Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

ارز تک‌ نرخی در انتظار ایجاد پیش‌شرط‌ ها

چهارشنبه، 03 آذر 1395 | Article Rating
رئیس‌کل بانک مرکزی بار دیگر مهم‌ترین پیش‌نیاز تک‌نرخی شدن ارز را دسترسی به ارتباطات بانکی بین‌المللی اعلام کرد. وی در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره زمان اجرایی شدن طرح تک‌نرخی شدن ارز گفت:‌ این مورد یکی از جدی‌ترین برنامه‌های بانک مرکزی است و آن قسمت‌هایی که امکان اجرایی شدن داشته به‌تدریج در ماه‌های گذشته انجام شده است.
ولی‌الله سیف ادامه داد: بخش‌های دیگر نیز در شرف انجام است؛ اما برای اعلام رسمی این اقدام، پیش‌نیازهایی لازم است و تا زمانی‌که این پیش‌نیازها حاصل نشود، تک‌نرخی شدن ارز امکان‌پذیر نیست؛ زیرا این موضوع برای بانک مرکزی تعهدآور است.او اظهار کرد: مهم‌ترین پیش‌نیاز، دسترسی به ارتباطات بانکی بین‌المللی در حد نیاز است. اگرچه با اتفاقاتی که در چند ماه اخیر افتاده، روند ارتباطات بانکی ما رو به گسترش است، اما سرعت لازم را نداشته است و امیدواریم ظرف یکی دو ماه آینده به این شرایط دست پیدا کنیم.رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: یکی دیگر از پیش‌نیازهای مهم و ضروری برای اجرایی شدن این طرح، همگام شدن بانک‌های کشورمان با استانداردهای بین المللی است که در این زمینه هم اقدامات خوبی انجام شده است و به‌صورت مرتب، منطبق شدن عملیات بانکی با استانداردهای جهانی را رصد می‌کنیم. او افزود: در مجموع برای عملیاتی شدن این طرح، نباید عجله کرد و برای اجرای مطلوب آن باید به فراهم شدن بستر لازم و تامین پیش‌نیازهای آن دقت داشت.در این خصوص معاون بانک مرکزی نیز تاکید کرد که بانک مرکزی عجله‌ای برای یکسان‌سازی نرخ ارز ندارد و در حال ایجاد پیش‌شرط‌های لازم برای این امر است؛ درحالی‌که گمانه‌زنی‌هایی برای اجرای این طرح تا پایان امسال وجود داشت، اما با اظهارنظرهای اخیر مسوولان بانک مرکزی، به‌نظر می‌رسد یکسان‌سازی نرخ ارز حداقل تا نیمه اول سال آینده به تعویق افتاده است. گفته‌های اخیر مسوولان بانک مرکزی تاکید بر این موضوع دارد که سیاست بانک مرکزی در قبال اجرای این طرح، مبتنی بر جو آرام در فضای اقتصادی کشور و ایجاد کامل پیش‌شرط‌های لازم است که ارتباط بین‌المللی بانک‌ها از مهم‌ترین این پیش‌شرط‌ها است.

به گزارش خبرگزاری فارس، پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در مصاحبه‌ای که با بلومبرگ در حاشیه کنگره بانکداری اروپایی فرانکفورت داشت، اظهار کرد: بانک مرکزی نیاز به پرداختن و حل مشکلاتی که بانک‌های ما دارند را احساس کرده و گام‌های خوبی برداشته شده است.به گفته فعالان اقتصادی، شیوه‌های قدیمی و مبهم، موانع بیشتری برای بانک‌های خارجی که قصد دارند پس از توافق هسته‌ای با ایران همکاری کنند، ایجاد کرده است. بانک‌های اروپایی بزرگ از ترس نقض تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه تهران، برای ازسرگیری فعالیت در ایران همچنان محتاط مانده‌اند و این تردید مشکلاتی را در برنامه‌ها برای رونق بخشیدن به اقتصاد ایجاد کرده است.رضا سلطان‌زاده، یکی از اعضای هیات مدیره بانک خاورمیانه در این باره به بلومبرگ گفت: وام‌دهندگان بزرگ خارجی نسبت به نحوه اداره داخلی بانک‌های ایرانی تردید دارند. سیاستگذاران تدابیر بسیار خوبی را در زمینه میزان سرمایه مناسب و رویه‌های مقابله با ضد پولشویی اتخاذ کرده‌اند و بانک‌ها به سختی تلاش می‌کنند تا مطابق این رویه‌ها عمل کنند. سلطان‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: شماری از وام‌دهندگان کوچک‌تر هم تحت حسابرسی قرار گرفته‌اند تا اعتماد به سیستم احیا شود، اما این مساله برای بانک‌های بزرگ‌تر زمان بیشتری خواهد برد.

به نوشته این گزارش، ایران دو نرخ برای دلار دارد، یکی نرخ رسمی و دیگر نرخ مورد استفاده در بازار. اجرایی شدن توافق هسته‌ای در ماه ژانویه طرح یکسان‌سازی نرخ ارز را به تکاپو انداخت، اما به گفته قربانی، «تک‌نرخی کردن قیمت ارز به صورت بلندمدت و پایدار» نیز نیازمند روابط کارگزاری خوب با بانک‌‌های بزرگ است.او افزود: «ما در حال برداشتن گام‌هایی هستیم و عجله نداریم، ما می‌خواهیم مطمئن شویم که پیش‌شرط‌ها ایجاد شده‌اند.»معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهار کرد: ما اقداماتی انجام داده‌ایم و عجله نداریم. ما می‌خواهیم پیش شرط‌های لازم مهیا شوند.قربانی توضیح داد درحالی‌که ایران مشارکت بانک‌های اروپایی برای احیای اقتصاد خود را لازم می‌داند، روابط کارگزاری خود با 240 بانک کوچک و متوسط را گسترش داده است. این مقام ایرانی در ادامه تصریح کرد: درحالی‌که بانک مرکزی ایران بانک‌های این کشور را به سوی استانداردهای بین المللی سوق می‌دهد، مجلس ایران نیز در حال برداشتن گام‌هایی برای تقویت استقلال این بانک و اختیارات نظارتی آن است. طرح‌های قانون بانک مرکزی و قانون بانکداری «به زودی» به مجلس تقدیم خواهند شد.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها