار سازمانی منعطف و تهیه بانک های اطلاعاتی جامع در اولویت برنامه های بهبود وضعیت انجمن قرار گیرد. همچنین بر اساس این ارزیابی به انجمن توصیه شده که به ارائه خدمات درآمدزا و زیرساختی به همراه انجام طرح های پژوهشی توجه بیشتری داشته باشد.

خلاصه نتایج ارزیابی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خصوص انجمن در زیر آمده است.

تصاویر
  • چرا انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تشکل برتر کشور شد؟
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها