Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

وضعیت انتظار در بازارهای داخلی

یکشنبه، 19 دی 1395 | Article Rating

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.


بازار سهام

تداوم فشار بر شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت 164 واحدی (2/ 0 درصدی) در سطح 78 هزار و 826 واحدی ایستاد و مجددا غلبه فضای اصلاح، فشار فروش را در بازار تشدید کرد. روز گذشته نماد «خکاوه» با توجه به زیان انباشته، افت 21 درصدی را ثبت کرد. نماد «تکشا» نیز پس از بازگشایی با تعدیل منفی سودآوری و پس از رشدهای قابل‌توجه اخیر، با افت 13 درصدی همراه شد. همچنان در شرایط کنونی پیش‌خور شدن خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود سودآوری و رشد انتظارات بیش از واقعیت، عامل فشار بر شاخص است. اما همچنان حمایت حقوقی‌ها از برخی نمادها از جمله «فخوز» و «جم» مانع از افت قابل‌توجه شاخص شد. همچنان احتمال بازگشایی نمادهای متوقف در روزهای اخیر تقویت شده است که می‌تواند شوک منفی به بازار وارد کند. روند قیمت جهانی کالاها نیز می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد.

 

بازار ارز

ابهام در مسیر دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک 2 تومانی به نرخ 3948 تومان معامله شد. در هفته‌های اخیر اظهارات بازارساز با چشم‌انداز افزایش کنترل دولت بر نرخ دلار، با تقویت احتیاط میان معامله‌گران مقاومت سطح 4 هزار تومانی در مقابل رشد دلار را تشدید کرد. همچنین کاهش ارز تقاضای تجاری (با خروج از دسامبر) نیز عامل فشار بر دلار شد اما همچنان رشد ارزش جهانی دلار در هفته‌های اخیر با رشد تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از دلار بود. موضوعی که با رشد نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت درهم و دلار از نرخ دلار حمایت کرد. بنابراین تقابل عوامل نوسانات نرخ دلار را زیر سطح 4 هزار تومانی تشدید کرده است. به این ترتیب روز گذشته نیز نرخ دلار تا سطح 3920 تومانی افت داشت اما شناسایی کف در سطح مزبور افزایش تقاضا را رقم زد.

 

بازار سکه

تثبیت حباب متورم سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 10 هزار تومانی همراه شد. رشد اونس طلای جهانی برای دومین هفته متوالی، در شرایط افت اندک 2 تومانی نرخ دلار عامل حمایت از قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی با چشم‌انداز رشد تقاضای فیزیکی از سوی چین و هند، همچنین تردیدها در مسیر شاخص دلار، اونس طلا روز پنج شنبه به سقف یک ماهه (1183 دلار) رسید. با وجود بازگشت اندک از سطح مزبور اما به نظر می‌رسد سطح 1170 دلاری از اونس طلا حمایت می‌کند. در بازار ارز نیز تقابل عوامل حبس بازه‌ای دلار در سطح 3950 تا 3920 تومانی را در روزهای اخیر رقم زده است اما همچنان به‌دلیل کمرنگ شدن احتمال بازگشت دلار به کف‌های پیشین و عدم تمایل معامله‌گران به ریزش سکه، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه نزدیک 90 هزار تومان است.

 

بازار طلای جهانی

دومین هفته صعود طلا

اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 8/ 1‌درصدی همراه شد. در هفته اخیر افت شاخص دلار از سقف 14 ساله، اونس طلا را روز پنج شنبه به سقف یک ماهه (1183 دلار) رساند. اما آمار مناسب اشتغال آمریکا، رشد نرخ دستمزد سالانه به میزان 9/ 2 درصد، بیشترین رشد از 2009، بازگشت نرخ دلار به روند صعودی را رقم زد. با این وجود افزایش 156 هزار شغل جدید در دسامبر، اندکی کمتر از پیش‌بینی‌ها بود. در صورتجلسه نشست اخیر فدرال‌رزرو با توجه به نامشخص بودن سیاست‌های ترامپ، این عامل ریسکی برای اثرگذاری بر روند افزایش نرخ بهره عنوان شد اما پیش‌تر تقویت چشم‌انداز سه‌بار افزایش نرخ بهره در سال 2017 رشد نرخ دلار را رقم زده بود. همچنان تقویت ریسک‌پذیری عامل فشار بر طلا است اما حمایت سطوح تکنیکال و چشم‌انداز رشد تقاضای فیزیکی از سوی آسیا از اونس طلا حمایت می‌کند.

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت 4/ 0 درصدی همراه شدند. با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود اوراق، نرخ سود واقعی به 8/ 21 درصد رسیده است. همانند روند ماه آذر، در نیمه ابتدایی دی، قیمت «تسه»ها به کف 70 هزار تومانی، کف یک ساله رسیدند. اما در ادامه شناسایی کف قیمتی و افزایش تقاضا، بازگشت اندک اوراق را از سطح مزبور رقم زد. مشاور وزیر راه و شهرسازی، دکتر عبده تبریزی گفت با توجه به رشد قابل‌توجه سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مسکن در سال‌های 90 و 91، در شرایط کنونی شاهد رشد منفی بخش مسکن هستیم اما سیاست‌گذاری‌های کنونی بر مبنای افزایش تقاضای حقیقی و کاهش سفته‌بازی مسکن است. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر تقاضای «تسه»ها است؛ امری که تداوم رکود در سمت عرضه مسکن را نیز رقم زده است.

 

بازار نفت

صعود آرام نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 5/ 0 درصدی برای چهارمین هفته متوالی صعودی شد. خوش‌بینی‌ها به تعهد اعضای اوپک به توافق از قیمت نفت حمایت کرد؛ اما رشد شاخص دلار در کنار چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل و رشد (4 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای یازدهمین هفته متوالی عامل فشار بر قیمت نفت است. منابع آگاه کاهش 486 هزار بشکه‌ای تولید عربستان در ژانویه را اعلام کردند. همچنین چشم‌انداز کاهش تولیدات کویت و ابوظبی نیز خوش‌بینی‌ها به بازگشت تدریجی سمت عرضه و تقاضای نفت به تعادل را تقویت کرده است. با این وجود، نخست‌وزیر عراق، دومین تولیدکننده اوپک اعلام کرد تولیدات منطقه کردنشین این کشور بیش از حد مجاز صادرات بوده است بنابراین میزان تعهد اعضای اوپک به توافق می‌تواند در میان مدت بر قیمت نفت اثرگذار باشد. احتمال تداوم اختلالات عرضه از سوی نیجریه می‌تواند از قیمت نفت حمایت کند.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها