Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

همگامی ارز و سکه در تعطیلی بازارهای جهانی

ﺳﻪشنبه، 07 دی 1395 | Article Rating

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

تداوم شرایط تعادلی بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد 68 واحدی (08/ 0 درصدی) همراه شد. با تداوم شرایط تعادلی، این بار صف‌های خرید از صف‌های فروش قدرتمندتر بود. با سیگنال‌های مثبت (افزایش نرخ فروش) در گزارش‌های یک ماهه فلزی- معدنی‌ها و شناسایی کف از سوی معامله‌گران، نمادهای «فولاد»و «کگل» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنین «شخارک» با تعدیل مثبت پیش‌بینی سودآوری در گزارش 9 ماهه (رشد 17 درصدی نسبت به گزارش 6 ماهه) سومین نماد اثرگذار بر رشد شاخص بود. با توقف روند صعودی فلزی-معدنی‌ها در ماه دسامبر، این عامل تا حدی در قیمت‌ها پیش‌خور شده است. در گروه خودرویی نیز با توجه به P/ E بالای این گروه روز گذشته نماد «خپارس» بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشت. همچنان توقف نمادهای بانکی، نیمه‌تعطیلی بازارهای جهانی، آینده «برجام» و افزایش نرخ سود دارایی‌های کم‌ریسک‌تر عوامل ابهام در بازار سهام هستند.

 

بازار ارز

صعود دلار در بازار کم‌حجم

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 50 تومانی به نرخ 4125 تومان معامله شد. افزایش نرخ درهم تا سطح 1134 تومانی، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، از نرخ دلار حمایت کرد. در ابتدای معاملات افزایش نرخ درهم تا سطح 1137 تومانی، نرخ دلار را در میانه معاملات به سطح 4140 تومانی رساند. در ادامه افت اندک نرخ درهم و افزایش عرضه از سوی صرافی‌ بانک‌ها بر دلار فشار آورد. از ابتدای دی رشد 4 درصدی نرخ دلار رقم خورده است. با وجود تشدید فضای هیجانی پس از عبور دلار از سطح 4 هزار تومانی، اما همچنان تردید معامله‌گران در پایداری دلار در سطح کنونی، با توجه به کاهش تقاضای ارز تجاری (که در دسامبر اوج می‌گیرد) و چشم‌انداز افزایش عرضه صرافی بانک‌ها، با کاهش قابل توجه حجم معاملات نوسانات دلار را در مسیر صعودی تشدید کرده است.

 

بازار سکه

اهرم دلار برای سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 21 هزار تومانی همراه شد. رشد نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، از قیمت سکه حمایت کرد. با وجود افت نزدیک 200 دلاری اونس طلا در ماه‌های اخیر و نوسان در کف 10 ماهه (1130 دلاری) اما عدم تمایل معامله‌گران به ریزش سکه، در کنار چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی سکه، باعث بی‌واکنشی سکه به اونس طلا شده است. چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا خوش‌بینی‌ها به بازگشت طلا به سطوح پیشین را کمرنگ کرده است. اما با حرکت سکه با دلار، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بالاتر از سطح 70 هزار تومانی تثبیت شده است. با وجود رشد4 درصدی دلار از ابتدای دی، روز گذشته برخورد نرخ درهم به سقف و چشم‌انداز افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها، پایداری دلار در سطوح کنونی در ابهام است.

 

بازار طلای جهانی

حرکت طلا در کف

اونس طلای جهانی، با افت (1/ 0 درصدی) برای هفتمین هفته متوالی، طولانی‌‌ترین روند نزولی از سال 2004 را ثبت کرد. روز گذشته اکثر بازارها به دلیل تعطیلات پایان سال متوقف بودند. همچنان انتظار می‌رود در هفته جاری کاهش قابل توجه حجم معاملات را شاهد باشیم. در هفته‌های اخیر، پیروزی ترامپ با تقویت چشم‌انداز تشدید سیاست‌های مالی آمریکا، با تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا را رقم زد. علاوه بر این با وجود پیش‌خور شدن افزایش نرخ بهره آمریکا به میزان 25/ 0 واحدی در نشست دسامبر، اما چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، 3 بار در سال 2017، حمایت کف 1150 دلاری از اونس طلا را شکست و نوسان طلا را در کانال 1130 دلاری رقم زد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از 17 کارشناس) 6 کارشناس روند صعودی، 7 نفر روند نزولی و 4 کارشناس حرکت خنثی را پیش‌بینی کردند.

 

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در سقف یک ماهه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با رشد 2 درصدی همراه شدند. با تشدید روند صعودی «تسه»ها از ابتدای دی، روز گذشته قیمت اوراق به بالاترین سطح از ابتدای آذر رسید. از ابتدای پاییز با خروج تقاضای فصلی مسکن و کاهش تقاضای اوراق از سوی سازندگان، روند نزولی «تسه»ها آغاز شد و در هفته اول آذر به کف 11 ماهه (سطح 72 هزار تومانی) رسید. چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، بازگشت اندک اوراق را از کف رقم زد. اما در هفته‌های اخیر چشم‌انداز افزایش قیمت مسکن با افزایش هزینه ساخت‌و‌ساز (با افزایش قیمت مصالح، هزینه‌ بیمه و صدور پروانه ساخت) تقویت شده است. بنابراین بخشی از افزایش تقاضای روزهای اخیر را می‌توان به نگرانی‌ها از افزایش قیمت مسکن نسبت داد. اما همچنان با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، این عامل می‌تواند در بلندمدت رکود مسکن را ادامه‌دار کند.

 

بازار نفت

توقف نفت در سقف 17 ماهه

هر بشکه نفت خام آمریکا با ثبت رشد 2/ 2 درصدی، برای پنجمین هفته در شش هفته اخیر صعودی شد. خوش‌بینی‌ها به توافق و سپس توافق میان اعضای اوپک در 30 نوامبر برای کاهش تولیدات به میزان 2/ 1 میلیون بشکه در روز و در ادامه توافق میان اعضای غیراوپک از جمله روسیه، قزاقستان، مکزیک و عمان برای کاهش تولیدات به میزان 585 هزار بشکه در روز، رشد 22 درصدی قیمت نفت را در 2 ماه اخیر رقم زده است. با اینکه همچنان میزان تعهد تولیدکنندگان به توافق، عامل اثرگذار بر قیمت نفت در میان‌مدت است، اما سیگنال‌های تعهد تولیدکنندگان به توافق از جمله اعلام کاهش تولیدات به مشتریان عامل حمایت از قیمت نفت است. با این وجود، سیگنال‌های بازگشت تولیدات شیل، با افزایش تعداد دکل‌ها در 8 هفته متوالی، همچنین چشم‌انداز افزایش تولیدات لیبی و رشد شاخص دلار عوامل فشار بر قیمت نفت هستند.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها