Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

هفت پیشنهاد برای رقابتی کردن صنایع

دوشنبه، 18 بهمن 1395 | Article Rating

اتاق ایران در حال نهایی کردن بسته پیشنهادی بخش خصوصی به دولت در زمینه  تکمیل زنجیره ارزش و رقابت‌پذیر کردن آن است.

در این بسته پیشنهادی برای تکمیل و رقابت‌پذیر کردن زنجیره ارزش صنایع کشور، 7 پیشنهاد اصلی در مسیر بهینه کردن منافع ملی ارائه ‌شده که شامل موارد زیر است: 1- معافیت مالیاتی صادرات مواد پایه پتروشیمی، پالایشی و فلزات پایه حذف شود. 2- مالیات ارزش‌افزوده در صادرات محصولات فوق به‌صورت پلکانی برقرار شود. 3- نرخ خوراک (اعم از گاز، مایع، لوبوکات و درخصوص فلزات پایه حقوق دولتی و بهره مالکانه معادن و امثالهم) به‌صورتی تعیین شود که جذاب‌ترین نرخ در منطقه و سایر کشورهای رقیب باشد. 4- برای احداث واحدهای جدید پتروشیمی یا توسعه ظرفیت واحدهای فعلی تخفیف خوراکی به میزان 20 درصد برای مدت 5 سال در نظر گرفته شود. 5- نظام رگولاتوری برای حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و سایر بخش‌هایی که انحصار دولتی یا قانونی وجود دارد طراحی و راه‌اندازی شود.
6- سازوکاری برای تغییر خوراک پتروشیمی‌هایی که از خوراک مایع استفاده می‌کنند با استفاده از ماده 12 قانون رفع موانع تولید توافق شود. 7- نظارت‌های تعزیری و تعیین قیمت و ورود سازمان حمایت از کل زنجیره صنایع فوق حذف شود. در بسته پیشنهادی اتاق ایران عنوان‌شده است که این موضوع سه‌ذی‌نفع اصلی دارد:

بنگاه‌های بزرگ تولیدی (صنایع بزرگ): این صنایع نیاز دارند که خوراک (مواد اولیه) خود را به نرخ جذاب نسبت به رقبای خود در خارج از کشور دریافت  کنند، ضمن اینکه درباره سیاست‌های بازار و فروش خود درگیر مسائل تعزیرات و قیمت‌گذاری نباشد.

صنایع تکمیلی و پایین‌دستی (صنایع کوچک و متوسط): این صنایع انتظار دارند که از مزیت‌های کشور در منابع و ذخایر که به‌صورت خوراک به صنایع  بزرگ تحویل می‌شود، بهره مناسب ببرند و قیمت مواد اولیه تولید این صنایع برای مصرف داخلی گران‌تر از قیمت صادراتی مواد اولیه نباشد و آنها مرتب در چالش با صنایع بزرگ نباشد و بتوانند تولید رقابت‌پذیر با همتایان خارجی خود داشته باشند.

دولت: دولت ماموریت دارد که مشکلات محیط کسب‌وکار صنایع فوق را رفع کند و به نحوی تصمیم بگیرد که منافع ملی را بیشینه کند، ضمن اینکه  منابع خود را مرتبا از درآمدهای نفتی به درآمدهای مالیاتی تبدیل می‌کند.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها