Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

فاز احتیاطی بازارهای داخلی

یکشنبه، 24 بهمن 1395 | Article Rating

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

فاز احتیاطی بازارهای داخلی

رشد با احتیاط شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد 24 واحدی (03/ 0 درصدی) برای چهارمین روز متوالی اندکی صعودی شد. با وجود حمایت قیمت جهانی کالاها از فلزات اساسی، اما فضای احتیاطی باعث کم‌واکنشی بازار به این عامل بود. «فملی» بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشت، با این وجود صف‌های قابل توجه خرید در میانه معاملات با عرضه سنگین مواجه شدند. «شبندر» با حمایت حقوقی‌ها و «شخارک» با رشد قیمت جهانی محصولات پتروشیمی، دیگر نمادهای تاثیرگذار بر رشد شاخص بودند. اما فضای منفی خودرویی‌ها همچنان بر شاخص فشار آورد. با وجود رشد قیمت سنگ‌آهن و رسیدن به سقف 2 ساله، اما عرضه سنگین از سوی حقوقی ها، افت «کگل» را رقم زد. به نظر می‌رسد تداوم ریسک بازارهای جهانی با ریسک ترامپ و اقتصاد چین، انتظار بازگشایی سایر نمادهای بانکی و نزدیک شدن به زمان تسویه اعتبار کارگزاری‌ها در اسفند عوامل احتیاط معامله‌گران هستند.

 

بازار ارز

فاز احتیاطی بازارهای داخلی

حرکت دلار در بازه محدود

دیروز هر دلار آمریکا با افت 6 تومانی به نرخ 3834 تومان معامله شد. پس از رشد اندک نرخ دلار در ساعات پایانی معاملات روز پنج شنبه، روز گذشته افت اندک دلار رقم خورد. در یک هفته اخیر نوسانات نرخ دلار در بازه 3830 تا 3850 تومانی را شاهد هستیم. با وجود رشد حدود یک درصدی ارزش جهانی دلار در هفته اخیر، اما همچنان نرخ درهم و در نتیجه نرخ دلار، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم نوسانات اندکی را تجربه کردند. در هفته‌های اخیر اظهارات بازارساز با تقویت چشم‌انداز مداخله دولت بر نرخ دلار، عامل فشار بر نرخ دلار شد. بنابراین کاهش تقاضای سفته بازی در کنار کاهش تقاضای آربیتراژی افت 3/ 3 درصدی میانگین نرخ دلار در بهمن را نسبت به دی رقم زد. همچنان بازگشت تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به نوروز می‌تواند از نرخ دلار حمایت کند.

 

بازار سکه

فاز احتیاطی بازارهای داخلی

حرکت سکه با دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 2 هزار تومانی همراه شد. افت نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی بر قیمت سکه فشار آورد. در هفته اخیر با رسیدن اونس طلا به سقف 3‌ماهه (1244 دلاری) بیش‌واکنشی سکه به رشد قیمت طلا، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا مرز 100 هزار تومان نزدیک کرد. اما رشد شاخص دلار با چشم‌انداز سیاست‌های تورم زای ترامپ و رشد بازارهای سهام اونس طلا را از سقف 3 ماهه پایین آورد. همچنان ریسک‌های سیاسی ترامپ و اروپا در کوتاه‌مدت از طلا حمایت می‌کند. در بازار ارز نیز شاهد کاهش نوسانات و تثبیت نرخ دلار زیرسطح 3850تومانی هستیم. چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی، انتظار حمایت سطح تکنیکال 1218 دلاری از طلا و سطح 3800 تومانی از دلار، حباب سکه را بالاتر از 80 هزار تومان حفظ کرده است.

 

بازار طلای جهانی

فاز احتیاطی بازارهای داخلی

دومین هفته صعود طلا

اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 1/ 1 درصدی برای دومین هفته متوالی صعودی شد. نگرانی‌ها از سیاست‌های ترامپ و انتخابات فرانسه و آلمان اونس طلا را بالاتر از سطح 1230 دلاری حفظ کرد. اما اولین رشد هفتگی شاخص دلار در سال 2017 و تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران طلا را از سقف 3ماهه (1244 دلار) بازگرداند. ترامپ در نشستی از اعلام برنامه «فوق‌العاده» برای مالیات در هفته‌های آتی خبر داد. بنابراین تقویت چشم‌انداز سیاست‌های تورم‌زای ترامپ از شاخص دلار حمایت کرد. همچنین این عامل در کنار رشد صادرات چین، رشد بازارهای سهام را رقم زد. اما تاکید ترامپ در هفته‌های اخیر و در نشست با نخست‌وزیر ژاپن، از اثرات نامطلوب بالا بودن ارزش دلار، می‌تواند بر شاخص دلار اثرگذار باشد. همچنان نمایندگان فدرال رزرو با توجه به نامشخص بودن اثر سیاست‌های ترامپ پایین نگه داشتن نرخ بهره در سال 2017 را محتمل می‌دانند.

 

بازار اوراق مسکن

فاز احتیاطی بازارهای داخلی

تداوم حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با رشد 6/ 0درصدی به قیمت 76 هزار و 188 تومان معامله شدند. از ابتدای بهمن شاهد بازگشت تدریجی قیمت «تسه»ها از کف هستیم، به‌صورتی که روند اوراق نشان می‌دهد میانگین قیمت اوراق در بهمن در سطح 75 هزار و 177 تومان قرار گرفت. اما میانگین قیمت اوراق در آذر و دی در سطح 73 هزار و 827 تومان بود. افزایش تعداد معاملات مسکن در دی، برخلاف روند معاملات در سال‌های اخیر در کنار چشم‌انداز تشدید نوسانات قیمت مسکن عامل حمایت از تقاضای «تسه»ها است. اما همچنان قدرت خرید پایین متقاضیان با فشار بر تقاضا مقاومت سطح 77 هزار تومانی در برابر اوراق را تشدید کرده است. اخیرا مدیر عامل بانک مسکن افزایش سقف وام و کاهش نرخ بهره را در کوتاه‌مدت دور از انتظار دانست. بنابراین خروج مسکن از رکود می‌تواند زمانبر باشد.

 

بازار نفت

فاز احتیاطی بازارهای داخلی

صعود آرام نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد اندک هفتگی 06/ 0 درصدی به قیمت 86/ 53 دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها به تعهد تولیدکنندگان به توافق چهارمین هفته صعود نفت را رقم زد. با وجود این چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل به ویژه از سه ماه چهارم 2017، عامل فشار بر نفت است. بیکرهیوز رشد (8 موردی) تعداد دکل‌های نفتی را برای چهاردهمین هفته در 15 هفته اخیر گزارش کرد؛ بنابراین رشد تعداد دکل‌ها برای 9 ماه متوالی، رشد 80 درصدی از کف (می 2016) در کنار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از روند صعودی تولیدات آمریکا (رشد بیش از 500 هزار بشکه در روز تولیدات در دسامبر) فشار بر قیمت نفت را حفظ کرده است. بنابراین با وجود خوش‌بینی به بازگشت تعادل به بازار نفت در نیمه دوم 2016، برخی اعضای اوپک لزوم تمدید قرارداد برای کاهش تولیدات در نیمه دوم سال را نیز محتمل می‌دانند.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها